رفتن به محتوای اصلی

نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت
28.08.2021 - 16:35

Missing media item.

کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول شهریور ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۲۹مرداد۱۴۰۰ تا روز جمعه ۵شهریور۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-در جدیدترین گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم خوانده شده و از صدور احکام اعدام، بازداشت شهروندان و نقض حقوق بشر خبر داده شده است.

-سازمان «عفو بین‌الملل‌»، اعلام کرد تصاویر فاش شده از دوربین‌های نظارتی زندان اوین یادآوری می‌کند «مصونیت مقامات زندان» در ایران، باعث سواستفاده‌های وحشتناک، رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با افرادی است که تحت شکنجه در بازداشت به سر می‌برند.

-بدنبال انتشار فیلم دوربینهای امنیتی زندان اوین، شاهدان عینی در فضای مجازی به افشای جنایات و شکنجه در زندانهای ایران پرداختند. بسیاری از کاربران با طرح این موضوع که خود قربانی و شاهد مستقیم شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی بوده اند، همگی بر روی این نکته انگشت گذاشتند که آنچه افشا شده، قطره ای از دریای جنایات صورت گرفته در ۴۳ سال گذشته در زندانها می‌باشد.

 انتشار گزارشی از یک زندان مخفی در نورآباد لرستان؛‌ زندان نورآباد در استان لرستان یکی از مخوف ترین زندانهای غرب کشور است که به صورت زیرزمینی احداث شده و در شهرستان دلفان (نورآباد) واقع شده است.

-بدنبال بازداشت و استمرار حبس وکلای دادگستری، روز چهارشنبه ۳ شهریور، ماموران امنیتی یکی پس از دیگری به خانه های آرش کیخسروی، مصطفی نیلی و محمدرضا فقیهی یورش برده و منازل آنها را از بابت یافتن سند و مدرکی در خصوص علت بازداشت این وکلا، تفتیش و بازرسی کردند.

-جمعی از فعالان مدنی و سیاسی، با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی، خواستار آزادی این شهروندان و برخورد با عاملان این بازداشت غیرقانونی شدند.

-جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ روز ۳ شهریور۱۴۰۰، با صدور بیانیه ای نسبت به خطر جانی به دلیل عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان تهران بزرگ، که امنیت و زندگی آنها را تهدید می‌کند هشدار دادند.

اعدام در ایران هفته اول شهریور:

قم- روز سه شنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل به نام امیرعلی حسینی در زندان مرکزی قم اجرا شد. این اعدام با اعتراض شدید خانواده زندانی در مقابل زندان مرکزی قم و درگیری با ماموران همراه بود. به گفته یک منبع مطلع، این زندانی بیگناه بود و قتلی مرتکب نشده بود.

اعدام یک زندانی در ماه محرم در قم و اعتراض و درگیری خانواده وی مقابل زندان

یاسوج- در این هفته خبر اعدام یک زندانی که به اتهام قتل در ۲۷ تیرماه در یاسوج اعدام شده بود منتشر شد. این زندانی به نام شهباز جدیدی، ۳۹ ساله بوده و با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

بازداشت شهروندان در ایران هفته اول شهریور :

گیلان- رئیس پلیس فتا استان گیلان، از بازداشت یک شهروند در یکی از شهرهای این استان به دلیل انتشار فیلمی در فضای مجازی خبر داد.

اهواز- یک شهروند در اهواز به دلیل آنچه که «هنجار شکنی»عنوان شده است، توسط پلیس اطلاعات و امنیت اهواز بازداشت شد.

اشنویه- روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، عبید انوری، جلال قادرزادە و ریبوار چارکداری، سه شهروند بازداشتی اهل شهرستان اشنویه، از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به زندان اشنویه منتقل شدند.

تهران- مریم ابراهیم وند، کارگردان، تهیه‌کننده سینما و زندانی سابق صبح روز یکشنبه ۳۱ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

قزوین–رضا بهروزی، شهروند ساکن قزوین، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.  

اشنویه–روز شنبه ۳۰ مردادماه، فرهاد معروفی شهروند بازداشتی اهل شهرستان اشنویه، از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به زندان اشنویه منتقل شد.

پیرانشهر–بهاءالدین مصطفی‌نژاد شهروند بازداشتی اهل پیرانشهر، به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ارومیه منتقل شد.

پیرانشهر– روز دوشنبه ۱ شهریور، یک شهروند اهل شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

زندان اوین– محمد نوری زاد، فعال مدنی، روز دوشنبه ۱ شهریورماه، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت.

زندان اوین–راحله احمدی، فعال مدنی، روز سه شنبه ۲ شهریورماه با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم احمدی پیشتر در تایخ ۲۷ تیرماه در پی فوت مادرش جهت شرکت در مراسم خاکسپاری به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.

سروآباد–روز ۱ شهریور ۱۴۰۰، انصار ادوایی شهروند اهل روستای سلین از توابع سروآباد جهت سپری کردن دوران محکومیت ۴ ماهه خود بازداشت و به زندان مرکزی مریوان منتقل شد.

ارومیه– روز پنجشنبه ۴ شهریور، عظیمه ناصری، شهروند کُرد اهل شهرستان بوکان از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

احضار شهروندان در ایران هفته اول شهریور:

اوین–پیام شکیبا، زندانی سیاسی سابق روز شنبه ۳۰ مردادماه طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. از آقای شکیبا خواسته شده است تا جهت ارائه دفاع آخر در این شعبه حاضر شود.

چرام–یونس صادقی شهروند اهل چرام که پیشتر در تاریخ ۲۲ مرداد ماه از سوی شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان چرام احضار شده بود به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه های رایانه ای به منظور تشویش اذهان عمومی» به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

زاهدان–روز دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰، یک روحانی اهل‌سنت به نام جعفر هنزرانی ساکن منطقه خیرآباد پیرانشهر به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.

شکنجه و اذیت و آزار زندانیان در ایران هفته اول شهریور:

لاکان رشت- زندانی سیاسی آتنا دائمی در تبعید در زندان لاکان رشت همچنان از حق تماس محروم است. بدنبال انتشار صدای این زندانی سیاسی از زندان لاکان رشت مسئولان زندان تماس این زندانی سیاسی را قطع کردند.

بهبهان-زندانی سیاسی مهران قره باغی در بازداشتگاه اطلاعات اهواز مورد تهدید و شکنجه بازجویان و شکنجه گران اطلاعاتی قرار گرفت.

رجایی شهر–رضا محمدحسینی در نامه ای که از زندان رجایی شهر کرج نوشته به وضعیت زندانیان سیاسی در تبعید پرداخته است. وی در قسمتی از این نامه میگوید: «حکومت به قصد ایجاد هراس در جامعه و به ویژه برای زندانیان سیاسی سرموضع و به قصد تضعیف یک مبارز این تبعیدها را انجام می دهد. اما نتیجه‌ای که می گیرد جز شکستی بزرگتر برای او نیست».

شیراز- شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل آباد شیراز را رد کرد. برادران افکاری که در شهریور ۹۹ به سلول انفرادی منتقل شده بودند بعد از گذشت یک سال همچنان در سلول انفرادی (سوییت قضایی) بسر می برند. همچنین، سعید افکاری از رد درخواست اعاده دادرسی برای وحید افکاری خبر داد.

زندان تهران بزرگ- زندانی سیاسی اکبر باقری، طی دو ماه گذشته بارها در زندان تهران بزرگ احضار شده و به وی گفته شده که پرونده ای بر علیه وی به دلیل اعتراض به مشکلات گشوده شده است.

اهواز- روزسه شنبه ۲ شهریور ، زندانی سیاسی خالد پیرزاده که هم اکنون در زندان شیبان اهواز در تبعید بسر می برد در اعتراض به حمله ماموران شهرداری به خانه اش که با ضرب و شتم همسر و ایجاد ترس برای دختر ده ساله اش همراه بود، همچنین در اعتراض به وضعیت خودش در زندان شیبان اهواز، اعلام اعتصاب غذا کرد.

ارومیه– نائب عسکری، زندانی سیاسی که به بیماری کلیوی مبتلا است، روز پنجشنبه ۴ شهریورماه، در اعتراض به عدم موافقت مسئولان زندان با اعزام وی به بیمارستان دست به اعتصاب غذا زد.

ارومیه– ابراهیم صدیقی همدانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، در پی عدم رسیدگی پزشکی در وضعیت جسمی نامناسبی بسر می‌برد. آقای صدیقی همدانی به بیماری دیابت مبتلا بوده و علیرغم گذشت دو ماه از دسترسی به داروهایش در زندان محروم است.

صدور احکام در ایران هفته اول شهریور:

تهران– ۲ متهم در تهران از بابت اتهام قتل در دو پرونده جداگانه، به ترتیب توسط شعبه دوم و هفتم دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شدند.

اردبیل–رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان نمین از صدور حکم جایگزین حبس برای ۵ متهم به شکار و صید غیر مجاز در این شهرستان خبر داد. بر اساس حکم صادره این متهمان به انجام خدمات عمومی رایگان محکوم شدند.

کردستان– حکم ۱۱ ماه حبس عطا رحمان زاده، شهروند اهل شهرستان سقز، توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان عینا تائید شد. آقای رحمان زاده پیشتر توسط دادگاه انقلاب سقز از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

 قتل ها خودسرانه در ایران هفته اول شهریور:

راسک-روز جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، بدنبال تیراندازی ماموران مسلح سپاه پاسداران در شهرستان راسک، یک سوختبر بلوچ بنام عبدالطیف تکبند به قتل رسید.

قتل یک سوختبر بلوچ در پی تیراندازی ماموران مسلح سپاه پاسداران در شهرستان راسک

کهنوج– شامگاه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، تعقیب و گریز و تیراندازی مستقیم ماموران آگاهی کهنوج به سمت یک خودروی سوختبر منجر به واژگونی و آتش گرفتن این خودرو شد. متاسفانه در این سانحه یک کودک ۱۰ ساله که در خودرو گیرکرده بود 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.