رفتن به محتوای اصلی

گفت‌وگوی تازه ای بین ایران و عربستان در عراق 'انجام نشد'
30.08.2021 - 10:08

 

به گفته وی "هیچ بن بستی میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت های دو کشور نیاز دارد و این امر می تواند کمک کننده باشد".

هدف از نشست بین المللی بغداد که دو روز پیش با حضور شماری از رهبران منطقه و رئیس جمهور فرانسه برگزار شد، به گفته مقام های عراقی کم کردن از اختلافات کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان و کمک به ثبات در عراق بود.

حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه جدید ایران هم برای شرکت در نشست بین المللی در عراق که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان هم در آن حاضر بود به بغداد سفر کرد.

در زمان گرفتن عکس یادگاری، آقای امیرعبداللهیان که مطابق برنامه ریزی باید در صف دوم و کنار همتای سعودی خود می‌ایستاد، به طور ناگهانی جای خود را تغییر داد و با خودداری از ایستادن کنار آقای بن فرحان به صف جلو آمد.

 

روابط ایران و عربستان سعودی از دی ماه ۱۳۹۴ از سوی مقام های سعودی قطع شده است
 

روابط ایران و عربستان سعودی از دی ماه ۱۳۹۴ از سوی مقام های سعودی قطع شده است

عراق ابراز امیدواری کرده بود که این نشست به نزدیک کردن روابط ایران و عربستان بینجامد که بیشتر از ۵ سال است روابط سیاسی و اقتصادی با یکدیگر ندارند اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که هیچ تماسی بین دو کشور در جریان اجلاس اخیر صورت نگرفته است.

پیش از این مذاکراتی بین ایران و عربستان به میزبانی عراقی انجام گرفته بود اما سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق گفته این تماس ها با شروع ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی متوقف شده است.

رسانه ای ایران در جریان مراسم تحلیف آقای رئیسی اعلام کرده بودند که امکان دارند هیاتی از عربستان سعودی در این مراسم شرکت کند اما به نظر می رسد عربستان نماینده ای به این مراسم اعزام نکرد.

قطع روابط سیاسی به دنبال آن صورت گرفت که گروهی از "طلاب و دانشجویان بسیجی" که از اعدام یک روحانی شیعه توسط عربستان خشمگین بودند به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کردند.

بر اثر این حمله سفارت عربستان دچار آتش سوزی شد.

مقام های سعودی پس از این حمله، با فراخوانی کادر دیپلماتیک خود از ایران و فرصت ۴۸ ساعته برای خروج دیپلمات های ایرانی، روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را قطع کردند.

ایران و عربستان بر سر طیفی از موضوعات منطقه ای از جمله آینده یمن با هم اختلاف نظر دارند. دو کشور یکدیگر را متهم به دخالت در امور دولت های منطقه می کنند و ایران به عربستان "ارتجاع منطقه" می گوید.

میانجیگری چین، پاکستان و عراق، تاکنون برای برقراری روابط میان ایران و عربستان ناموفق بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.