رفتن به محتوای اصلی

سفر غیرمنتظره وزیر دفاع اسرائيل به رام‌الله فلسطین و ملاقات با محمود عباس
30.08.2021 - 14:45

تصویری از شهر رام‌الله در فلسطین

بر اساس بیانیه وزارت دفاع اسرائيل، در این دیدار غیرمنتظره امور سیاسی، امنیتی، اقتصادی و معضلات حاد زندگی روزمره فلسطینیان مورد بحث قرار گرفته و بنی گانتز گفته است که اسرائیل «آماده برداشتن گام‌هایی برای تقویت اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین است».

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، طرفین تفاهم کرده‌اند که تصویری از این دیدار که دو ساعت و نیم طول کشیده، منتشر نشود.

کاخ سفید در بیانیه پایانی ملاقات روز جمعه گذشته اعلام کرده بود که آقای بایدن در دیدار با نخست وزیر اسرائيل، قضیه فلسطین را مطرح کرده و طرفین درباره روند صلح، امور امنیتی و لزوم شکوفایی اقتصادی در مناسبات اسرائیل و فلسطینیان بحث کرده‌اند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که رهبری حزب میانه «آبی- سفید» را نیز بر عهده دارد، قرار است در صورت بقای دولت ائتلاف کنونی، تا ۲۱ ماه دیگر نخست وزیر اسرائيل شود.

او پیش از این تاکید کرده است که باید درباره سازمان‌های مسلح فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی، تشکیلات خودگردان را تقویت کرد.

سخنگویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار آقای عباس با وزیر دفاع اسرائیل را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند که این دیدار «خنجر از پشت» به ملت فلسطین بود.

محمود عباس در میانه سال ۲۰۰۷ با اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائيل، بر سر تعیین نقشه کشور مستقل فلسطین بود اما چند ماه بعد از آن، آقای اولمرت در پی گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص ظن فساد در دوران مدیریت دهه‌های گذشته، از نخست وزیری کنار رفت.

محمود عباس سال ۲۰۱۰ نیز با بنیامین نتانیاهو درباره این نقشه دیدار کرد که دیدار او بی‌حاصل بود. آخرین دیدار آقای با مقام‌های اسرائيلی به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد که او با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائيل دیدار کرد.

مقام‌های دولت کنونی اسرائیل نیز با بحث تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل، در آغاز سفر هفته گذشته به آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که اندیشه تشکیل کشور مستقلی برای فلسطینیان باید رها شود و هرگز عملی نخواهد شد.

حزب «راست جدید» به رهبری نفتالی بنت، که سه ماه است با ورود به ائتلاف با طیفی متنوع از احزاب میانه و چپ و یک حزب عربی، رهبری اسرائیل را در دست گرفته، از عقاید صهیونیسم سیاسی برخاسته و آقای بنت در یک دهه حضور سیاسی خود، از حامیان سرسخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و مخالف قاطع هر نوع کاهش حضور اسرائیلیان در این اراضی فلسطینی است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.