رفتن به محتوای اصلی

حمله طالبان بر ورودی پنجشیر 'دفع' شد؛ طالبان می‌گویند هنوز حمله نکرده‌اند
31.08.2021 - 14:53

 

فهیم دشتی، یکی از سخنگویان "مقاومت دوم" علیه گروه طالبان، در پیامی ویدئویی می‌گوید که "طالبان شاید می‌خواستند بخت آزمایی کنند، ولی بخت با آنها نبود، حمله آنها دفع شد."

آقای دشتی می‌گوید گروه طالبان چندین کشته و زخمی داشته و همچنین شماری از نیروهای مقاومت هم زخم برداشته‌اند.

گروه طالبان اما در صحبت با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که هنوز بر پنجشیر حمله‌ای شروع نشده است. بلال کریمی، از دستیاران ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که "نیروهای آنها پنجشیر را در محاصره دارند ولی امیدوارند موضوع پنجشیر از طریق مذاکره حل شود."

او در مورد ادعای نیروهای "مقاومت دوم" اما گفت که نیروهای طالبان که "در ولایت پروان بودند، مورد حمله از سوی مخالفین قرار گرفتند. در این درگیری نیروهای ما توانستند چند پست دشمن را تصرف کنند و نیروهای دشمن از ساحه (منتطقه) فرار کردند."

نیروهای "مقاومت دوم" به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، علیه گروه طالبان در دره پنجشیر هستند.

پیشتر احمد مسعود در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که او خواهان گفت‌وگو با طالبان روی ایجاد دولتی که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند و حقوق همه شهروندان در آن تضمین شود. وی افزود که اگر طالبان به جنگ روی بیاورند، او حاضر است از اصولی که مردم افغانستان به آن باور دارند، دفاع کند.

پنجشیر تنها جبهه "مقاومت" نیست؛ در روزهای گذشته مردم در ولسوالی‌های پل‌حصار، بنو، و ده‌صلاح که مربوط اندراب در ولایت بغلان می‌شوند، علیه آنچه آنها اذیت و آزار از سوی گروه طالبان می‌خوانند مقاومت را آغاز کرده‌اند.

منابع محلی در انداراب به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در روزهای گذشته جنگ به شدت جریان داشته و گروه طالبان ده‌ها کشته داشته اند. به گفته این منابع، صدها خانواده به کوه‌ها اطراف فرار کرده‌اند.

بلال کریمی، از سخنگویان طالبان، اما می‌گوید در اندارب در نزدیکی کوتل خاواک هم درگیری‌های کوچک وجود دارد، اما جنگ تمام عیار نیست.

روز گذشته هم منابع محلی در ولایت دایکندی اعلام کردند که گروه طالبان ۱۴ نفر را در ولایت دایکندی، کشته اند و در واکنش مردم محل با گروه طالبان درگیر شدند.

آقای کریمی، دستیار ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، در این مورد جزئیاتی نداد.

شب گذشته (۸ سنبله‌۳۱ آگوست) آخرین نیروهای آمریکایی بعد از بیست سال حضور در افغانستان این کشور را ترک کردند. شلیک‌های شادیانه طالبان، کابلیان را متوجه خروج یک روز زودتر آمریکا از افغانستان کرد.

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که در تصرف گروه طالبان نیست. در دو هفته گذشته و بعد از ورود نظامیان گروه طالبان به کابل، بزرگان پنجشیر و رهبران گروه طالبان با هم مذاکره دارند.

پنجشیر

پنجشیر در دوره‌های مختلف مقاومت کرده است

در کمتر از دو هفته گروه طالبان در نهایت روز یکشنبه (۱۵ آگوست) وارد شهر کابل شدند؛ اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با ۵۲ تن از همدستانش به امارات متحده فرار کرد.

با گذشت ۱۷ روز از ورود نیروهای نظامی گروه طالبان به کابل، این گروه هنوز دولت جدید خود را اعلام نکرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.