رفتن به محتوای اصلی

قتل زندانی در زندان اهر بعداز شلاق زدن وتکذیب رئیس دادگستری آذربایجان شرقی
02.09.2021 - 10:30

به نقل از ؛کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام؛ روز سه شنبه ۹ شهریور یک جوان اهل اهر بنام هادی عطازاده ساکن آذربایجان شرقی پس از اعمال مجازات شلاق و انتقال به قرنطینه زندان اهر به قتل رسید.

فیلمی به دست ما رسیده است که پیکر این جوان را در غسالخانه نشان می دهد و آثار شکنجه روی بدنش مشهود است.

گزارشات حاکی است که دلیل بازداشت هادی عطازاده حضور در یک درگیری بوده است.

موسی خلیل الهی رئیس دادگستری آذربایجان شرقی، خبر فوت این مرد جوان بر اثر اجرا حکم شلاق در زندان را تکذیب کرد. وی گفت: «این زندانی پس از بروز درد شکم به بهداری مراجعه و فورا به بیمارستان منتقل می‌شود؛ اما علی‎رغم تلاش‌های صورت گرفته، یک روز بعد فوت می‎کند.»

او «مسمومیت دارویی» را به عنوان علت احتمالی جان باختن هادی عطازاده اعلام کرد.

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری هادی عطازاده با حضور جمعی از مردم اهر برگزار شد.

قتل هادی عطازاده در زیر شکنجه اولین مورد از موارد قتل در زیر شکنجه نیست؛ در موارد بسیار زیادی طی سالهای گذشته زندانیان در زیر شلاق و شکنجه های وحشیانه بازجویان و زندانبانان به قتل رسیده اند و مسئولان زندان و قضائیه آنرا تحت عنوان خودکشی یا بیماری زندانی اعلام کرده اند.

پس از انتشار فیلمهای زندان اوین بسیاری قربانیان و شاهدان شکنجه به شرح جزئیات این شکنجه ها پرداختند و از بسیاری زندانیانی نام بردند که در زیر شکنجه در زندانها به قتل رسیده اند. از این جمله می توان از زهرا کاظمی، ستار بهشتی، اکبر محمدی، امیدرضا میرصیافی و بسیاری دیگر نام برد.

همچنین بسیاری مقامات قضاییه اقدام به تکذیب و ساده سازی جنایات کرده و از جمله ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه این ویدیوها را «مونتاژ» خواند و گفت: «در تمام زندان‌های جهان هم چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد.»

اداره دموکراسی، حقوق بشر، و کار وزارت خارجه آمریکا به انتشار تصاویر و ویدیوهایی از داخل زندان اوین واکنش نشان داده وگفته است، این تصاویر شکنجه سیستماتیک در زندان‌های ایران را تایید می‌کند. اداره دموکراسی، حقوق بشر، و کار وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشته است، ویدئوهایی که به تازگی از زندان بدنام اوین به بیرون درز کرده، تایید کننده موضوعی است که از مدت‌ها قبل همه ما می‌دانستیم: شکنجه در زندان‌های ایران [امری] سیستماتیک است.

عفو بین‌الملل، چهارشنبه ۳شهریور۱۴۰۰، در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۶ ویدئو فاش شده از زندان اوین را تجزیه و تحلیل کرده که شواهد تکان دهنده‌ای از ضرب و شتم، آزار جنسی، بی‌توجهی و بدرفتاری عمدی با افرادی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارند را نشان می‌دهد. این سازمان همچنین تاکید کرد سال‌هاست در این زمينه مستنداتی را جمع‌آوری و ارائه داده است.

سازمان «عفو بین‌الملل‌»، اعلام کرد تصاویر فاش شده از دوربین‌های نظارتی زندان اوین یادآوری می‌کند «مصونیت مقامات زندان» در ایران، باعث سواستفاده‌های وحشتناک، رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با افرادی است که تحت شکنجه در بازداشت به سر می‌برند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.