رفتن به محتوای اصلی

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل سوریه صدرنشین شد
02.09.2021 - 20:50

 

تیم ملی ایران با برتری یک بر صفر مقابل سوریه صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیا شد.

به گزارش ایسنا، تیم های ملی ایران و سوریه در اولین دیدار از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا و از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه آزادی به میدان رفتند که این بازی با برتری یک بر صفر تیم ملی تمام شد.

علیرضا جهانبخش در دقیقه ۵۶ برای تیم ملی ایران گلزنی کرد.

با این پیروزی خانگی، ایران با کسب سه امتیاز صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی شد و تیم‌های کره‌ جنوبی و عراق با یک امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. سوریه نیز در قعر جدول گروه قرار گرفت. در دیگر دیدار این گروه امارات و لبنان به مصاف هم رفته‌اند که این دیدار تا پایان نیمه نخست بدون گل مساوی بود.

تیم ملی ایران پنج روز دیگر (شانزدهم شهریور) در هفته دوم انتخابی جام جهانی در دوحه مهمان عراق است و سوریه با امارات دیدار می‌کند.

نیمه اول

تیم ملی خیلی زود خطرآفرین شد و ارسال کرنر از سوی قدوس، بدون مزاحمت خاصی به خلیل‌زاده رسید که ضربه سر مدافع تیم ملی به بیرون رفت و آه و حسرت را برای او و بازیکنان ایران به دنبال داشت. در دقایق ۶ و ۸، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش فرصت‌های نصفه‌ و نیمه‌ای برای قطع توپ و زدن ضربه به سمت دروازه سوریه داشتند که مدافعان سوری مانع از این اتفاق شدند.

 

فشار سوریه در دقیقه ۱۷ جواب داد و عمر خربین بعد از تقابل با خلیل‌زاده، با بیرانوند تک به تک شد که شوت این بازیکن از کنار دیرک دروازه به بیرون رفت و دروازه تیم ملی ایران بسته ماند.

در دقیقه ۲۸، میلاد سرلک به علت برخورد شدید با عمر خربین از ناحیه سر به زمین برخورد کرد و در نهایت با تصمیم کادرپزشکی زمین مسابقه را ترک کرد و جای خود را به عزت‌اللهی داد.

در دقیقه ۲+۴۵، موقعیت خیلی خوبی از سوی مهدی طارمی برای علی‌ قلی‌زاده خلق شد که ضربه این بازیکن از مقابل محوطه هجده قدم چندان خوب نبود و در اختیار عالمه قرار گرفت.

نیمه دوم

با آغاز نیمه دوم و انجام دو تغییر در پست دفاع چپ و راست، ایران تلاش بیشتری برای گلزنی انجام داد. در دقیقه ۵۵، یک موقعیت شوتزنی برای نوراللهی خلق شد که ضربه این بازیکن از کنار دروازه به بیرون رفت.

گل: در دقیقه ۵۶ علیرضا جهانبخش دروازه سوریه را باز کرد. پاس قلی‌زاده به طارمی و در ادامه پاس گل این بازیکن مقابل محوطه جریمه با شوت جهانبخش و اصابت به مدافع سوریه وارد دروازه تیم مهمان شد.

در دقیقه ۸۰، مهدی طارمی برخورد سنگینی با مدافع سوریه داشت که منجر به شکافته‌شدن ابروی این بازیکن شد و داور فقط به طارمی یک کارت زرد نشان داد.

بعد از گلزنی ایران، ایران اشتیاق لازم برای زدن گل دوم را از دست داد و در سوی مقابل زور سوریه به خطد دفاعی ایران نرسید و هیچ موقعیت برای به ثمر رسیدن گلی دیگر خلق نشد تا ایران سه امتیاز این دیدار با از آن خود کند.

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده (کارت زرد)، علیرضا جهانبخش (کریم انصاری فرد ۹۰)، احمد نوراللهی، مهدی طارمی (کارت زرد)، وحید امیری، محمد حسین کنعانی‌زادگان، سامان قدوس (میلاد محمدی ۴۶) (کارت زرد)، جعفر سلمانی (صالح حردانی ۴۶)، علی قلی زاده (مهدی ترابی ۷۴)، میلاد سرلک (سعید عزت‌اللهی ۳۱).

ترکیب سوریه: ابراهیم عالمه، سعد احمد، کامل حمیشه، محمود المواس، محمد عثمان (علاء‌الدین الدالی ۶۰)، ثائر کروما، خالد کرداوغلی (کارت زرد)، اویس (عثمان ۷۵)، اسرا حمویه (کارت زرد) (آشکار ۷۵)، موید الخولی و عمر خربین.

 

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ایران این مسابقه را با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، علیرضا جهانبخش، احمد نوراللهی، مهدی طارمی، وحید امیری، حسین کنعانی‌زادگان، سامان قدوس، جعفر سلمانی، علی قلی‌زاده و میلاد سرلک آغاز کرد.

غایب بزرگ ایران در این مسابقه سردار آزمون، مهاجم تیم زنیت سن‌پترزبورگ روسیه بود که مسابقه را به دلیل محرومیت از دست داد.

سوریه این بازی را با ترکیب ابراهیم عالمه، سعد احمد، کامل حمیشه، عمر خریبین، محمود المواس، محمد عثمان، ثائر کروما، خالد کرداوغلی، عبدالرحمن ویس، اسرا حمویه و موید الخولی آغاز کرد.

عمر سوما مهاجم باتجربه سوریه مهمترین غایب این تیم بود که به دلیل مصدومیت فرصت حضور در ترکیب تیمش را از دست داد.

اما عمر خربین که در دوره سرمربیگری نبیل معلول به دلایل انضباطی دعوت نمی شد، بار دیگر در ترکیب سوریه قرار گرفته؛ مهاجمی که در چند سال گذشته در لیگ قهرمانان آسیا بارها مقابل بیرانوند و شجاع خلیل‌زاده بازی کرده بود.

سوریه با آرایش ۲-۴-۴ اما در سه خط فشرده و نزدیک به هم در دقایق ابتدایی، دفاع سنگینی مقابل ایران تشکیل داد اما ایران دو بار از این لایه های سنگین دفاعی عبور کرد و یک بار هم روی کرنر، شجاع خلیل‌زاده با ضربه سر می‌توانست دروازه سوریه را باز کند که توپ از کنار دروازه بیرون رفت.

در ادامه حملات پرفشار ایران با ایجاد موقعیت همراه نشده اما سوریه روی اشتباه فردی خلیل زاده، فرصت خوبی برای باز کردن دروازه ایران داشت اما ضربه خربین از کنار دروازه بیرون رفت. در دقیقه ۳۳ بازی به دنبال برخورد شدید میلاد سرلک با عمر خربین، بازیکن ایران دچار مصدومیت شد و جایش را به جای سعید عزت‌اللهی در میانه زمین ایران داد.

در اواخر نیمه اول میزان مالکیت ایران بالا بود و بارها نیروهای هجومی ایران برای رسیدن به فضای پشت خط دفاع سوریه تلاش کردند و در مهمترین صحنه، قلی‌زاده از داخل محوطه جریمه ضربه خوبی به توپ زد که با واکنش مناسب دروازه‌بان سوریه توپ مهار شد.

بازی در نیمه اول با تساوی بدون گل تمام شد و دو تیم راهی رختکن شدند.

در آغاز نیمه دوم میلاد محمدی و صالح حردانی به جای سلمانی و قدوس میدان رفتند و ایران چهره هجومی‌تر به خود گرفت. خیلی زود این تعویض‌ها جواب داد و در دقیقه ۶۴ روی یک حرکت ترکیبی با پاس عالی طارمی، جهانبخش درحالی دروازه سوریه را باز کرد که توپ در بین راه به مدافع سوریه هم برخورد کرده بود.

تعویض بعدی ایران مهدی ترابی بود که در دقیقه ۷۳ تعویض بجای قلی‌زاده وارد زمین شد و به عنوان بال چپ در ترکیب ایران قرار گرفت. با این تعویض جهانبخش از سمت چپ به راست منتقل شد.

سوریه در ۱۷ دقیقه پایانی بازی سه تعویض انجام داد تا بتواند گل خورده را جبران کند اما این تیم در ایجاد فرصت گلزنی موفق نبود.

ایران در غیاب سرمربی خود، بدون گل خورده، سه امتیاز شیرین از بازی اول مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی گرفت تا خود را آماده بازی بعدی در روز سه شنبه آینده مقابل عراق کند.

در دیگر دیدار این گروه امروز دو رقیب اصلی ایران به مصاف هم رفتند که مسابقه کره جنوبی و عراق با تساوی بدون گل به پایان رسید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.