رفتن به محتوای اصلی

طالبان حکومت جدید افغانستان را بر اساس الگوی ایران تشکیل می‌دهند
03.09.2021 - 10:31

طالبان آمادگی خود را برای تشکیل یک حکومت بر پایۀ الگوی رژیم اسلامی ایران اعلام کردند. در دولت طالبان، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر عالی دولت افغانستان خواهد بود.

یک عضو ارشد طالبان، مفتی انعام‌الله سمنگانی، مسئول کمیسیون اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که مشورت‌های لازم برای تشکیل کابینۀ دولت جدید افغانستان انجام شده است. به گفتۀ او در دولت جدید هبت‌الله آخوندزاده رهبر عالی خواهد بود و رئیس دولت زیر نظر وی عمل خواهد کرد. هبت‌الله آخوندزاده شصت سال دارد و عالیترین مقام مذهبی طالبان است که از پانزده سال پیش در مسجدی در منطقۀ کچلاک بلوچستان پاکستان موعظه می‌کند. به گفتۀ سمنگانی، در حکومت جدید طالبان، والی‌ها مسئول ولایات یا استان‌ها خواهند بود. طالبان از هم اکنون والی‌ها و رؤسا و فرماندهان پلیس افغانستان را تعیین کرده‌اند. آنان گفته‌اند که نام نظام حکومتی، پرچم و سرود ملی افغانستان هنوز نهایی شده است.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه، گفته است که زنان و اعضای تمام قبایل افغانستان در حکومت جدید جای دارند. اما، تمام کسانی که طی بیست سال گذشته در حکومت افغانستان عضو بوده‌اند در دستگاه حکومتی طالبان حضور نخواهند داشت. همین مقام افزوده است که طالبان خواستار روابط دوستانه با اتحادیۀ اروپا، آمریکا و هند هستند و اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه با کشورهای خارجی تماس گرفته‌اند. استانکزی همچنین گفته است که فرودگاه بین المللی کابل در دو روز آینده کار خود را از سر خواهد گرفت و تمام کسانی که دارای گذرنامه‌های معتبر هستند مجازند که از کشور خارج شوند.

در این حال، طالبان از دیروز چهارشنبه بار دیگر به درۀ پنجشیر حمله کردند. فهیم دشتی، سخنگوی جبهۀ ملی مقاومت افغاستان، به رهبری احمد مسعود با اعلام این خبر افزود که طالبان برای دومین بار پس از فتح کابل دیروز چهارشنبه اول سپتامبر درۀ پنجشیر را از نواحی جنوب و شرق هدف حمله قرار دادند و با تحمل تلفات سنگین عقب نشستند.

جبهۀ ملی مقاومت افغانستان ضمن حمایت از تشکیل یک حکومت فراگیر، طالبان را به پرهیز از جنگ و گفتگو فراخوانده است. طالبان اما خواستار تسلیم نیروهای جبهۀ ملی مقاومت افغانستان در درۀ پنجشیر شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهمن
رادیو بین المللی فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.