رفتن به محتوای اصلی

یک مقام نظامی ایران: واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل می‌شود
04.09.2021 - 10:11

او در گفت‌وگویی با روزنامه جوان، وابسته به سپاه، با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله به کرونا در ایران «استراتژی ندارد» و لجاجت بر اشتباهات باعث مرگ و میر گسترده شده است، قرارداد روسیه برای تولید واکسن در ایران را درست و «استراتژی خیلی خوب» دانسته است.

پیش از این هم مقام‌های دولت ایران با اعلام اینکه روسیه در جریان تولید و فروش واکسن آنها را فریب داده است، گفته بودند در زمینه واردات نیز روسیه قول داده بود ۶۲ میلیون واکسن اسپوتنیک به ایران بدهد ولی فقط دو میلیون واکسن داد. رهبر جمهوری اسلامی که فرمان منع واردات واکسن از بریتانیا و آمریکا را صادر کرده بود، اخیرا بدقولی کشورهای خارجی را عامل کمبود واکسن در ایران دانست ولی اشاره‌ای به روسیه نکرد.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور که از جمله قرارگاه‌های زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شود، همچنین گفته است «مافیای دارو» در این فعال است و «تجویز رمدسیویر و فاویپیراویر» برای درمان کرونا را از مصادیق «کاسبی از کرونا» دانسته است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز ۲۱ مرداد در خلال اظهارات جنجالی خود درباره واکسن گفته بود که «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم».

آقای زالی در عین حال گفته بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

بر اساس قرارداد تولید مشترک واکسن که بین ایران و روسیه امضا شده است، شرکت دارویی «اکتووِرکو» تحت لیسانس گامالیای روسیه قرار است این واکسن را تولید کند.

فعالیت‌های این شرکت که قرار بود ۹۵۰ هزار واکسن در ماه تولید کند، نیز در ماه‌های گذشته با ابهامات و حاشیه‌هایی مواجه بود، از جمله اینکه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران،‌ پیش از رسیدن به وزارت بهداشت برای دوره‌ای مدیرعامل شرکت «اکتووِرکو» بوده است.

آقای نمکی که از مدافعان جدی این واکسن بوده است، وعده داده بود که واکسن روسی بیش از هر واکسن دیگر به ایران وارد می‌شود و «اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند، فرزند خودم است».

ایران و روسیه علاوه‌ بر قرارداد دو میلیون دُزی واکسن اسپوتنیک‌وی که بهمن ۹۹ میان دو طرف امضا شده بود، اواخر فروردین امسال نیز توافق کردند که روسیه تا آذر ماه سال جاری، ۶۰ میلیون دز دیگر به ایران ارسال کند ولی این قرارداد عملی نشد.

 

اظهارات ضدونقیض درباره تولید و خروج واکسن اسپوتنیک از ایران

 
 
تولید اسپوتنیک در ایران

 

تولید اسپوتنیک یکی از تبلیغات فراوان مقام‌های ایرانی درباره واکسن بوده

دو ماه پس از آغاز تولید آزمایشی واکسن اسپوتنیک وی کرونا مقام‌های ایرانی اظهارات ضدونقیضی درباره خروج واکسن تولیدشده در ایران دارند.

محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی ایران به جوان، روزنامه سپاه، گفته که همه واکسن اسپوتنیک تولیدشده در ایران به روسیه تحویل داده می‌شود.

در مقابل کیانوش جهانپور، رئیس سازمان غذا و دارو با تکذیب این موضوع گفته که روسیه هنوز به طرف ایرانی مجوز تولید انبوه نداده است.

این چندمین مورد از تناقض‌گویی مقام‌های ارشد بهداشتی ایران درباره واکسن کرونا است. جدل‌های لفظی این مقام‌ها گاه با فحاشی همراه بوده است.

محمد کریمی‌نیا به روزنامه جوان گفته: "واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران. در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌ است."

او انتقاد کرده که چرا این ظرفیت ادعایی به تولید واکسن‌هایی اختصاص داده نشده که در داخل ایران استفاده شود.

در مقابل کیانوش جهانپور گفته: "اظهارات ایشان کذب محض بوده و هنوز طرف روسی محصول تولید شده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تایید نکرده است."

آقای جهانپور گفته "مقصود و انگیزه گوینده از نشر این مطلب کذب در شرایط حاضر مشخص نیست."

محمد کریمی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش از نفوذ "مافیای دارو" و استفاده گسترده از داروهایی مانند رمدسیویر انتقاد کرده و گفته است: "درمانگاه‌های سرپایی تزریق رمدسیویر ایجاد شده ‌است. اخیرا هم بیمه سلامت اعلام کرد از ابتدای شهریور ماه فاویپیراویر در لیست بیمه نیست، اما هیچ‌کس نمی‌پرسد چرا چنین دارویی را تصویب و توزیع کردید و چرا در نهایت ردش کردید؟"

خبرنگار از او پرسیده که "چرا زودتر این مطالب را عنوان نکردید و حالا با تغییر دولت این موضوع را رسانه‌ای می‌کنید؟"

آقای کریمی‌نیا پاسخ داده که پیشتر هم موضع مشابهی داشته اما "متاسفانه با این توجیه که در جنگ فرمانده را نباید عوض کنیم به این نکات توجه نشد."

مشابه او علیرضا زالی در پایان دوره کاری دولت حسن روحانی فاش کرد بیش از مبلغ مورد نیاز برای واردات واکسن به واردات رمدسیویر اختصاص داده شده بود.

واکسیناسیون کرونا در ایران با کندی و آشفتگی همراه بوده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، واردات واکسن از آمریکا و بریتانیا را ممنوع کرده بود.

با وجود تبلیغات وسیع درباره واکسن برکت، تولید یک نهاد زیر نظر آقای خامنه‌ای، تولید این واکسن به وعده‌ها نرسیده و هنوز مطالعه‌ معتبری از اثربخشی و ایمنی آن منتشر نشده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.