رفتن به محتوای اصلی

نفع گروهی به قیمت فلاکت اکثریت!
05.09.2021 - 18:14
 
 
Missing media item.
 
در تعریف ماهیت دو حزب معروف آمریکا، گفته می شود هدف هر دو یکی است، تلاش برای تامین منافع مردم کشورشان و اعتلای قدرت امریکا، منتها با تاکتیک ها و شیوه های متفاوت. این مسلما در مورد احزاب و گروه های کشورهای بیشماری صادق هست که با وجود اختلافات، منافع مردم و کشورشان هدف نهایی هست،
در کشور ما شاید در ابتدا منافع مردم و کشور مدنظر بود، ولی به مرور تسلط گروه و جناح خاصی بر قدرت که با نگاه ایدئولوژیک خود را معیار و ملاک حقیقت پنداشت و شایستگی انحصار قدرت بر مردم، باعث شد به مرور اهداف حزبی و منافع گروهی جایگزین اهداف مردم شده و تامین منافع کلیت کشور قربانی تامین جناح اقلیت قدرتمند باشد که در ادامه با ذکر مثال هایی آن را نمود می دهیم.
بارزترین مثال در این مورد، توافق معروف «برجام» است. این توافق که به اذعان دوست و دشمن در زمان انعقاد یک پیروزی بزرگ برای نظام و کشور ایران بود، در ادامه به دلیل تبعاتی که برای رقبای داخلی و دشمنان خارجی داشت، از دو سو همزمان مورد حمله قرار گرفت و نهایت به کما رفت و نتیجه مطلوبی که مدنظر بود در سایه این دخالت ها حاصل نشد.
دلیل مخالفت دشمن خارجی مشخص هست، منتها دشمنی رقیب داخلی برای ما قابل تامل هست وقتی پای این دشمنی فقر و فلاکت اکثریتی رقم خورد و در ادامه که قدرت به دست خودشان افتاد، با تغییر موضع و چرخشی عجیب اعلام شد برجام بایستی حفظ و مذاکرات ادامه یابد! نمونه آن جناب کریمی قدوسی نماینده مشهد، که سرسخت ترین مخالف برجام و معمار آن، محمد جواد ظریف بود و حالا برجام را مغتنم می شمارد.
در دوران ریاست روحانی، کارشکنی ها فقط در قالب برجام نبود، بلکه سیاست خارجی و تمایل دولت روحانی به تنش زدایی با غرب و همسایگان نیز مورد حمله واقع شد. بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان دقیقا چند ماه بعد از توافق برجام و نوشتن شعارهای خاص روی موشک و در ادامه ماجراجویی های دریایی همگی مواردی بود که باعث تنش زایی بالا در منطقه و عقیم ماندن اقدامات دولت روحانی شد. همان که دکتر ظریف در قالب غلبه میدان بر دیپلماسی از آن یاد کرد.
مورد دیگر که برای مردم ملموس تر هست، در قضیه ممنوعیت واردات واکسن کرونا انجام شد. تا زمانی که دولت روحانی بر سر کار بود، انواع محدودیت ها برای ورود واکسن خارجی انجام شد و همه کمبودها و کارشکنی ها به بهانه حمایت از تولید واکسن داخلی توجیه شد. ولی از زمان استقرار دولت جدید، واردات واکسن خارجی، حتی از نوع ممنوعه آن نیز مجاز گردید. قابل تامل اینکه مسئول تولید واکسن داخلی که امروز معاون اول دولت جدید است از عوامل اصلی تلاش برای واردات واکسن خارجی می باشد. قابل تاملتر اینکه حالا نسبت به دو ماه پیش نه گشایشی در تعاملات بین المللی ما انجام شده، نه تحریمی برداشته و نه نفت بیشتری فروش و ارزی آزاد شده است!
موارد فوق به تنهایی گویاست که اقلیتی برای به دست آوردن قدرت، تا توانستند مقابل دولت روحانی سنگ اندازی و کارشکنی کردند. آن ها از ترس اینکه موفقیت دولت روحانی باعث محبوبیت او و اصلاح طلبان بین مردم شده و در نتیجه دست آن ها را از تصاحب قدرت یکدست مانع خواهد شد، تا توانستند مانع ایجاد کرده و به پای رسیدن به اهداف جناحی و کاسبی از تحریم فقر و فلاکت اکثریت مردم و اینهمه هزینه برای کشور را باعث شدند.
حال که آن ها به آرزوی خود رسیده و در پی رویگردانی مردم از ساختار، قدرت یکدست و هماهنگ ایجاد کرده اند، بایستی به آن ها متذکر شد چرا امروز از آن شیطنت های دریایی خبری نیست؟ چرا انهمه تلاش برای آتش زدن برجام و مخالفت با آن امروز فروکش کرده و تلاشی برای پاره کردن توافق به قول خودتان مرده برجام نمی شود؟
راستی شما که در پی هر تنش و بهانه ای راه سفارت خانه های خارجی را پی گرفته و دیوارنوردی می کردید، مثلا نسبت به آن تصویر جنجالی سفیر انگلستان با روسیه که یادآور تحقیر اشغال ایران در جنگ جهانی دوم بود، نیروی خودسری کفن نپوشید؟ حادثه ای که اگر در دولت روحانی رخ می داد حداقل امتیاز لازم برای دو مرتبه تسخیر سفارت انگلستان را داشت! راستی چرا سال های قبل که محتوای برنامه های محرم که سیاسی و حمله به اقدامات دولت بود امسال تبدیل به خواست فرهنگی و تبلیغ به فرزندآوری گردید؟
 
 
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.