رفتن به محتوای اصلی

طالبان می‌گوید که کنترل کامل پنجشیر را به دست گرفته است
جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر این خبر را تکذیب کرده‌ است
06.09.2021 - 07:13

 

درگیری‌های شدیدی در این ولایت که در شمال کابل واقع شده بین جنگجویان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت در روزهای اخیر انجام گرفته بود .

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است "با این پیروزی ما کنترل کامل کشور را در دست داریم و کشور را از باتلاق جنگ خارج کردیم".

 

با این حال جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر این خبر را تکذیب کرده‌ است.

علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که "این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم".

گروه طالبان کنترل تمامی افغانستان را سه هفته پیش در دست گرفت و در ۱۵ اوت و با سقوط دولت مورد حمایت کشور‌های غربی وارد شهر کابل شد.

سخنگوی 'جبهه مقاومت ملی' افغانستان کشته شد

"جبهه مقاومت ملی" افغانستان خبر داد که فهیم دشتی سخنگوی این جبهه و ژنرال صاحب عبدالودود زره، خواهرزاده‌ احمدشاه مسعود، در درگیری در پنجشیر کشته شده‌اند. فهیم دشتی روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و مشاور رسانه‌ای و مدتی هم رئیس اتحادیه خبرنگاران افغانستان بود و به احمد شاه مسعود بسیار نزدیک بود.

 

آقای نظری در حساب توییتر خودش نوشت: "نیروهای جبهه مقاومت ملی در تمام مواضع استراتژیک در سراسر دره پنجشیر برای ادامه نبرد حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مبارزه با طالبان و شرکای آنها را تا زمانی‌که عدالت و آزادی حاکم نشود ادامه خواهیم داد".

یکی از عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که نیروهای طالبان را در مقابل ساختمان مقام ولایت پنجشیر نشان می‌هد

 

یکی از عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که نیروهای طالبان را در مقابل ساختمان مقام ولایت پنجشیر نشان می‌هد

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که جنجگویان طالبان را در مقابل ساختمان مقام ولایت پنجشیر(استانداری) نشان می‌دهد. بی بی سی هنوز نتوانسته به طور مستقل صحت این عکس را تایید کند.

گروه طالبان کنترل تمامی افغانستان را سه هفته پیش در دست گرفت و در ۱۵ اوت و با سقوط دولت مورد حمایت کشور‌های غربی وارد شهر کابل شد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان روز گذشته گفته بود که آماده انجام گفتگو برای صلح با طالبان است.

شورای علمای دینی افغانستان دیروز در نشستی جنگ در پنجشیر را نادرست خوانده و گفته‌اند این جنگ بنیاد "شرعی" ندارد. آن‌ها خواستار توقف جنگ از دو طرف شدند.

"جبهه مقاومت ملی" گفته بود که درخواست شورای علما/روحانیان افغانستان برای "قطع فوری جنگ" را می‌پذیرد، در صورتی که طالبان هم به حملات و تحرکات نظامی خود پایان دهند.

در بیانیه‌ای که احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده آمده که از "اکثر موارد قطعنامه شورای علما" استقبال می‌کند و از فراخوان علمای دینی "کاملا حمایت می‌کند و امیدوار است که گروه طالبان این مطالبه اسلامی و بشردوستانه را جدی گرفته و عملی نماید".

طالبان به این پیشنهاد تا این لحظه جوابی نداده است.

Panjshir Valley, Afghanistan, 2019

دره پنجشیر، افغانستان

پنجشیر تنها ولایت افغانستان بود که هنوز تحت تصرف طالبان در نیامده بود. در حدود دو هفته گذشته نیروهایی که خود را "جبهه مقاومت ملی" می‌خوانند به رهبری احمد مسعود علیه حملات طالبان مقاومت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

دره پنجشیر کجاست؟

پنجشیر، در فاصله کوتاهی با شمال کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی و گروه چند قومی است که از شبه نظامیان و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است.

پنجشیر از کوچک‌ترین ولایت‌های افغانستان است، جمعیتی بین ۱۵۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند، دره‌‌هایی پنهان در پشت قله‌های کوه که ارتفاع ۹،۸۰۰ فوت (۳۰۰۰ متر) بالاتر از رودخانه پنجشیر دارد

نقشه پنجشیر

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از فرماندهان پیشین محلی و ارتش افغانستان جبهه‌ای موسوم به "جبهه مقاومت ملی" علیه طالبان را تشکیل داده اند.

در سالهای آرام، مردم به سمت این دره برای تفریح می‌رفتند، که چشم اندازهای خیره کننده دارد و منطقه‌ای امن بود.

این ولایت محل زندگی طیف وسیعی از مردم است که بیشترین گروه آن تاجیک‌تبار هستند. ساکنان این دره به دلیل مبارزه با بیگانگان به شجاعت شهرت دارند.

دره پنجشیر - از لحاظ تاریخی به خاطر جواهرات و معادن خود مشهور بود - در سال‌های اخیر از سرمایه گذاری بهره مند بوده است. در دو دهه گذشته، در آنجا سدهای برق آبی و بادی، جاده‌ها و برج رادیویی ساخته شده است.

احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود در اینستاگرام نوشت که فهیم دشتی "در حمله به احمدشاه مسعود چشم‌اش آسیب دید و در حمله دیگر به پنجشیر جان‌اش را از دست داد."

فهیم دشتی در جریان حمله دو مهاجم انتحاری به احمدشاه مسعود در سال ۲۰۰۱ در جریان فیلم‌برداری مصاحبه مهاجمان که در لباس خبرنگار با فرمانده مسعود مصاحبه می‌کردند، زخمی شده بود.

دره پنجشیر یکی از دو محلی است که گروه طالبان پس از تصرف افغانستان در آن با مقاومت روبرو شدند و در آن بین نیروهای "جبهه مقاومت ملی" و طالبان درگیری‌ها در جریان است.

احمد مسعود فرمانده این جبهه گفته است اگر طالبان فعالیت نظامی خود را متوقف کند حاضر به آتش‌بس است.

 

فرمانده ارشد مقاومت پنجشیر در جنگ با طالبان کشته شد

 

ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود یکشنبه شب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه در نبرد با طالبان کشته شد.

 ژنرال عبدالودود خواهر زاده احمدشاه مسعود رهبر درگذشته ائتلاف شمال در مقابله با طالبان بود.

ساعتی پیشتر از آن، فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، یکشنبه شب در نبرد با طالبان جان باخت. آقای دشتی خواهرزاده دکترعبدالله عبدالله بود. دشتی بیست و یک سال پیش هنگام حمله انتحاری دو تروریست علیه احمد شاه مسعود در تخار نیز زخمی شده بود.

ساعاتی پیش از اعلام خبر کشته شدن آقای دشتی، او در توییتی از وضعیت جنگی استان پنجشیر خبر داد و نوشت: «نیروهای قهرمان جبهه مقاومت برای هر نوع تجاوز آماده دفاع هستند و مبارزه می‌کنند و شکست را نمی‌پذیرند.» 

یکشنبه شب همچنین احمد مسعود، فرمانده مقاومت پنجشیر نیز، از مذاکره با طالبان و درخواست علمای دینی برای قطع جنگ استقبال کرده بود.

او گفت: «جبهه مقاومت ملی افغانستان از اکثریت مواد قطعنامه «علمای افغانستان» که به تاریخ ۱۴ سنبله سال جاری در کابل به منظور «قطع فوری جنگ» صادر گردیده استقبال می نماید.»

احمد مسعود افزود:‌ «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می‌باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای کرام لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

همزمان، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفتگویی تلفنی با  عمران خان، نخست وزیر پاکستان، تحولات افغانستان را بررسی کردند.

 

دره پنجشیر «محاصره شد»؛ رئیس جبهه مقاومت می‌گوید آماده مذاکره با طالبان است

 

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریور گفت که از پیشنهادهای علمای مذهبی برای مذاکره و حل‌وفصل درگیری‌ها با طالبان استقبال می‌کند.

احمد مسعود این خبر را در صفحه فیس‌بوک این گروه که هنوز در برابر طالبان مقاومت می‌کند، اعلام کرده است.

پیش از این، طالبان بعد از ظهر یکشنبه ۱۴ شهریور از ورود نیروهای خود به مرکز ولایت پنجشیر خبر داده بود. بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در توئیتر نوشت که مقر پلیس و مرکز ولسوالی «رُخه»، در مجاورت «بازارَک» مرکز ولایت پنجشیر، سقوط کرده است.

او با بیان این‌که نیروهای جبهه مقاومت ملی متحمل تلفات بالایی شده است، افزود شمار بسیاری از نیروهای مخالف بازداشت شده و تجهیزات‌شان شامل خودرو، سلاح و مهمات همگی ضبط شده‌اند.

به‌گفته این سخنگو، درگیری‌ها در بازارک همچنان جریان دارد. اگرچه امکان تأیید این ادعا که در دیگر حساب‌های کاربری طالبان در توئیتر نیز باز نشر شده است، وجود ندارد.

پیش از این، جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته بود که «ماشین تبلیغات» طالبان سعی در انتشار و پخش اخبار دروغین و منحرف‌کننده دارد.

گزارش‌ها درباره وضعیت افغانستان تا صبح یکشنبه:

 

شش روز پس از درگیری‌های شدید در دره پنجشیر، گروه طالبان می‌گوید این دره را محاصره کرده ولی مناطق مین‌گذاری شده در جاده منتهی به مرکز این ولایت، پیشروی آنها را کند کرده است. جبهه مقاومت ملی افغانستان که کنترل پنجشیر را در اختیار دارد اما می‌گوید نیروهای طالبان را در مرز این ولایت با ولایت کاپیسا عقب رانده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، امرالله صالح، معاون اشرف غنی که اکنون در پنجشیر به سر می‌برد، در یک پیام ویدئویی گفته است که در دره پنجشیر «شرایط دشوار» است ولی مقاومت ادامه خواهد داشت. این منطقه، تنها استان افغانستان است که به تسخیر طالبان درنیامده است.

در همین حال، مقام‌های گروه طالبان در روزهای گذشته به تلاش‌های خود برای ارتباط با سایر کشورها افزوده‌اند. پس از درخواست از ترکیه و قطر برای بازگشایی فرودگاه کابل، ذیبح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز از دولت آلمان درخواست کمک‌های مالی و دیپلماتیک کرده است.

او گفته است این گروه خواهان روابط دیپلماتیک قوی با آلمان است و در زمینه کمک‌های بشردوستانه، کشاورزی و آموزش مایل به توسعه همکاری‌ها است.

ذبیح‌الله مجاهد روز یکشنبه، ۱۴ شهریور، در مصاحبه با نشریه آلمانی «ولت آم زونتاگ» گفت: «متأسفانه آلمان به جبهه آمریکایی‌ها پیوست، اما ما این اقدام آلمان را می‌بخشیم.»

پیش‌تر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، مانند دیگر کشورهای اروپایی توسعه روابط با طالبان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کرده است.

آلمان فعلاً سفارت خود در افغانستان را تعطیل و کمک‌های مالی به این کشور را قطع کرده است.

دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان خشونت‌ها در افغانستان شد

همزمان و در شرایطی‌که بازگشت طالبان به قدرت، وحشت از وقوع یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان را تشدید کرده است، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۴ شهریور خواستار پایان یافتن خشونت‌ها در افغانستان شد.

آنتونیو گوترش در گزارش آخر هفته خود به شورای امنیت سازمان ملل نوشته است که او خواهان «پایان فوری» خشونت‌ها، حفظ سلامت و امنیت و رعایت حقوق همه افغان‌ها و همچنین تداوم پایبندی افغانستان به تعهدات بین‌المللی خود است.

سند این اظهارات که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، هنوز به‌طور عمومی منتشر نشده است.

آقای گوترش افزوده است از طالبان و همه طرف‌های دیگر می‌خواهد که برای حفظ جان شهروندان «نهایت خویشتن‌داری» را به خرج دهند.

این گزارش در حالی تنظیم شده است که طبق برنامه، ماموریت «یوناما» یا هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به پایان می‌رسد.

وضعیت در پنجشیر

در روزهای گذشته،‌ گروه طالبان و نیروهای جبهه مقاومت چند ویدئو منتشر کرده‌اند که نشان دهنده تسلط آنها بر شهر کلیدی «پریان» در منطقه پنجشیر است. صحت اطلاعات این ویدئوها قابل تایید نیست.

احمد وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی گروه طالبان به رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفته است که نیروهای این گروه در تمام مناطق پنجشیر پیشروی کرده و «از چهار طرف به مرکز این ولایت نزدیک شده‌اند».

توفیق‌الله راسخ، از فرماندهان محلی جبهه مقاومت اما به رادیو آزادی گفته است آنها در حال «جنگ چریکی» هستند و در یک مورد موفق شده‌اند ۱۵۰ نفر از نیروهای طالبان را بکشند.

روزنامه هشت صبح که در کابل منتشر می‌شود نیز در گزارشی به نقل از فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، نوشته است شهر پریان از نیروهای طالبان پس گرفته شده و «نزدیک به هزار نفر از افراد طالبان» در درگیری‌های مربوط به این شهر «کشته یا اسیر» شده‌اند. بلال کریمی، یک سخنگوی طالبان، این خبر را رد کرده است.

به دنبال تصرف کابل توسط طالبان در روز ۲۴ مرداد، هزاران شبه‌نظامی محلی و باقیمانده نیروهای ارتش سابق افغانستان در ناحیه پنجشیر تجمع کردند و از تشکیل جبهه مقاومت علیه طالبان خبر دادند.

این نیروها تحت رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود یکی از رهبران برجسته مجاهدین که در سال ۲۰۰۱ توسط القاعده ترور شد، کنترل این ناحیه کوهستانی را به دست گرفته و اعلام کردند که در صورت مخالفت طالبان با تشکیل یک حکومت فراگیر، با این گروه خواهند جنگید.

دو طرف پیش از شروع درگیری‌ها برای مذاکرات صلح اعلام آمادگی کرده بودند ولی در آستانه اعلام خبر تشکیل حکومت جدید از سوی طالبان، به نظر می‌رسد مذاکرات به نتيجه نرسيد و هر یک از طرفین دیگری را به شکست مذاکرات متهم می‌کنند.

همزمان با ادامه بحران در پنجشیر، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد و این موضوع می‌تواند باعث بازگشت و شکل‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی در این کشور شود.

در افغانستان نیز تلاش‌هایی برای پایان دادن به جنگ پنجشیر جاری است. از جمله صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت افغانستان، خواستار پایان حملات طالبان به پنجشیر و شروع گفت‌وگوهای جامع شده است. حامد کرزی، رئيس جمهور پیشین افغانستان و حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت اشرف غنی، نیز از گفت‌وگو بین طالبان و جبهه مقاومت حمایت کرده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که ساختار حکومت جدید افغانستان روز جمعه ۱۲ شهریور اعلام می‌شود ولی تاکنون مقام‌های این گروه گزارشی در این زمینه نداده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.