رفتن به محتوای اصلی

روسیه: اگر دولت طالبان فراگیر باشد در مراسم تحلیف شرکت می‌کنیم
06.09.2021 - 21:00

.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه آقای لاوروف در مسکو گفت: "ما می‌خواهیم از روند تشکیل دولتی حمایت کنیم که تمام طیف‌های جامعه افغانستان، از جمله طالبان و سایر اقوام بجز پشتون‌ها، مانند هزاره‌‌ها، ازبک‌ها‌ و تاجیک‌ها در آن باشند."

او گفت فقط یک دولت فراگیر می‌تواند از "گذر باثبات" به یک زندگی جدید اطمینان حاصل کند.

سرگئی لاوروف همچنین تأیید کرد مسکو دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف دولت طالبان دریافت کرده است و "روسیه خوشحال می‌شود در این مراسم در کنار کشورهایی که بر افغانستان تأثیرگذار هستند شرکت کند."

طالبان در مراحل پایانی تشکیل دولت خود در افغانستان است و به گزارش الجزیره، از روسیه، چین، پاکستان، ترکیه و ایران برای این مراسم دعوت کرده است.

وزارت خارجه ایران: حملات دیشب به پنجشیر محکوم است

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری امروز خود با محکوم کردن حملات شب گذشته طالبان به دره پنجشیر گفت: "دخالت خارجی در بحث همکاری پاکستان با طالبان از سوی ما بررسی می‌شود".

او تنها "راه حل قطعی" را "گفتگوهای بین الافغانی" دانست و گفت: "با کمک تمامی گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم تا صلح پایدار در افغانستان حاصل شود".

لیندزی گراهام: ناچار خواهیم شد به افغانستان برگردیم

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا، به بی‌بی‌سی گفت به عقیده او نیروهای این کشور در آینده بناچار "به افغانستان باز خواهند گشت".

آقای گراهام گفت طالبان تغییر نکرده است و نمی‌تواند خودش را با جهان مدرن هماهنگ کند بنابراین "ما مجبور خواهیم بود، چرا که خطر آنها بسیار زیاد است".

به گفته سناتور گراهام همانطور که آمریکا مجبور شد به دلیل ظهور داعش دوباره به عراق و سوریه برگردد و پنج هزار نیرو در عراق داشته باشد، مجبور می‌شود دوباره به افغانستان هم نیرو بفرستد.

او گفت اگر به نیروهای مقاومت در دره پنجشیر کمک شود، طالبان نخواهد توانست کشور را اداره کند و این منجر به نارضایتی مردم می‌شود.

به عقیده سناتور گراهام داعش خراسان هم که طالبان را ضعیف خواهد دید به آن حمله خواهد کرد، افغانستان دوباره از هم خواهد پاشید و مکان مناسبی برای گروه‌های تندروی شبه‌نظامی خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.