رفتن به محتوای اصلی

پیروزی معجزه‌وار شیر دره پنجشیر بر طالبان در ۲۴ ساعت
07.09.2021 - 15:02

تظاهرات در افغانستان و ایران علیه پاکستان؛ طالبان در کابل تیراندازی هوایی کرد

 

یک روز پس از فراخوان احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان برای قیام سراسری علیه طالبان، چندین تظاهرات در شهرهای مختلف افغانستان و ایران علیه طالبان و پاکستان برگزار شد و طالبان در مرکز کابل برای متفرق کردن معترضان تیراندازی هوایی کرد.

بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، افراد مسلح طالبان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور در کابل برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کردند.

هنوز از قربانیان یا زخمی‌شدگان احتمالی در این تظاهرات گزارشی منتشر نشده است.

صدها زن و مرد با سر دادن شعارهایی مانند  «زنده‌باد مقاومت» و «مرگ بر پاکستان» در خیابان‌ها به پاکستان در امور افغانستان اعتراض کردند.

 

 

بر اساس ویدیویی که خبرگزاری آسواکا منتشر کرده، یکی از زنان وحشت‌زده در خیابان درباره صداهای شلیک گلوله می‌گوید: «امارت اسلامی به سوی مردم فقیر ما تیراندازی می‌کند. اینها خیلی بی‌انصاف هستند و به هیچ وجه انسان نیستند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، نزدیک به هفتاد افغان که بیشتر آنان زن بودند روز سه‌شنبه مقابل سفارت پاکستان در کابل تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی علیه پاکستان سر دادند.

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان با شلیک گلوله نیروهای طالبان که در آن جا مستقر بودند، متفرق شدند.

سارا فهیم، که اهل ولایت کاپیسا در نزدیکی ولایت پنجشیر است به خبرگزاری فرانسه گفت: «زنان افغان می‌خواهند کشورشان آزاد باشد... ما خسته شده‌ایم. ما از بمباران پاکستان در پنجشیر خسته شده‌ایم، از انتظار در فرودگاه خسته شده‌ایم.»

شامگاه دوشنبه نیز درپی فراخوان احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان برای قیام سراسری، هزاران نفر در شهر مزار شریف مرکز استان بلخ به خیابان‌ها آمدند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

پیشتر نیز گروه‌هایی از زنان در کابل، هرات و مزارشریف علیه طالبان تجمع کرده بودند.

در ایران نیز، گروهی از مهاجران افغان و شهروندان ایرانی مقابل سفارت پاکستان در تهران تجمع کرده و شعار «‌مرگ بر پاکستان، مرگ بر طالبان» سردادند.

 

 

همزمان گروهی از مهاجران افغان مقیم مشهد در حمایت از جبهه مقاومت پنجشیر تجمع کردند و شعارهایی از جمله «پنجشیر شده کربلا، واویلا» سردادند.

روز دوشنبه نیز شماری از شهروندان افغان مقیم واشینگتن، در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا به منظور پشتیبانی‌ از جبهه مقاومت مردمی در برابر طالبان و در حمایت از آزادی، برابری و حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان راهپیمایی کردند.

از زمان تصرف کابل از سوی طالبان در بیش از سه هفته پیش، جبهه‌ای از نیروهای مخالف این گروه در ولایت کوهستانی پنجشیر در هشتاد کیلومتری شمال کابل شکل گرفت و همچنان جنگ میان طالبان و این جبهه در این منطقه ادامه دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در سفر به قطر گفت گروه نسبتا کوچکی از آمریکایی‌ها در مزار شریف قصد ترک افغانستان را دارند.

او افزود آمریکا در تلاش است که از امنیت پروازهای چارتر از مبدا افغانستان، اطمینان حاصل کند.

در حالی که هنوز دولت جدید افغانستان تشکیل نشده و این کشور شدیدا نیازمند کمک‌های بین‌المللی است، سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به فروپاشی خدمات اساسی، مانند خدمات مربوط به غذا و رو به اتمام رفتن کمک‌های بشردوستانه در این کشور هشدار داد. 

بنا بر اعلام این سازمان، میلیون‌ها افغان در حوزه غذا و سلامت به کمک نیازمندند.

قرار است روز سیزدهم سپتامبر نشستی از سوی سازمان ملل متحد در ژنو برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برگزار شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.