رفتن به محتوای اصلی

مالی برای گفت‌و‌گو درباره ایران به مسکو و پاریس می‌رود
08.09.2021 - 05:43

وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرده که مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران و لزوم بازگشت سریع به تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متمرکز خواهد بود.

آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران متوقف شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعددی در سه ماه گذشته از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران و کاهش دسترسی بازرسان به سایت‌های هسته‌ای خبر داده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که مالی روز چهارشنبه و پنجشنبه با مقامات روسیه ملاقات می‌کند و جمعه در پاریس با مقامات بریتانیا، فرانسه و آلمان و نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد. به گفته او محور ملاقات‌ها نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، بلکه تمرکز بر دیپلماسی با ایران خواهد بود.

این درحالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر دفاع ایالات‌متحده نیز در منطقه حضور دارند و به زودی رهسپار اروپا می‌شوند.

یک مقام آگاه گفته که بحث درباره رویکرد جایگزین درباره ایران در صورتی که ثابت شود تهران تمایلی به بازگشت به میز مذاکره ندارد، در دستور کار خواهد بود.

 

ابراز نگرانی آژانس اتمی از 'تضعیف جدی' وظایف نظارتی‌اش در ایران

 
آژانس می گوید که ایران حدود ۸۴ کیلوگرم اورانویم تا سقف ۲۰ درصد و ۱۰ کیلو تا ۶۰ درصد غنی کرده است

 

آژانس می گوید که ایران حدود ۸۴ کیلوگرم اورانویم تا سقف ۲۰ درصد و ۱۰ کیلو تا ۶۰ درصد غنی کرده است

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که پس از تعلیق برخی بازرسی‌های این نهاد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وظایف نظارتی‌اش در این کشور "به طور جدی تضعیف شده است".

آژانس روز سه شنبه (۷ سپتامبر) در یک گزارش گفت: "از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در نتیجه تصمیم ایران مبنی بر توقف اجرای تعهدات مرتبط با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی، به طور جدی تضعیف شده است."

گزارش آژانس تخمین می زند که ایران اکنون حدود ۲،۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد. آژانس گفت که از این میزان، ۸۴.۳ کیلو اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد غنی شده است. همچنین ۱۰ کیلو تا ۶۰ درصد غنی شده است.

ایران در ماه فوریه امسال برخی بازرسی‌های آژانس را در واکنش به خودداری آمریکا از لغو تحریم‌ها متوقف کرد. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران سپس در ماه مه گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد.

غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران پس از آن آغاز شد که فروردین ماه امسال در تاسیاست اتمی نطنز انفجاری رخ داد که باعث آسیب به سانتریفیوژهای ایران شد. مقام‌های ایرانی ابتدا خسارات وارد شده را گسترده خواندند اما سپس ابعاد آن را کوچک توصیف کردند.

آژانس در ماه اوت امسال گفته بود که ایران یک آبشار جدید از سانتریفیوژها با هدف سرعت دادن به غنی سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات اتمی نطنز نصب کرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را منحصر به کشورهایی دانسته است که بمب اتمی تولید می کنند.

ایران برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می داند.

مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ هنوز دور تازه مذاکرات را از سر نگرفته اند

،

مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ هنوز دور تازه مذاکرات را از سر نگرفته اند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت که بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، در دستور کار دولت او قرار دارد، اما این مذاکرات نباید "تحت فشار" برگزار شود.

از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، مذاکراتی که در وین میان ایران و امضاکنندگان توافق برجام در حال پیگیری بود متوقف شده است.

ابراهیم رئیسی در نخستین مصاحبه مفصل تلویزیونی خود به عنوان رئیس‌جمهور شرکت می‌کرد، تاکید کرد که او با هدف رفع تحریم‌های اقتصادی این مذاکرات را از سرخواهد گرفت.

او گفت: "ما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم. به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم. و نتیجه‌ای هم که به دنبالش هستیم این است که تحریم‌ها برداشته شوند."

در آخرین دور این مذاکرات طرفین اعلام کرده بودند که بر سر چارچوب‌های مهم توافق جدید به نتیجه رسیده‌اند و متنی نیز در این زمینه تهیه شده است.

عباس عراقچی که در آن زمان ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی را برعهده داشت، با آن متن به تهران برگشت. اما متن امضا نشد و مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.