رفتن به محتوای اصلی

حملات سپاه به مواضع نیروهای کرد در داخل اقلیم کردستان در شمال عراق
09.09.2021 - 15:40

سایت هه‌نگاو روز پنجشنبه ۱۸ شهریور با انتشار خبر این حمله نوشت که در حملات بامداد امروز، "ابتدا چندین جنگنده ایران مواضع احزاب کردستانی مخالف حکومت ایران را در ارتفاعات هلگورد، بربزین و آلانه در داخل خاک اقلیم کردستان هدف قرار دادند و پس از بمباران این ارتفاعات، توپخانه‌های سپاه پاسداران این مناطق را گلوله باران کرده است."

سایت تابناک هم نوشت که "مناطق سیدکان، چومان و حاجی عمران" نیز مورد حمله هوایی جنگنده‌های سپاه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، سپاه پاسداران در این حملات از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) هم استفاده کرده است.

چند گروه از مخالفان مسلح حکومت ایران در اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند.

در این سال‌ها گزارش‌هایی از درگیری این گروه‌ها با نیروهای امنیتی و نظامی ایران منتشر شده و نیروهای ایرانی هم بارها با موشک باران مناطق مرزی اقلیم را هدف قرار داده‌اند.

هه نگاو می‌گوید که حزب دمکرات کُردستان ایران (حدکا)، حزب دمکرات کردستان(حدک)، کومله کُردستان ایران و کومله زحمتکشان کُردستان احزابی هستند که از سال ۲۰۱۶ بخشی از نیروهای خود را در ارتفاعات مرزی مابین اقلیم کُردستان و پیرانشهر و اشنویه مستقر کرده‌اند.

ایران هنوز به طور رسمی این حملات را تایید نکرده است. منابع کردی می‌گویند که "خبری از تلفات جانی احزاب کُردستانی در این حملات گزارش نشده است. اما از "تخریب محیط زیست منطقه در اثر بمباران وسیع" گزارش دادند.

دولت اقلیم کردستان که روابط نزدیکی با تهران دارد از گروه‌های مسلح کرد ایرانی بارها خواسته است از این مناطق علیه کشورهای همسایه و نیروهای امنیتی ایران استفاده نکنند.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

روز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در خصوص آنچه "سوء استفاده" مخالفان مسلح حکومت ایران از "اقلیم شمال عراق" خواند به مقام‌های این منطقه هشدار داده بود و همچنین از ساکنان مرزهای شمال غرب ایران خواسته بود که از مقر مخالفان مسلح حکومت ایران فاصله بگیرند.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران گفته بود "نباید به تروریست ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین برای تهدید و ایجاد ناامنی علیه ایران را بدهند و هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور می دانیم".

در واکنش به این اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه، گروه‌های مخالف کرد در بیانیه‌ای این تهدید‌ها را محکوم کردند و تهران را مسئول هرگونه آسیب احتمالی به غیرنظامی‌ها و دارایی آنها و سکونت‌گاه‌هایشان دانستند.

ایران حزب دمکرات کردستان ایران را گروهی "تروریستی" توصیف می کند و می گوید با حمایت کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی می جنگد. رهبران این حزب می گویند که هدف آنها از مبارزه نه فقط برای کردهای کردستان ایران بلکه برای همه ایرانیان است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
بی بی سی فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.