رفتن به محتوای اصلی

یکی از فرماندهان پنجشیر':" طالبان با بی‌رحمی کشتار کرد"
09.09.2021 - 20:13

 

آقای ریگستانی در این ویدئو می‌گوید: "طالبان به ولایت پنجشیر، امن‌ترین ولایت (افغانستان) تجاوز کرده و مرتکب وحشت، کشتار و بی‌رحمی شده‌اند."

امروز ۱۸ سنبله/شهریور، بیستمین سالگرد قتل احمدشاه مسعود است. بعد از بیست سال، فرماندهانی که در کنار او در پنجشیر جنگیده بودند، باز هم در کنار احمد مسعود، پسر او، آنچه را آنها "مقاومت دوم" علیه گروه طالبان می‌خوانند، شکل داده اند.

در وید‌ئویی که از آقای ریگستانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او در حالی که لباس نظامی به تن دارد، می‌گوید: "وارد شدن طالبان به پنجشیر نه پایان جنگ، بلکه تازه آغاز جنگ است."

وی طالبان را یک "گروه متعصب و ستمگر" توصیف می کند.

بی‌بی‌سی تلاش کرد تا با سخنگویان گروه طالبان در مورد وضعیت پنجشیر و اتهام کشتار غیر نظامیان صحبت کند، اما این گروه هنوز به درخواست بی بی سی پاسخی نداده است.

مقام‌های طالبان در چند روز گذشته تاکید کردند که نیروهای آنها تلاش به خرج دادند تا موضوع پنجشیر با گفت‌وگو حل شود، ولی افرادی در پنجشیر هستند که جنگ می‌خواهند.

در روزهای اخیر خبرهایی از ادامه جنگ شدید در نقاط مختلف پنجشیر منتشر شده است.

شماری از مردم محل، طالبان را متهم به کشتن ده‌ها غیر نظامی در نقاط مختلف پنجشیر می‌کنند. گزارش شده است که صدها خانواده از ترس طالبان یا از پنجشیر بیرون آمده اند، یا به کوه‌ها متواری شده اند.

بیشتر از دو هفته است که دسترسی پنجشیر به اینترنت قطع شده است. ضمن اینکه مردم محل از حساسیت گروه طالبان به تلفن‌های هوشمند می‌گویند.

شب گذشته و بعد از چندین ساعت درگیری شدید میان افراد گروه طالبان و نیروهای جبهه مقاومت، بهلول بهیج، یکی از فرماندهان حزب جمعیت که در مقاومت علیه گروه طالبان در دهه ۹۰ فعال بود، در محلی به اسم آب‌دره، در عنابه پنجشیر با آتش توپخانه طالبان کشته شد. او یک دوره والی پنجشیر هم بود.

محمدحسن آخوند، سرپرست کابینه طالبان در نخستین مصاحبه‌اش با با شبکه عربی الجزیره ساعاتی قبل گفت به مردم جهان و افغانستان اطمینان می‌دهد که "امنیت و خوشبختی" را به مردم افغانستان برمی‌گردانند.

سرپرست نخست‌وزیر طالبان گفته است که گروه طالبان "تحریک مهربان و با شفقتی است". او افزوده که این گروه دنبال انتقام نیست و کسی نمی‌تواند غیر آن را ثابت کند.

سه روز پیش طالبان با اعلام پیروزی در ولایت پنجشیر اعلام کردند بر تمامی افغانستان کنترل کامل دارند.

آن‌ها همچنین روز دوشنبه ویدیویی منتشر کردند که نشان می داد نیروهای‌شان پرچم این گروه را در برابر فرمانداری پنجشیر برافراشته‌اند.

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" از همه‌ مردم افغانستان خواست تا در برابر گروه طالبان "به هر شکل ممکن" قیام کنند

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" از همه‌ مردم افغانستان خواست تا در برابر گروه طالبان "به هر شکل ممکن" قیام کنند

به دنبال یورش طالبان به ولایت پنجشیر، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، از همه‌ مردم افغانستان خواست تا در برابر گروه طالبان "به هر شکل ممکن قیام کنند و برای سربلندی و عزت افغانستان بپا خیزند."

او گفته بود که طالبان خلاف تصمیم عالمان دین بر پنجشیر حمله کردند و "طینت اصلی خود را نشان دادند".

شاهدان عینی در پنجشیر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که هواپیماهای ناشناس مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی را هدف بمباران قرار داده است و نیروهای طالبان در برخی نقاط این ولایت مردم ملکی را از خانه‌هایشان بیرون کرده و به رگبار بسته‌اند.

در همین حال تصاویر و ویدیوهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی گروهی از مردانی را نشان می‌دهد که توسط طالبان دستگیر شده و ظاهرا به سوی کابل منتقل می‌شوند.

چند تن از باشندگان پنجشیر نیز در تماس با بی‌بی‌سی از بدرفتاری افراد طالبان با مردم محل صحبت کرده و ادعا کرده‌اند که آن‌ها غیرنظامیان را مورد هدف گلوله قرار داده‌اند.

از دو هفته به این سو که پنجشیر توسط گروه طالبان محاصره شده است، نیروهای احمد مسعود می‌گویند که طالبان از ورود مواد اولیه غذایی به این ولایت جلوگیری کرده و خطوط شبکه های مخابراتی و برق این ولایت را قطع کرده‌اند.

در همین حال برخی از ساکنان ولایت پنجشیر از کمبود مواد غذایی و گرسنگی در میان خانواده‌هایی صحبت کرده‌اند که در اثر این درگیری ها در روستاهایشان گیرمانده اند.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آنست که افراد طالبان شبانه وارد خانه‌های مردم پنجشیر در شهرکابل شده و مردان آنها را برای زیر فشار قرار دادن رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان با خود برده‌اند.

گروه طالبان این ادعاها را رد کرده و گفته که نیروهای طالبان با غیرنظامیان کار ندارند.

یکی از رهبران طالبان از ساکنان ولایت پنجشیر خواسته است تا به کوه ها فرار نکنند و در خانه های خود بمانند، جایی که به گفته وی به آنها آسیبی نخواهد رسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.