رفتن به محتوای اصلی

هشدار انجمن‌های علمی پزشکی ایران درباره طرح 'طب اسلامی'
10.09.2021 - 09:24

 

آنها می‌گویند این دو طرح باعث "انشقاق در مدیریت خدمات سلامت، به مخاطره افتادن سلامت مردم و هتک حیثیت نظام سلامت" خواهند شد.

در یکی از این دو طرح نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران به دنبال تشکیل نزدیک به ۳ هزار "مطب" برای آنچه "طب اسلامی-ایرانی" می‌خوانند هستند.

۵۷ نفر از رئیسان انجمن‌های تخصصی پزشکی در ایران در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، با " تبلیغ و ترویج نظریه‌ها یا شیوه‌های درمانی بدون در نظر داشتن شواهد علمی" مخالفت کرده‌اند.

آنها در عین حال می‌گویند از داروهای گیاهی یا هر شیوه درمانی دیگری که کارایی و ایمنی آن با روش‌های علمی تایید شود حمایت می‌کنند.

در این نامه گفته شده که افرادغیرپزشک نباید مجوز تشخیص و درمان بگیرند و هر شیوه درمانی "چه سنتی و چه نوین، باید تابع اصول علمی روز باشد".

انجمن‌های علمی پزشکی می‌گویند افراد بدون صلاحیت علمی زیر سایه عناوینی چون طب اسلامی و طب سنتی امکان طبابت پیدا کرده‌اند.

آنها می‌گویند وزارت بهداشت متولی نهایی بهداشت و سلامت در ایران است و جدا کردن برخی فعالیت‌ها از دایره اختیارات وزارت بهداشت خلاف قوانین ایران و همچنین اصول حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است.

در طرح تشکیل سازمان نظام طب مکمل آمده که نسبت به این فعالیت "در وزارت بهداشت نگاهی مقطعی و بسیار محدود به آن شده است و همیشه با این درمانگران طبیعی برخورد چکشی و قهری انجام گرفته است".

مستعان

 

فرمانده کل سپاه شخصا در رسوایی مستعان حضور داشت

با شیوع کرونا برخی از نهادها و رسانه‌های حکومتی در ایران بیش از قبل ترویج خرافات و توصیه‌های غیرعلمی در حوزه سلامت می‌پردازند.

شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره ویروس کرونا تئوری توطئه مطرح کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی نظامی تحت امر او، یک وسیله تقلبی به نام مستعان ۱۱۰ را به عنوان کرونایاب از راه دور نشان داده است.

یک متخصص جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت در تهران به بی‌بی‌سی گفت بخشی از اصرارها برای ترویج طب سنتی و اسلامی به دلیل منافع اقتصادی گسترده‌ای است که از خلال آن به دست می‌آید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.