رفتن به محتوای اصلی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام وارد تهران شد
11.09.2021 - 23:24

رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران شد

 
رافائل گروسی به دعوت ایران وارد تهران شده است.

 

رافائل گروسی به دعوت ایران وارد تهران شده است.

دو روز مانده به برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، رافائل گروسی، رییس این سازمان وارد تهران شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا با انتشار خبر ورود آقای گروسی خبر داده که بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ایران و کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به استقبال او رفته‌اند.

آقای غریب‌آبادی پیشتر اعلام کرده بود که رافائل گروسی در این سفر با محمد اسلامی، رییس تازه سازمان انرژی اتمی ایران گفتگو خواهد کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که آقای گروسی به دعوت ایران عازم تهران شده است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، سفر آقای گروسی به تهران حاصل مذاکرات فشرده درچند روز گذشته بوده است. سه منبع نزدیک به این گفتگوها به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته‌اند این سفر پس از ان انجام شده که دو طرف بر سر دسترسی دوباره بازرسان آژانس بین‌الملی اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری تهران برای تحقیقات این سازمان به تفاهم رسیده‌اند.

این سفر درآستانه جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته که قرار است روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر برگزار شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش دوره‌ای خود از ایران برای اتلاف وقت بر سر دو موضوع آثار اورانیوم در تاسیسات قدیمی و اعلام نشده و همچنین عدم دسترسی به برخی ابزار نظارتی انتقاد کرده بود.

گزارش آژانس به شورای حکام می‌گوید اطمینان این نهاد به ادامه نظارت بر برخی از فعالیت‌های ایران به سرعت در حال از بین رفتن است.

با این همه روسیه می‌گوید اگر پیش‌نویسی برای محکومیت ایران به شورای حکام ارائه شود به آن رای منفی خواهد داد.

پیشتر آمریکا از گفتگوهای "سازنده" با متحدان اروپایی خود در زمینه توافق هسته‌ای با ایران ابراز خرسندی کرده بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که برای رایزنی درباره احیای برجام به اروپا سفر کرده پس از پایان مذاکراتی در پاریس گفت"یک دور از دیدارهای سازنده درباره آینده مذاکرات برجام و ضرورت بازگشت سریع به اجرای تعهدات با همکاران اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی در پاریس انجام شد."

سفر این دیپلمات ارشد آمریکایی به پاریس کمی پس از رایزنی‌های او در مسکو انجام شد.

مذاکرات وین

 

وین میزبان مذاکرات احیای برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا بوده

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و تغییر وزیر خارجه پس از چند ماه تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام شدت گرفته است.

توضیح ویدئو،

گفت‌و‌گوی اختصاصی بی‌بی‌‌سی فارسی با نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش از پاریس به مسکو رفته بود.

او رایزنی‌هایش با سرگی ریابکف را "خوب و سازنده" خواند و گفت آمریکا و روسیه بر ضرورت برگشتن به مذاکرات و همچنین اجرای دوباره تعهدات برجامی از سوی طرفین اشتراک نظر دارند.

آقای ریابکف هم گفت مسکو از توسعه سریع ظرفیت‌های هسته‌ای ایران نگران است.

 

 

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام وارد تهران شد

تنها به فاصله چند روز مانده تا سی و پنجمین نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب در راس هیأتی به منظور با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و کاظم غریب‌آبادی، نماینده و سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از رافائل گروسی به هنگام ورود به تهران استقبال کردند.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس گفت که گروسی در جریان سفر خود به تهران با محمد سلامی رییس جدید سازمان انرژی اتمی ایران دیدار می‌کند و و بیانیه مشترکی نیز صادر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته به کشورهای عضو خود اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی در پرونده ایران صورت نگرفته است.

توضیح آثار اورانیوم موجود در چند سایت قدیمی و اعلام نشده و همچنین دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی به طوری که آژانس بتواند نظارت بر بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس برجام ادامه دهد، این دو موضوع اعلام شده است.

پاسخ ندادن جمهوری اسلامی به درخواست‌های آژانس در حالی است که مذاکرات جداگانه و غیرمستقیم میان آمریکا و ایران درباره بازگشت به برجام از ماه ژوئن متوقف شده است.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از دولت ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا این مذاکرات را از سر بگیرد.

بر اساس برجام، جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تعدادی از تحریم‌ها علیه تهران اعمال شود.

اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران با کاهش تدریجی تعهداتش در چارچوب برجام، به غنی‌سازی با خلوص بالاتر و نزدیک به کاربری‌های نظامی ادامه داده است.

رویترز نوشت قدرت‌های غربی باید تصمیم بگیرند آیا در نشست هفته آینده 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را با قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایجاد موانع بر سر راه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود مورد فشار قرار دهند یا نه.

این خبرگزاری تاکید کرد چنین قطعنامه‌ای می‌تواند ازسرگیری مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران را به خطر بیاندازد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین،‌ به تازگی در توییتی هشدار داده که «هر اقدام غیرسازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود».

به تازگی و دو ماه و نیم پس از حمله به یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش از نابودی یک دوربین و گم شدن برخی قطعات نظارتی آن در این حادثه خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس هشدار داده که عدم بازیابی این تجهیزات می‌تواند توانایی بازرسان آژانس را در زمینه نظارت بر این مرکز هسته‌ای ایران کاهش دهد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته است جهان باید «به هر قیمتی» جلوی هسته‌ای شدن ایران را بگیرد، در غیر این صورت اسرائیل این حق را قائل است تا خودش وارد عمل شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.