رفتن به محتوای اصلی

مروری بر روند پرونده نوید افکاری که بر اساس اعتراف گیری اجباری در عین بی گناهی اعدام شد
12.09.2021 - 13:54

به نقل از :کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، مروری کوتاه بر روند پرونده نوید افکاری که بر اساس اعتراف گیری اجباری در عین بی گناهی اعدام شد:

نوید افکاری را با اتهامات «توهین به رهبری» «محاربه» «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اعتراضات» و البته اتهام «قتل حسن ترکمان – یک مامور امنیتی» به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم کردند. نوید افکاری در حالی با اتهام قتل اعدام شد که بر اثر شکنجه های طاقت فرسا و قرون وسطایی مجبور به اعترافات اجباری شده بود. در این پرونده سازی وی با ۲۴ مورد نقص و تناقض و ابهام و سه گزارش دروغ مواجه بود. اما سیستم قضاییه فاسد ایران او را بصورتی شتابزده اعدام کرد.

پرونده نوید افکاری در شعبه اول دادگاه کیفری ۱ استان فارس مورد بررسی قرار گرفت و صادرکننده حکم قصاص، قاضی «مهرداد تهمتن» بود. این قاضی در فایلی که از دادگاه افکاری منتشر شده است، به او می‌گوید: «آقای افکاری بحث اعدام شوخی نیست. من طوری رای می‌دهم که با خیال راحت طناب بیاندازم دور گردن شما».

مهرداد تهمتن اهل میانشهر فسا، در استان فارس و بخصوص در شیراز احکام دستگیری تعداد زیادی از مردم و جوانان را در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ صادر کرد. کسانی که شبانه توسط مأموران اطلاعات دستگیر شدند و از بسیاری از آنها هیچ خبری در دست نیست.

نوید افکاری در زیر شکنجه های وحشیانه که خودش گوشه هایی از آن را توصیف کرده است، مجبور به مصاحبه تلویزیونی گردید و همین مصاحبه و صحنه سازی، (در حالی که پر از تناقض و ابهام و دروغ بود) دستگیره ای شد برای قوه قضاییه تا حکم اعدام را تحت نام «قصاص» با سرعت صادر کرده و اجرایی کند.

تناقضات پرونده:

سعید دهقان وکیل خانواده افکاری در این باره گفته است: « ما ۲۴ مورد نقص و تناقض و ابهام و دروغ در این پرونده بعلاوه سه گزارش خلاف واقع رسمی در این پرونده دیدیم. ما با یک فروپاشی حقوقی در نظام قضایی مواجه شدیم.

کدام قاتلی آلت قتاله را به خانه می برد؟ چرا وحید را به صحنه قتل برای بازسازی نبردند؟ چرا شاهد وقتی گفت که در زیرفشار اقرار کرده به این توجه نکردند؟ اونهایی که مدعی بودند اینجا قتلی صورت گرفته چرا نیامدند دروبینهای مدار بسته شیراز را نشان بدهند؟ »

«برای نوید پرونده سازی کردند چون به شرایط حاضر معترض بود. او مسلح نبود. اعتراضات مدنی هم حقش بود. بعد از دستگیری غیر قانونی شکنجه شد و تحت اعترافات اجباری قرار گرفت. در قوانین خود ما بر اساس همین قوانین نیم بند هر فرد تا زمانی که مسلح نباشد حقش است که اعتراض کند. چرا اعترافات اجباری ازش گرفتند؟ تلویزیون به چه حقی اعترافات اجباری را پخش کرده؟ ما می تونیم علیه صدا و سیما شکایت کنیم».

نوید افکاری در این رابطه در یکی از جلسات دادگاه گفت:

«شما وقتی فیلم بازسازی صحنه یا فیلم دوربین مرغی را گرفتید خوب فیلم دوربین مرغی رو نشون بدید. شما میگید ساعت ۲۳ و ۳۲ دقیقه ضرب و جرح صورت گرفته . اینقدر دقیق می گویید. یعنی چی؟ یعنی فیلم هست. پس فیلم دوربین را پخش کنید تا منهم ببینم. اگر مشکل شما این است که من ببینم من را بیرون کنید و خودتان فیلم را نگاه کنید.»

حسن ترکمان مدافع امنیت یا کارمند سازمان آب؟


حسن ترکمان که در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ بعنوان یکی از نیروهای امنیتی حاضر در تجمعات معرفی شده بود ، با گذشت دو سال تبدیل به یک کارمند ساده اداره آب می شود.

  • اعدام نوید افکاری
  • اعدام نوید افکاری

از آنچه در قرار نهایی دادسرای شیراز نوشته شده نیز می توان به خوبی دریافت که حسن ترکمان یک مامور امنیتی بوده که در حین اجرای ماموریت کشته شده است.

اعدام نوید افکاری

از سوی دیگر خانواده ترکمان و همکار مقتول یک روز پس از قتل در دو شهادت نامه جداگانه به یک موتوری با شماره پلاک مشخص اشاره می کنند که در صحنه درگیری دیده شده است. شماره ای که با شماره پلاک موتور نوید افکاری به طور مشخص متفاوت است.

اظهارات قوه قضاییه درباره پرونده نوید افکاری

«ساعت ۲۳ روز ۱۱ مردادماه سال ۹۷ بود که فردی از کارمندان سازمان آب منطقه‌ای شیراز در محله شاه داعی الله و مقابل درب منزل خود، با چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد».

این درحالیست که هیچ شاهد و مدرکی که ثابت کند نوید افکاری چنین اقدامی کرده وجود ندارد و ارائه نشده است. «دوربین مداربسته ای که نزدیک محل وقوع قتل است، متعلق به یک مغازه مرغ فروشی است. به نظر می‌رسد که قاتلان واقعی را این دوربین بهتر ضبط کرده باشد اما حتی فرد همراه مقتول نیز نتوانسته، بگوید نوید افکاری در این فیلم دیده شده است. در لایحه تقاضای تجدید نظر وکلای نوید افکاری می‌خوانیم: «آقای هادی غزنویان همکار مقتول که تا آخرین لحظات به همراه مرحوم ترکمان بوده در اظهارات خود درصفحه ۲۴ پرونده عینا عنوان داشته: «تنها موردی که در ذهن من با تصویر دوربین مطابقت دارد رنگ شلوار راکب موتورسواری است که با من صحبت کرد.»

سایت قوه قضاییه همچنین نوشت:

«رسانه‌های ضد انقلاب همچنین، مدعی شکنجه متهمان پرونده شده اند. براساس بررسی‌های انجام شده، بعد از اقرار نوید افکاری وکیل تعیینی وی مراجعه و اظهار داشته خانواده متهم مدعی شکنجه وی هستند. در همان روز در زمان تحقیقات بنابر تقاضای وکیل متهمان دستور اعزام آن‌ها به پزشکی قانونی صادر تا چنانچه اگر اقرار تحت شکنجه بوده مراتب مجددا مورد بررسی قرار گیرد؛ اما متهم در اداره آگاهی و در حضور وکیل تعیینی خود اعلام کرده که شکنجه نشده ام و به پزشکی قانونی نمی‌روم. این موضوع در رسیدگی دیوان عالی کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به عدم درخواست متهم منتفی تشخیص داده شده است».

در این رابطه برادران افکاری بارها و بارها به قاضی و در دادگاه اظهار کرده اند که شکنجه شده اند و شرح شکنجه ها را نیز بیان کرده و نوشته اند. همچنین برخلاف ادعای قوه قضاییه نوید افکاری به پزشکی قانونی مراجعه کرده، پزشکی قانونی طبق سند زیر، شکستن دست نوید افکاری را تایید کرده اما گفته است که با توجه به گذشت سه ماه و از آن‌جا که در زمان شکستگی، نامبرده به پزشک دسترسی نداشته، نمی‌تواند ارتباط ضایعه را با «حادثه مذکور» (شکنجه) بررسی کند.

سند پزشکی قانونی نوید افکاری

شکنجه های منجر به اعترافات اجباری

برادران افکاری را در دوران بازداشت به شدت شکنجه کردند تا بتوانند از آنها اعترافات اجباری بگیرند. میزان شکنجه ها به حدی بود که وحید افکاری دو بار دست به خودکشی زد.

نوید افکاری در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرده، به شرح مختصری از شکنجه هایی که منجر به اعترافات اجباریش شد اشاره کرده و از جمله گفت:

«حدود ۵۰روز شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی و فحاشیها را متحمل شدم با چوب و باتوم به‌شدت به‌دستها و پاها و شکم و کمرم زدند. روی صورتم پلاستیک کشیدند تا مرز خفگی و مرگ شکنجه کردند. در بینی‌ام الکل ریختند».

نوید افکاری همچنین در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرد در خصوص پخش اعترافات اجباری گفته است: «قوه قضاییه و صدا و سیما اعتراف من را به شکل تکه تکه و سانسور شده که روال کارشون هست پخش کردند. چون من بی گناهم و به همین دلیل هیچ سند و مدرکی دال بر مجرمیت من وجود نداره تنها ابزارشون برای سو استفاده همینه؛ اقرار زیر شکنجه. پس لازم می دونم به کمک تجربه ای که تو این دو سال بدست آوردیم هوشیارتون کنم تا اسیر سیاه نمایی و مغلطه شون نشید.»

وی سپس در این فایل صوتی به تشریح گوشه هایی از شکنجه هایی که متحمل شده است پرداخته و چنین گفت:

Missing media item.

سعید افکاری در خصوص شکنجه برادرانش نوشت:

«دست نوید رو شکستن. جوری میزدن توی قلبش که روزی چندبار حملات قلبی بهش دست میداد. دست و پا و کتف حبیب رو شکستن. وحید رو جوجه کباب میکردن. حبیب و نوید رو میبردن تا شکنجه همو ببینن و میگفتن اگه کشته شد مقصرش تویی. اینا فقط بخشی از شکنجه های جسمیشون بود».

  اعدام نوید افکاری چکیده ۴۳ سال جنایت آمیخته با دروغ و فریب

گزارش عفو بین الملل درباره شکنجه ها و اعدام نوید افکاری:

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی ۴۸ صفحه ای روایت های هولناک برادران افکاری از شکنجه هایی که متحمل شده اند را به همراه یافته‌های تحقیقاتی تازه منتشر کرد.

رها بحرینی پژوهشگر عفو بین الملل در مصاحبه ای با اینترنشنال توضیحات بیشتری پیرامون شکنجه های هولناکی که برادران افکاری متحمل شدند و هیچ ارگانی به آنها پاسخ نداده است ارائه داد.

Missing media item.

عفو بین الملل همچنین در یک رشته توییت اقدام به انتشار مدارک و اسناد شکنجه برادران افکاری کرد. در اولین توییت از این مجموعه توییت و اسناد در یک روایت هولناک آمده است:

«حبیب افکاری نوشته‌است که به محض ورود به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ وزارت اطلاعات، مورد ضربات مشت و لگد، ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفته ‌است و هنگامی که از ماموران پرسیده ‌است که او را کجا آورده‌اند آنها گفته‌اند: «اینجا جایی است که بیضه‌هاتو می‌کِشیم، جاییه که خروس‌ توش تخم می‌زاره».

اظهارات خانواده افکاری

با اعدام نوید افکاری، برادر او سعید افکاری اخبار این خانواده را در یک کانال توییتری خبر رسانی کرد. اولین پست سعید افکاری بعد از اعدام نوید گویای وضعیت برادران افکاری است که با وجود گذشت یک سال هنوز هیچ تغییری در شرایط آنها ایجاد نشده و قوه قضاییه همچنان از انتقال آنها به بندعمومی خودداری می کند؛ چرا که می ترسد آنها بعنوان شاهدان شکنجه های نوید افکاری دست به دادخواهی بزنند.

سعید افکاری نوشت: «برادر عزیزتر از جانم که همیشه افکارش نوید آزادی میداد را سر به دار کردند و اکنون به وحید میگویند بعد از نوید تو پرچم دار آزادی خواهی مردم شده ای و به همین دلیل باید در انفرادی بمانی»

  اعدام نوید افکاری چکیده ۴۳ سال جنایت آمیخته با دروغ و فریب

سعید افکاری همچنین اعلام کرد که برادران افکاری روز شنبه ۲ اسفند ۹۹ به بند عمومی منتقل خواهند شد اما این اتفاق هرگز نیفتاد چرا که آنها همچنان از افشای شکنجه ها و پرونده حقیقی نوید افکاری توسط برادرانش وحشت دارند.

سعید افکاری: «امروز سه شنبه ۵ اسفند، ۳ روز از تاریخ اعلام شده گذشته و برادرانم هنوز در انفرادی هستن و با وجود حدود ۱۰ بار درخواست جهت مداوا، از حق درمان محروم شده اند.
از مدافعان حقوق بشر و وکلا میپرسم نظرشان در مورد ضرب و شتم،۱۷۴ روز انفرادی، محروم شدن از درمان، تنها به جرم آزادی خواهی چیست.»

سعید افکاری خواسته خانواده افکاری را به شرح زیر اعلام کرد:

«خواسته‌ی مادرم محاکمه و مجازات تک تک افرادیست که در جنایت علیه نوید شرکت داشتند؛ از مقامات عالی رتبه‌ی حکومت تا شکنجه‌کنندگان،پرونده سازان،صادرکنندگان اعدام، توجیه کنندگان اعدام، آمران و عاملان قتل خواسته‌ی نوید ادامه راه دفاع از ستمدیدگان است.ما نیز خواستار دادخواهی و اشد مجازات»

سعید افکاری در قسمتی دیگر مکالمه وحید افکاری با قاضی را به شرح زیر منتشر کرد:

قاضی طلایی: از کی شکایت داری؟ وحید: از خادم الحسینی و … از دره شوری هم شکایت دارم که برای نوید پرونده سازی کرد. و از هر کسی که توی قتل نوید دست داشت از اون کسی که دستور شلیک به ۱۷۶ نفر بیگناه پرواز اوکراین رو صادر کرد. طلایی: نظام نباید اجازه بده آدمایی مثل شما زنده بمونن. وحید: نظام خیلی تلاش کرد منو هم بکشه ولی هنوز نتونسته. طلایی: نظام اشتباه کرد شما رو گنده کرد. وحید: کلمه گنده در مورد امثال شما وطن فروشا به کار میره، نوید بزرگ بود و بزرگ هست.

اعتراضات بین المللی نسبت به اعدام نوید افکاری

متاسفانه اعلام بازداشت و صدور حکم اعدام برای برادران افکاری با دو سال تاخیر صورت گرفت. برادران افکاری خودشان در این زمینه گفته اند؛ در این دو سال تلاش کردند از تمامی مجاری قانونی استفاده کنند تا بی گناهیشان ثابت شود. اما موفق نشدند. چرا که در نظام جمهوری اسلام اصلا عدل و دادی وجود ندارد.

اما به محض انتشار اولین خبر در تاریخ هفتم شهریور ماه ۱۳۹۹، یک کمپین جهانی گسترده برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری براه افتاد. بسیاری وزرای خارجه، سران و روسای جمهور، سفرا، وزرا، سازمانهای جهانی و غیر انتفاعی، ورزشکاران و کمیته های ورزشی ووو دهها و صدها ارگان رسمی و غیر رسمی برای جلوگیری از این اعدام جنایتکارانه دست به کار شدند.

از جمله مقامات، ارگانها و اشخاصی که نسبت به اجرای حکم اعدام نوید واکنش نشان دادند میتوان از دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، مایک پومپئو، کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل، جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا، آن لینده وزیر خارجه سوئد، جپه کفود وزیر خارجه دانمارک، اریکسون سورده وزیر خارجه نروژ، کمیته جهانی المپیک، اتحاد جهانی کشتی گیران و بسیار مقامات و ارگانهای دیگر که در شوک اعدام قهرمان کشتی ایران فرو رفتند.

بسیاری در چهارگوشه جهان بخاطر این بی عدالتی و ظلم، اشک ریختند و مصاحبه هایشان را ناتمام گذاشتند: بابی گرین: «فکر کردم جان این بچه را نجات میدهیم؛ یک نفر بابت اعتراض جانش را از دست داد».

تخریب مزار نوید افکاری

پس از اعدام نوید افکاری دو بار سنگ مزار او توسط ماموران امنیتی تخریب شد.

پس از اعدام زندانی سیاسی نوید افکاری در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۹۹، خانواده وی از جانب مأموران اطلاعاتی در شیراز تحت فشار بوده‌اند که سنگ مزاری برای فرزندشان بگذارند که نوشته های دلخواه سپاه پاسداران و اطلاعات روی آن حک شود. اما این خانواده از چنین اقدامی خودداری نموده است.

روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه ۹۹ هنگامی که آقای حسین افکاری پدر نوید به همراه برادر دیگرش و یک کارگر به آرامستان روستای سنگر، محل دفن نوید رفته بودند تا خاک را برای نصب سنگ مزار آماده کنند، با حضور مأموران لباس شخصی و اطلاعاتی روبرو شدند که آنها را بازداشت کرده و با خود بردند.

روز پنجشنبه ۷ اسفند۹۹ سنگ مزار نصب شد و روی آن با حروف درشت عبارت ‌« جهان پهلوان، نوید افکاری، قهرمان کشور» نقش بست. اما ماموران خامنه‌ای که کینه عمیقی نسبت به این قهرمان و صدای آزادیخواهی مردم ایران دارند، طاقت نیاوردند و کمتر از ۲۴ ساعت، آنرا برای دومین بار تخریب کردند.

Missing media item.

ضرب و شتم و بازداشت خانواده افکاری

روز شنبه ۲۲خرداد۱۴۰۰، خانواده افکاری که در ۲۸۰امین روز نگهداری برادران افکاری به پشت زندان شیراز مراجعه کرده بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. الهام افکاری و یکی دیگر از زنان بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند.

سعید افکاری در یک پست توییتری نوشت:

«خانواده ام و تعدادی اقوام امروز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در اعتراض به ۲۸۰روز انفرادی برادرانم جلوی زندان عادل آباد حاضر شدند. ماموران لباس شخصی مادرم، خواهرم، پدرم، خاله هایم و بقیه را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. گوشی‌های همراه را ضبط، خواهرم و یکی از زنان را بازداشت و پس از ساعتی آزاد کردند.

پدرم از الهام حفاظت میکرده چنتا مامور پدرم رو بردن و پنج زن مامور چادری روی الهام ریختن و با کتک بهش دستبند زدن و روی زمین کشیدن و بردنش توی ون. گردن و دست الهام آسیب دیده مادرم و خاله هام هم به شدت کتک خوردن. دو تا مامور زن مادرم رو جوری زدن رو زمین که سرش خورده رو آسفالت. ۲۰ نفری نوید رو زدید، ۵ نفری الهام و دو نفری مادرم که یک زن ۵۵ ساله هست رو کلمه کثافت با شماها معنی میشه بی وجودا.»

در آخرین مورد یک روز قبل از سالگرد اعدام نوید افکاری در روز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ سعید افکاری بازداشت شد. سعید افکاری یک روز قبل در رابطه با فشارهایی که به خانواده افکاری وارد می شود نوشته بود:

درحالی که به سالگرد کشته‌شدن برادرم نوید_افکاری نزدیک میشویم، نهادهای امنیتی با تهدید و فشار در میان فامیل و آشنایان می‌خواهند مانع ما شوند. ما سه سال است زیر وحشیانه‌ترین سرکوب‌های شما ایستاده‌ایم، هرچند داغدار اما باز هم می‌ایستیم.

  اعدام نوید افکاری چکیده ۴۳ سال جنایت آمیخته با دروغ و فریب

بی عدالتی هنوز ادامه دارد

سعید دهقان وکیل خانواده افکاری از رد اعاده دادرسی خبر داد. وی در توییتر خود نوشت:

«شعبه ٣٨دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ما برای وحید افکاری را رد کرد. حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢٤تناقض و ۳دروغ پذیرفته شود. ۲۵سال حبس فقط به استناد «علم قاضی»؛ بدون رعایت ماده ۲۱۱ ق.مجازات!»

نتیجه:

این اولین باری نیست که دستگاه قضاییه ولایت فقیه با پرونده سازی اقدام به قتل زندانیان سیاسی بی گناه می کند.

همین سناریو و همین اقدامات عینا در مورد پرونده های زندانیان سیاسی دیگری هم تکرار شده است. شهرام احمدی که به همراه ۲۴ زندانی دیگر اعدام شد پیشتر مجبور به اعترافات اجباری شده بود، آرش رحمانی پور نیز بخاطر همین اعترافات به چوبه دار سپرده شد. حتی اشخاص شناخته شده تری از جمله مازیار ابراهیمی در پرونده ترور دانشمندان اتمی، از همین سناریو حرف می زنند و روند پرونده نوید افکاری برایشان بسیار آشناست.

همچنین پرونده زندانی سیاسی کرد، حیدر قربانی که هم اکنون در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارد در این ردیف است. حکم هایی که براساس اعترافات تلویزیونی و زیر شکنجه گرفته شده و آن را بعنوان سندی علیه زندانی و تخریب افکار عمومی علیه زندانیان سیاسی بکار می گیرند.

Missing media item.

اما مردم ایران قهرمانان خود را به خوبی می شناسند، پس از ۴۳ سال به‌روشنی می‌دانند که مسئول اصلی این اعدامها از جمله اعدام نوید افکاری، کسی جز شخص علی خامنه‌ای نیست و پرونده این جنایتها مانند بسیاری از دیکتاتورها در جهان،‌ در آینده ای نه چندان دور در دادگاههای بین المللی باز و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.