رفتن به محتوای اصلی

نظامیان در صدر اداره استان ها؛ دولت رئیسی به کدام سو می رود؟
19.09.2021 - 09:26
 
 
نگاهی به برخی استانداران منصوب شده از سوی احمد وحیدی وزیر کشور نشان می‌دهد از آنجایی که وی خود چهره‌ای نظامی است و با نظامیان ارتباطی تنگاتنگ دارد، کسانی را که برای استانداری انتخاب کرده به جز حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان از هم صنفی‌هایش در حوزه نظامی بوده است.
البته صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت احمدی نژاد به عنوان استاندار خوزستان و محمد‌هادی ایمانیه رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان استاندار فارس نیز دیگر کسانی هستند که نظامی نبوده و استاندار شده‌اند.
حضور نظامیان در وزارت خانه مهم و تاثیرگذاری چون وزارت کشور که رویکرد سیاسی و مدنی دولت سیزدهم را مشخص و همچنین استانداران و فرمانداران هر استان و شهرستان را تایید می کند، نشان دهنده خط و مسیری است که ابراهیم رئیسی در سال های آتی در پیش گرفته است.
حضور پررنگ مدیران احمدی نژادی نیز در کابینه رئیسی بر نگرانی های موجود افزوده است. رئیس جمهور که تا پیش از روی کار آمدن خود، وعده تشکیل دولت فراجناحی داده بود، پس از استقرار در نهاد ریاست جمهوری به اولین وعده خود جامه عمل نپوشاند. هرچند کمتر کسی انتظار داشت که شخصی با روحیات رئیسی، کابینه ای فراجناحی تشکیل دهد.
از سوی دیگر، در روزهای اخیر، برخی اظهارنظرها مانند استفاده نکردن وزیر ارتباطات از فضای مجازی و یا سخنان اغراق آمیز وزیر بهداشت درباره مدیریت کرونا علیرغم همه مسائل دیگر مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و نوع بینش مسئولین دولتی را در قبال مسائل کشور آشکار می سازد.
به نظر می رسد که قرار است حضور پررنگ نظامیان در مناصب سیاسی به همراه مدیران حاشیه دار دوران احمدی نژاد، منجر به حل مسائل کشور شود. موضوعی که به باور برخی تحلیلگران، نه تنها به رفع مشکلات کمک نمی کند بلکه ممکن است خود تبدیل به معضلی بزرگ شود. امروز شرایط کشور به گونه ای است که به گفته کارشناسان، دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده و هر اشتباه می تواند بحرانی تازه برای اقتصاد و سیاست کشور رقم بزند.
از این رو، فارغ از ممنوعیت ورود نظامیان به عرصه سیاست که مورد تاکید و وصیت امام نیز بوده، این نگرانی وجود دارد که وزارت خانه سیاسی و مدنی دولت سیزدهم از وظایف و مسئولیت های تعریف شده خود فاصله گرفته و به کانون نظامیان علاقه مند به پست های سیاسی و اجرایی تبدیل شود.
انتصاب استانداران نظامی در کنار اظهارنظرهای برخی وزرا در حوزه های مسئولیتی خود، همچون زنگ خطری در آغاز دولت رئیسی به صدا درآمده است. موضوعی که باید فارغ از رویکرد و جناح سیاسی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.
آنچه مسلم است دولتمردان فعلی باید علاوه بر پرهیز از هرگونه شنابزدگی در تصمیمات، به انتصابات خود نیز توجه ویژه داشته باشند. زیرا به دور از شرایط خاص کشور، شایسته سالاری می تواند کمک شایانی به حل مسائل کند.
منصوب کردن افرادی که تخصصی غیرمرتبط با مسئولیت خود دارند نه تنها کمکی به پیشبرد امور نمی کند بلکه حتی ممکن است باعث عدم تحقق وعده های دولت در سال های پیش رو شود.
از سوی دیگر، بی تردید قرارگرفتن مدیران بی تخصص و نالایق در مناصب مختلف به القای حس ناکارآمدی دولت در میان افکار عمومی دامن خواهد زد.
*صبح ما
Kan være et billede af udendørs
 
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.