رفتن به محتوای اصلی

افزایش مخفیانه قیمت برق برای تامین کسری بودجه دولت + فیلم‌ها
20.09.2021 - 18:55

قبض‌های نجومی برق در ماه گذشته صدای اعتراض مشترکان را درآورده است. افزایش ده برابری قیمت برق خانگی معنای خاص خودش را دارد. این افزایش نشان می‌دهد که دولت بی سروصدا به سمت آزادسازی قیمت برق پیش می‌رود.

Missing media item.

مجموعه کلیپ از شهرهای مختلف در اعتراض به گران کردن مخفیانه قیمت برق توسط دولت

این روزها ‌قبض‌های نجومی برق درحالی برای مشترکان فرستاده می‌شود که مبلغ آن با قبض‌های قبلی تفاوت فاحشی دارد. به گفته مردم در کلان‌شهرها افزایش قبض‌ها حتی به ۱۰ برابر هم می‌رسد. این افزایش در سایر شهرها بین ۲ تا ۵ برابر بوده است. مسئولان علت افزایش هزینه برق را مصرف بیش‌ از حد مجاز در تابستان می‌دانند. اما در مقایسه میزان افزایش حجم برق مصرفی با میزان افزایش قیمت برق، هیچ تناسبی وجود ندارد.

همچنین باید توجه داشت که میزان مصرف برق در مناطق مختلف کشور نمی‌تواند الگوی مشترکی داشته باشد. در مناطق جنوبی کشور و دمای بالای ۴۵ درجه استفاده از کولر امری ناگزیر است.

قبض های نجومی برق بسیار بالاتر از تعرفه تعیین شده است

قبض‌های ارسالی نشان می‌دهد که تعرفه تعیین شده توانیر در آن رعایت نشده است. طبق اعلام شرکت توانیر هزینه برق پر مصرف‌ها ۱۶ درصد بالاتر خواهد بود. اما قبض‌های نجومی برق گاها تا ۷۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته شرکت توانیر تعداد مشترکان پر مصرف ۱۴ درصد کل مشترکان است. با احتساب ۳۰ میلیون مشترک خانگی، مشترکان پر مصرف نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند. در حالیکه قبض‌های نجومی برق برای عموم مردم صادر شده است.

گران شدن بی‌سروصدای قیمت برق

افضلی، مدیرعامل برق مازندران در گفتگو با رویداد‌۲۴ به‌تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰، علت صدور قبض‌های نجومی برق را توضیح می‌دهد. وی می‌گوید: «مردم در ایران پول برق را به صورت واقعی نمی‌دهند. تعرفه برق در دنیا هر کیلو وات ساعت ۸ سنت (حدود ۱۳ هزار تومان) و حتی در ایتالیا این نرخ بیش از ۸ سنت و حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است. در ایران هر کیلووات ساعت بین ۶۰ تا ۷۰ تومان محاسبه می‌شود. در حال حاضر هزینه تجهیزات، نصب و نگهداری شبکه‌ها و کلیه هزینه‌های پرسنلی بالا رفته است. اما بهای برق افزایش چشمگیری نداشته است. زیرا برق نیز مانند بنزین کالایی دارای سوبسید است. مردم هزینه‌های واقعی بابت این کالا نمی‌دهند.»

از حرف‌های افضلی مشخص است که حاکمیت با صدور قبض‌های نجومی برق درصدد گران‌کردن بی‌سروصدای برق است. آزادسازی قیمت انرژی یک سیاست ضدمردمی و ضدمعیشتی است. سران حاکمیت سعی می‌کنند این واقعیت را پنهان کنند که منابع انرژی در ایران دارایی عمومی محسوب می‌شود. از حقوق مسلم مردم هر کشور استفاده ارزان از منابع انرژی آن کشور است.

مصرف کننده اصلی انرژی در کشور صنایع رانتی و خصولتی هستند.

بیش از ۸۰ درصد برق کشور توسط صنایع رانتی و خصولتی مصرف می‌شود. صنایع فولاد بزرگترین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی است. قیمت محصولات این صنایع بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. ارزان‌بودن قیمت برق برای مردم که درآمد ثابت دارند ملموس نیست. ارزانی قیمت برق برای سپاه پاسداران است که مزارع استخراج بیت کوین در ایران را مدیریت می‌کند. مسئولان می‌خواهند کسری بودجه خود را به صورت‌های مختلف جبران کنند. اما به‌جای گران کردن برق صنایع و مزارع بیت کوین با سود سرشارشان، بار دیگر دست در جیب مردم کرده است. گرانی برق که نشان از آزادسازی بی‌سروصدای قیمت آن است، می‌تواند مانند گران شدن بنزین، اعتراضات را شعله‌ور کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران کارگر
برگرفته از:
سایت ایران کارگر
سایت ایران کارگر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.