رفتن به محتوای اصلی

ماهمچنان در اول وصف تو مانده ایم !
01.10.2021 - 09:11

( ضیاء مصباح - دبیر کانون علوم اداری ایران )     در چرائی «در اول وصف ماندن !»                                                             

در آغاز به این 2 موفقیت اخیر حکومت عنایت بفر مائید : * در زمینه آزادی اقتصادی، اقتصاد حاصل عمل کرد حکومت ایران بطول 4 دهه در میان اقتصادهای بسته دنیا  بین ۱۶۵ کشوردر مقام ۱۶۰ قراردارد  (داده اند / البته با تعریفی که این علم را برای ادمیان بر نمیشمردند !!)

*در بررسی مؤسسه فریزِر، تنها پنج کشورِ زیمبابوه، الجزایر، لیبی، سودان و ونزوئلا در جایگاه‌های نازل‌تری قرار دارند.

*بر اساس مطالعات این مؤسسه کانادایی، کشورهایی که کمتر از پنج درصد از جمعیت آن‌ها به برق دسترسی دارند ( جمهوری دموکراتیک کنگو)، یا درگیر جنگ داخلی هستند ( یمن) و یا در رده فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند ( بورکینا فاسو)، از منظرِ «آزادی اقتصادی» جایگاهی بهتر ازعملکرد اقتصادی حکومت  ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

*موسسه فریزر چهار شاخص اصلی را برای آزادی اقتصادی برمی‌شمارد: ۱/ انتخاب فردی۲/ بده بستان داوطلبانه اقتصادی که در بستر «بازارها» صورت می‌گیرد ۳/ آزادیِ ورود به بازارها و رقابت در بازارها و ۴ / محافظت از افراد و دارایی‌های آن‌ها در مقابل خشونت و دست‌اندازیِ دیگران.          &  ضمنا * ویروس  کرونا - شرایط نگران‌ کننده‌ آزادی و امنیت مطبوعات خاورمیانه را بسیار بدتر کرد ، در این منطقه، سیاست‌های سرکوبگر علیه روزنامه‌نگاران  بیشتر شده .* دوازده کشور این منطقه همچنان در وضعیت قرمز یا سیاه قرار دارند .....که این وخامت اوضاع را به خوبی نشان می‌دهد. *عدم تغییر در این کشورها نشان‌دهنده‌ نبود اراده و عمل برای بهبود شرایط است و در مواردی نوعی امداد غیبی محسوب میشود !   *ده کشور اول فهرست: نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک، کاستاریکا، هلند، جامائیکا، نیوزلند ........و اخرین های  فهرست: کوبا، لائوس، سوریه، ایران، ویتنام، جیبوتی، چین، ترکمنستان، کره شمالی، اریتره..... بنا به این گزارش، ایران در سال 2019 رتبه‌ی 170، در سال 2020 رتبه‌ی 173 و امسال هم با رتبه‌ی 174 در وضعیت سیاه قرار داشته است. & هر چند اخیرا رکورد تزریق واکسن  را در سطح گیتی به خود برای جبران این عقب ماندگی ها اختصاص داده ...                اما بعد :  پرداختن به چرائی در اول وصف ماندن !!و باقی قضایا..... رسانه‌ها به نقل از میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس «سازمان استخدامی کشور» گزارش داده‌اند :

**«بر خلاف الگوی غربی که حکمرانی را مبتنی بر Nation State تعریف می‌کند « علی‌المبنا ! » ما با این مشکل داریم و مسئلۀ ما امام و امت است؛ نظریۀ ما نظریۀ اخوت است، نظریۀ ما نظریۀ امر به معروف و نهی از منکر است. این نظریه‌ها یک پدیدۀ اضافی نیست، نظریۀ مبنایی است، یک تکلیف است»      &  *اندیشمندی در این باره مینویسد  : «ملت - دولت » اساساً ربطی به نظام سیاسی و غرب و شرق ندارد و  عنوانی است که بعد از پیمان وستفالی در سال 1648 میلادی بر واحدهای سیاسی - جغرافیایی با مرزهای مشروعِ مشخص اتلاق می‌شود.                                *بعبارت دیگر ملت - دولت یعنی کشور یعنی جغرافیایی به نام نروژ، هندوستان ،آرژانتین یا ایران...... ملت - دولت یعنی جغرافیایی به نام ایران. حالا چطور با مفهوم کشور یا ایران مشکل دارید؟ یعنی می‌خواهید مرزهای ایران را تغیر بفر مائید که البته با این پیشینه چندان بعید نمی نماید / و طالبان هم اخیرا چنین قصدی داشت و بسرعت اعلام انصراف موقت فر مودند !**این نوع سخنان از روی فقر دانش است یا با آگاهی صورت می‌گیرد   *اگر از فقر دانش است این قبیل افراد با چه صلاحیتی در پست‌های بالای کشور منصوب می‌شوند؟                          البته فرهیخته ارجمند با 42 سال پیشینه این گونه انتصابات اتوبوسی در پی امدن ها و رفتن ها ....معتقدند باز هم پرسیدن مفید است و میخواهند با کمک همه ما «سر چشمه را قبل از نیا ز به «بکار امدن پیل ها » هم اکنون بگیرند »... 

*اگر ادعا شود که در حوزۀ کاری خود تخصص دارند به چه دلیل در موضوعی بدین پایه از حساسیت ناشیانه ورود می‌کنند؟    *اما اگر این نوع سخنان با آگاهی از معنای آنها مطرح می‌شود، با توسل به هر شیوه‌ای در تضیف معیارهای اصولی و مفید  چه نفعی برای خود می‌بینید؟

***در همان اولین روزهای پیاده شوندگان از اتوبوس همراه رئیس جد ید در مکتوبی آمد  :   دردیداری «تیتو» رهبرفقید  یوگسلاوی  خاطره ای از دوران انقلاب تعریف میکرد : از کا.گ.ب (سازمان اطلاعاتی روسیه) اطلاع دادند که در کابینه یک جاسوس سیا (سازمان اطلاعات آمریکا) وجود دارد، تمام تلفن ها ، مکاتبات و رفتار افراد کابینه را تحت کنترل قرار دادیم اما هیچ نشانی از ارتباطات مشکوک پیدا نکردیم  .   پس از مدتی مجبور شدم درخواست شناسایی جاسوس را برای روسیه ارسال کنیم.

*از کا.گ.ب به وی اطلاع می دهند معاون اول، همان جاسوس است.*از وی پرسیدم تو جاسوس سیا هستی؟ او که فهمید قضیه لو رفته اعتراف کرد. از چه زمانی با سیا همکاری داری؟ پاسخ: از زمان دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب در زمان جنگ های چریکی .  *در این مدت با تمام کنترل های امنیتی، هیچ ارتباطی با سیا، از تو کشف نشد؟پاسخ داد: الان هم هیچ ارتباطی با سیا ندارم.سیا مسئولیتی به من واگذار کرده که وظیفه ام را انجام می دهم .

*مسئولیت تو چیست؟ به من ماموریت داده شده تا “در سپردن پست ها به افراد غیرتخصصی عمل کنم” و تا کنون هم این گونه عمل کرده ام ...... ایا مشابهت هائی اجازه میفر مایند ببینیم ؟!

* تیتو می گوید: نگاهی کردم به افراد کابینه و مدیران ارشد دیدم همین طور است!هیچکس درجای خودش نیست ، طرف تحصیل کرده حوزه الف  اما وزیر در حوزه ب .اما انجا دانشگاه تغییر نام یافته « هاروارد » را نداشتند که ما هر چه می کشیم از این امریکای جهان خوار ....

(تحلیل سیا البته در انزمان این بود که با این روش، هر سیستمی بتدریج  بدون کودتا و حمله خارجی از درون متلاشی می شود )   && اما : رئیس جدید «سازمان استخدامی کشور»  با نمونه ای که از باورها و هدف او در پذیرفتن این مسئولیت که امد، کیست ؟( بنقل از رسانه ها ) 

*نمادی از یک رویکرد اداری، استخدامی و مدیریتی در بد نۀ اداری و اجرایی کشور ؛  مدیریت جهادی-مسجدی با نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (شعبه سابق دانشگاه هاروارد امریکا ) که اگر گذرتان اوفتاده باشد هنوز بقایای ان سیستم با همه تغییرات و بقول جماعت پاک سازی «به مشام البته اهل دل ! »می رسد بشرطی که - آن را خطا نپندارید ! 

*متولد همدان-اما پرورش یافته  قم-  43 ساله  ، دیپلم ریاضی- فیزیک ، کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی  ازهمان  دانشگاه-  دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی  از دانشگاه تربیت مدرس ( توان برنامه ریزی و قدرت پیش بینی را ملاحظه میفر مائید و خوابا ندن  در اب نمک؟!) 

*از سال ۱۳۸۴ تاکنون استاد و عضو هیئت علمی و از ۱۳۹۵ تاکنون رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و مدیریت در همین  دانشگاه .

*عضویت در«بنیاد ملی نخبگان» از سال ۸۹ کارگروه تخصصی «مدیریت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی» از سال ۹۷«شورای پژوهشی مسجدجمکران!»

*از تیپ جوانانی که تنها عبا و عمامۀ روحانیت به تن نمی‌کنند اما کلام، مواضع، علایق و حتی « تُن صدا» میتواند وی رادر ردیف روحانیون از نوع تندرو دانست .

*حوزۀ علایق : مدیریت مسجدی، زندگی مسجد محور و رسیدن به «مسجد تراز» یا «آرمانی» ؛ مسجدی که «امام‌جماعتش دائم آنجاست».  به‌ تناوب و در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ عضو «فراخوان ایده‌های مسجدی» با نام اختصاری «فام» بود و رسانه‌های دولتی  از وی با عنوان «پایه‌گذار هستۀ مدیریت مسجدی» یاد می‌کنند.

*  گاه به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیون میلی با موضوع محوری مسجد حاضر،سعی می‌کند تا با ادبیاتی جوان‌پسند دربارۀ اهمیت مسجد و «نقش کلیدی امام‌جماعت» در حل مشکلات مردم اعم از ازدواج و اشتغال سخن بگوید آنچنان‌که مثلاً بگفتۀ او امام‌جماعت مسجد هرچه «کم‌خرج‌تر» باشد «تودل‌برو» تر است.اینکه ایشان و دستیاران با خیل عظیم مواجب بگیران شاغل و بازنشسته ضمنا حجم عظیم معضلات وطنمان و.....که مقوله دیگری میطلبد با اینگونه اندیشه ها و باورهائی چه خواهند کرد فقط بهتر اینکه بگوئیم چه عرض کنم !!فعلا که کما کان دوران ازمودنهای مکرر 

 *این همکار جدید ما که فصلنامۀ «مدیریت جهادی» با پروندۀ ویژۀ «درآمدی بر مکتب حاج‌ قاسم» را مدیریت مینماید ؛بیقین در رابطه با ضرورتها و دارابودن بینش مناسب زمان ، نخواهد توانست جانشین خلف دوست اندیشمند کم مدعا و سخت کوش مان هر چند نا موفق چنانکه افتد ودانی «دکتر جمشید انصاری» رئیس پر کار سازمانی باشد که متولی سامان دادن مدیریت اداری واستخدامی  کشورمان در تمامی ابعاد– تا همین اواخر بود .

*هر چند در بسیاری زمینه ها از قافله اصول علمی و واقعی مدیریت منابع انسانی  آنهم آگاهانه و بعمد به دورش! نگه داشتند  تا -هر کس را ،هر زمان ،بهر منصبی آنهم با اهدافی خاص که رخ خواهد نمود ؟البته با اعمال نفوذ دولتهای موازی ...بگمارند !

*مختصر باید گفت : پیشرفت امور اجرائی کشوراز بسیاری جهات مانند:  تشکیلات ، روش ها ، طبقه بندی مشاعل ، اموزش قبل و ضمن خدمت ، ارزیابی عملکردها ،تامین رفاه ، بهداشت و درمان ، سیستم تشویق و توبیخ و....  اداره زند گانی روز مره  بیش از نیمی از مردمان کشور(حقوق و دستمزد بگیران باعناوین مختلف ، با منظور داشتن عائله تحت تکفل و خانواده های تحت پوشش ) از ورود بخدمت تا پایان عمر و بعد پرداخت های ماهانه به وظیفه بگیران ، چگونگی ضوابط این موضوع بسیار پر اهمیت که تفکر و ارامش و یا روز مره گی و دغدغه معاش را همراه می اورد و مانع « فرار مغزها ! »  .. از وظایف این تشکیلات بشمار میرود و مرد کهن میطلبد - تا با رفع دغدغه معاش و امکان برنامه ریزی برای فردا - پیشرفت و توسعه کشورمان ،با اغماض کوتاهی های بگذشته که جملگی البته کم و بیش در وانفسای کنونی نقش داشته ایم ... میسور گردد

*نا گفته نماند : ژاپن با حدود 130 میلیون نفر جمعیت 300 هزار کارمند دارد و ایرانمان (به دلیل علاقه به دریافت آب باریکه مستمرکه زمانی حق نفت شمرده می شد  ) بیش از 5 میلیون با عناوین متفاوت که بگذار تا وقت دگر...( بخشی از این مکتوب تا حدودی مکرر بود و از تکراراجتناب نا پذیر  ان پوزش میطلبد )

!!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.