رفتن به محتوای اصلی

" اشکال گذار و نقش نیروهای چپ "
03.10.2021 - 04:11

فایل صوتی جلسه تلگرامی جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰
موضوع: اشکال گذار و نقش نیروهای چپ
میهمان : مهدی فتاپور

سوالات مطرح شده در جلسه:

سؤالات طرح شده در جلسه

  • یکی از راه‌های سرنگونی یک حکومت دخالت نیروهای خارجی است. اخیرا شاهد مانور نیروهای نظامی پاکستان و ترکیه و آذربایجان در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران بودیم که حمایت اسرائیل را به همراه داشتند و در پی آن گسیل نیروهای نظامی ایران به نوار مرزی ارس و مانور نظامی نیروهای مسلح ایران با نام عملیات خیبر. وظیفه نیروهای چپ ایران در چنین شرایطی چیست؟ آیا باید حامی حکومتی باشد که منافع امت اسلام را به منافع ملت ترجیح می‌دهد و یا از این فرصت برای گذار باید استفاده کرد؟
  • گرحکومت دست به کشتاروسیع بزندآیادست بردن مردم به اسلحه رامحتمل نمی دانید؟
  • آیا اصلاح جمهوری اسلامی ، مسالمت آمیز خو اهد بود ؟
  • آیا چپ تا کنون تحقیقی علمی و میدانی انجام داده که بداند قدرت واقعی جمهوری اسلامی چقدر است ؟ بعبارتی آیا شاخ و شانه کشیدن جمهوری اسلامی در منطقه و برای همسایگان در راستای خواست نظام سلطه است، یا میخواهد نظمی جدیدی برقرار کند ؟
  • با توجه به مدل حاکم شدن طالبان، و با توجه به نفت خیز بودن کشورمان و بی نیازی حاکمیت از نیروی کار مردم ، و با توجه به اینکه در این منطقه نفت خیز جنبش‌های اجتماعی و تشکل های صنفی نمی توانند فراگیر و تاثیر گذار شوند و این می‌تواند به انقباض بیشتر حاکمیت و نهایتا بیگ بنگ بیانجامد ،
  • تاثیر نیروهای چپ را در بطن جامعه برای جلوگیری از بیگ بنگ چقدر میدانید؟ و اگر فروپاشی اتفاق افتاد با توجه به پیوندها و مراودات منطقه ای و بین المللی و داخلی چپ ها با جهان ، بنظر مهمان شما آنها می‌توانند نقشی بازی کنند ؟
  • اگرحکومت با آمریکا به توافق برسد وپول های نفت به جامعه تزریق شود آیا جامعه به آرامش نسبی نخواهد رسید؟
  • اگر نوع گذار روشن نیست پس چرا انقدر درگیری بین افراد و نیروهایی که به اشکال مختلف گذار باور دارند وجود دارد ؟ چرا نمیتوانند همدیگر را مکمل تصور کنند
  • عمو مهدی عزیز با درود آیا به نظر شما همون طرحی که امریکا در اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ میلادی در منطقه به‌نام کمربند سبز برای جلوگیری از حضور چپ ها در قدرت اجرا کرد و از طالبان و مجاهدین در مقابل ارتش شوروی حمایت کرد رو امروز به شکلی دیگر در منطقه پیش نگرفتن؟ به نظر شما ایا ظهور مجدد طالبان همراه با حمایت پاکستان و ۹۰ میلیارد دلار اسلحه مدرن که براشون به جا گذاشتن آغاز طرحی برای درگیری بین طالبان با چین و هند و روسیه نیست؟ همه میدونیم که چین نزدیک به ۲۰۰ میلیون مسلمون داره که تحت فشار های شدید بودند برای سالیان طولانی همینگونه کشمیر و مسلمانان هند هم با جمعیای زیادکه خیلی تند رو هستند و تحت فشار و تبعیض و تحت تاثیر ایران و پاکستان ایا اینها نمیتونن تبدیل به ارتش جدیدی برای طالبان بشن؟ به نظر شما همین طرح رو برای تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و قزاقستان و داغستان و چچن ندارند؟ در اخبار هم آمده که گروه های طرفدار طالبان در همه این کشورهایی که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروی بودن تشکیل شده. ممنون میشم توضیح کاملی در این باب برامون بگین.
  • با درود و احترام. رفیق فتاپور با توجه به تجربه مبارزات سیاسی تان در صورت مواجه با انقلاب اجتماعی در ایران با توجه به گستردگی اعتراضات و اعتصابات کارگری که در اثر نارضایتی عمومی از حاکمیت و شرایط عینی مبارزات و اعتراضات مردم نشانگر آن میباشد وظیفه نیروهای چپ در اینصورت چیست؟
  • نوع گذار به طور کلی بستگی به بازیگران سیاسی و شیوه عمل سیاسی صاحبان قدرت و جامعه دارد .و از ترکیب شیوه عمل این دو ،فضایی فراهم می گرددکه نوع گذار را محتمل می سازد .رفیق عزیز با توجه به شرایط موجود و فضای حاکم ابر ایران شما کدام شکل گذار را محتمل تر ارزیابی می کنید؟
  • اخیرا" پیامی در ایران تحت عنوان هواداران حزب توده ایران وفداییان اکثریت وحزب چپ ایران داخل کشور اعلان موجودیت کردند نظر تان را در این مورد بیان فرمایید
  • درشرایطی که شما به ا شکال مختلف تغییرات تاکید دارید ،برای امادگی ، شما چه تاکتیک ها یی را مد نظر دارید
  • نقش مردم در این گذار که در شرایط وخیم زندگی میکنند رد چگونه ارزیابی میکنید تظاهرات اعتصابات ونارضایتی ها را که هر روز بیشتر میشود ؟
  • در اعتصابات کارگری وتظاهراتی که کارگران برگزار میکنند تاکید میکنند که ما به هیچ حزب وگروه چپ نعلق نداریم این رو شما چگونه ارزیابی میمنید ایا ترس از حکومته یا اینکه نمیخواهند چپ در تشکیلات انها باشد با سپاس
  • اگر قراره نیروی چپ واقعا تاثیر گذار باشه ونقشی داشته باشه اول باید بین خود نیروی چپ یک وحدت نظر وتحلیل مشترک از شرایط جامعه ونحوه گذار بدست بیاد وبه نتیجه برسه اگر غیر از این باشد آب در هاون کوبیدنه یعنی اگر چپ نتونه در خود به وحدت نظر برسه قطعا نمیتونه هیچگونه تاثیر قابل توجه وجدی در جنبش عمومی هم داشته باشه و تاثیر گذار باشه در حال حاضر نیروی چپ متاسفانه در وضعیت اسف باری بسر می بره وعملا تاثیر قابل توجه ای در روند مبارزه نداره پیشنهاد وراه حل شما برای حل این معضل چیست؟ واقعا چه باید کرد؟
  • درودحضوررفیق گرامی فتاپور؛ رفیق گرامی به نظرشماباتوجه به شرایط سیاسی اجتماعی ایران ایااتحاداحزاب سیاسی میتواندرهبری رابه عهده بگیرندوتشکل هاومبارزات راسارماندهی کنند؟سپاس ازشما
  • دیروز در کار آنلاین مطلبی را میخواندم تحت عنوان فرایند بنیان گذاری حزب چپ ایران که نکته ای بنظرم خیلی عجیب بود و آن این بود که چهار جریان چپ ابتدا
  • با هم به توافق میرسند ولی پس از مدت کوتاهی دوباره راه خود را از هم جدا میکنند.بیشتر اختلافات حول کلماتی است که در سند تفاهم استفاده شده است. به نظر شما آیا بیش از ده سال مجادله بر سر برخی کلمات , کودکانه و خنده دار نیست. اینهمه کمیسیون و کارگروه و چه و چه واقعا نمیتوانند سندی را تنظیم کنند که مورد تایید همه طرفین باشد؟ واقعا چند ده سال دیگر لازم دارید که به یک توافق اولیه با هم برسید؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.