رفتن به محتوای اصلی

وزیرخارجه رژیم: پیام‌های شفاهی آمریکا ملاک نیست
07.10.2021 - 22:40

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با رییس جمهوری، رییس مجلس و نخست وزیر لبنان، امروز در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای لبنانی‌اش، به سوالات خبرنگاران درباره شرایط ایران برای بازگشت به مذاکرات وین پاسخ داد.

وزیر خارجه ایران که شب گذشته از مسکو وارد بیروت شده به خبرنگاران گفت: ایران به دنبال مذاکره‌ای است که حقوق و منافع ملت را تامین کند.

آقای امیرعبداللهیان پنج روز پیش در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفته بود مقام‌های آمریکایی برای از سرگیری مذاکرات تلاش‌هایی را آغاز کردند و تاکید کرد واشنگتن ابتدا به نشانه حسن نیت باید ۱۰ میلیارد دلار از بودجه مسدود شده تهران را آزاد کند "تا به عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم."

اما دو روز پیش، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با فرانس۲۴ ، بدون اشاره به سخنان آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد که تهران برای بازگشت به مذاکرات وین پیش‌شرطی‌ ندارد و زمانی که روند بازبینی‌ داخلی‌اش به جمع‌بندی برسد به گفت‌وگوهای هسته‌ای باز خواهد گشت.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به عربستان اظهار امیدواری کرده ‌بود که مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته شود.

 

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در مسکو در یک کنفرانس مشترک خبری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفته بود با "آقای لاوروف در زمینه مذاکرات هسته‌ای مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت".

همچنین روزگذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در حساب توئیتری‌اش خبر از گفت‌وگوی تلفنی با آقای لاوروف داد و نوشت که درباره از سرگیری مذاکرات وین گفت‌وگو داشته و در عین حال هشدار داد که فرصت محدود برای احیای برجام، رو به اتمام است.

گفت‌وگوهای وین پس از شش دور مذاکره، از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شد و با وجود روی کار آمدن ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده است.

در روزهای اخیر مقام‌های ایرانی بارها اعلام کردند که "به زودی" به پای میز مذاکرات برمی‌گردند.

روز گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: "زمان دقیق آغاز دور جدید مذاکرات مشخص نیست، اما به زودی تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی این کار انجام می‌شود و وزارت خارجه مجری سیاست‌ها خواهد بود."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.