رفتن به محتوای اصلی

گروه صنعتی ماموت ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شد
09.10.2021 - 00:13

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه ۱۶ مهر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، «گروه صنعتی ماموت» و «گروه ماموت دیزل» ایران را از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا می گوید این تصمیم هیچ ارتباطی به مذاکرات احیای برجام با ایران ندارد.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ کتبی به کامبیز توانا خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده،‌ اوفک، اعلام کرد گروه صنعتی ماموت و گروه ماموت دیزل متعاقب دستور ۱۳۳۸۲ بلوکه نیستند. این دو نام، از فهرست دارایی‌های مسدود شده اوفک خارج شده اند.»

دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ مصوب ژانویه سال ۲۰۰۵ و برای تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های گسترش تسلیحات کشتار جمعی صادر شده است.

این سخنگوی وزارت خزانه‌داری افزود: «این تصمیم نشانه‌ای از تغییر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران محسوب نمی‌شود. هیچ ارتباطی هم با تلاش‌ها برای مذاکرات توافق هسته‌ای برجام ندارد. ایالات متحده به مقابله با تلاش‌های برهم زننده ایران و اجرای تحریم‌های ما ادامه می‌دهد.»

وزارت خزانه داری دولت پیشین آمریکا گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل را از تولیدکنندگان اصلی محصولات با کاربرد نظامی و دوگانه برای صنایع موشکی ایران معرفی و تحریم کرده بود.

شهریور ۱۳۹۹، این وزارتخانه دو شخص حقوقی و سه شخص حقیقی را در ارتباط با حمایت تدارکاتی از «گروه صنعتی شهید همت» به فهرست تحریم ها اضافه کرد. بر این اساس، گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل از تولیدکنندگان اصلی محصولات با کاربرد نظامی و کاربرد دوگانه برای صنایع موشکی ایران معرفی شدند.

مهرزاد فردوس و بهزاد فردوس، از مالکان گروه صنعتی ماموت و محمدرضا دزفولیان، که به نمایندگی از ماموت دیزل فعالیت کرده است نیز به فهرست تحریم های وزارت خزانه داری اضافه شدند.

تیرماه سال جاری، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بهزاد فردوس، مهرزاد فردوس، و محمد‌رضا دزفولیان» از فهرست تحریم‌ها خارج شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.