رفتن به محتوای اصلی

جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمان عراق را از آن خود کرد
12.10.2021 - 10:40

بنابر نتایج اولیه انتخابات عراق، جریان صدر، به رهبری مقتدی صدر، با ۷۳ کرسی بیشترین سهم از کرسی‌های پارلمان را کسب کرده و ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی در مرتبه بعد قرار دارد. صدر پس از انتخابات، گفت:«سلاح باید حتی برای گروه‌های مدعی مقاومت ممنوع شود و فقط در دست دولت باشد.»

گزارش‌ها از نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق حاکی است که جریان صدر ۷۳ کرسی به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف التقدم به رهبری محمد الحلبوسی ۳۸ کرسی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی ۳۷ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری نچیروان بارزانی ۳۲ کرسی پارلمان عراق را کسب کرده‌اند.

ائتلاف فتح بە رهبری هادی عامری و چند ائتلاف دیگر نزدیک به شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران بنابر نتایج اولیه انتخابات تعداد زیادی از کرسی‌های فعلی خود در پارلمان عراق را از دست دادند.

گزارش‌ها حاکی از این است که گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران در عراق نتایج انتخابات پارلمانی را رد کرده‌اند.

به گزارش شبکه «روداو »، گروهای عراقی موسوم به مقاومت نزدیک به جمهوری اسلامی از جمله فتح و عصائب اهل الحق به رهبری هادی العامری و قیس الخزعلی پس از نتایج اولیه و شکست در انتخابات پارلمانی عراق نشستی اضطراری در منزل نوری المالکی، نخست وزیر پیشین، برگزار کردند.

پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد که از این میان ۲۵ درصد کرسی‌ها که شامل ۸۳ کرسی می‌شود به زنان اختصاص دارد و همچنین ۹ کرسی نیز به اقلیت‌های چون مسیحیان و ایزدی‌ها دیگر اقلیت‌ها اختصاص دارد.

بنا بر آمار رسمی، میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی عراق حدود ۴۱ درصد بوده و پایین‌ترین سطح مشارکت نیز در بغداد با حداکثر ۳۴ درصد گزارش شده است که نسبت به ادوار دیگر از جمله انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز کاهش یافته است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، پس از پایان رای‌گیری در توییتی نوشت که «ما وظیفه خود را به پایان رساندیم و قول برگزاری انتخابات عادلانه و ایمن را محقق کردیم.»

با کسب بیشترین کرسی‌ها از سوی جریان صدر به نسبت دیگر احزاب و ائتلاف‌ها، اکنون این مقتدی صدر است که مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق را پیش خواهد برد.

نتایج اولیه انتخابات عراق؛ مقتدی صدر پیشتاز است

 
مقتدی صدر

منبع تصویر،GETTY IMAGES

هم زمان با ادامه شمارش آرای مردمی که در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کرده اند ارزیابی های اولیه حکایت از آن دارد که حزب مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را کسب کرده است.

نتایج غیررسمی و اولیه حاکیست که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر تعداد کرسی‌های خود را از ۵۴ به حدود ۷۰ کرسی رسانده است. پارلمان عراق در مجموع ۳۲۹ عضو دارد.

همچنین بنا بر گزارش ها، "ائتلاف فتح" به رهبری هادی عامری فرمانده سپاه بدر که یکی از عمده‌ترین هم‌پیمانان ایران در عراق است، کرسی‌هایی را از دست داده است.

پیشتر محافل نزدیک به جریان صدر از عزم این گروه برای به دست گرفتن دولت و تعیین نخست وزیر بعدی از بین اعضای ارشد خود خبر داده بود.

یک سخنگوی دفتر مقتدی صدر روز دوشنبه گفت که ائتلاف سائرون ۷۳ کرسی کسب کرده است.

در صورت تأیید این مطلب، مقتدی صدر می تواند در تشکیل دولت آینده نقوذ قابل توجهی داشته باشد.

بنا بر ارزیابی های اولیه، ائتلاف "دولت قانون" وابسته به حزب دعوه، به رهبری نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق فعلا در رتبه دوم قرار دارد.

نتایج اولیه همچنین نشان داد که نامزدهای حامی اصلاحات که در پی اعتراضات سال ۲۰۱۹ وارد کارزار سیاسی شدند چندین کرسی در به دست آوردند.

کارزار انتخاباتی پارلمان عراق

 

مردم عراق روز یکشبه (۱۰ اکتبر) در انتخابات پارلمانی شرکت کردند که در واکنش به اعتراضات گسترده در این کشور در سال ۲۰۱۹، زودتر از موعد مقرر برگزار شد.

این رای‌گیری با حضور ناظرانی بین المللی برای انتخاب ۳۲۹ نماینده پارلمان انجام شد.

میزان مشارکت مردم در این انتخابات در اکثر مناطق پایین بوده است.

گروهی از شهروندان عراق این انتخابات را تحریم کردند زیرا معتقدند که مشارکت آن‌ها بعید است تغییری در اوضاع سیاسی این کشور ایجاد کند.

مقتدی صدر، روحانی شیعه از خانواده روحانیان بلندپایه و پرنفوذ صدر است که طی چند سال گذشته بخشی از ماه‌های سال را در حوزه علمیه قم سپری کرده است.

او پس از سقوط صدام با تشکیل گروهی شبه‌نظامی به مبارزه مسلحانه با نیروهای آمریکایی پرداخت اما در ادامه از اقدامات نظامی کناره گرفت و در حال حاضر علاوه بر مخالفت با حضور نظامی آمریکا، خواهان عدم مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور عراق است.

مقتدی صدر در نخستین موضع‌گیری خود پس از پیروزی ائتلافش در انتخابات پارلمانی عراق، گفت: «سلاح تنها باید در کنترل دولت باشد و استفاده از سلاح خارج از این چارچوب باید ممنوع شود، حتی اگر از طرف کسانی باشد که ادعا می‌کنند نیروی مقاومت‌ هستند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.