رفتن به محتوای اصلی

رهبر ائتلاف حامی رژیم ایران: نتایج انتخابات را به هیچ قیمتی نمی‌پذیریم
12.10.2021 - 14:31

 

 

Missing media item.

رهبر ائتلاف حامی ایران در عراق: نتایج انتخابات را به هیچ قیمتی نمی‌پذیریم

 
هادی عامری

 

هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح، نزدیک به ایران مدعی دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی عراق شده

هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح، گروه مورد حمایت ایران در عراق که نتایج ضعیفی در انتخابات پارلمانی به دست آورده، می‌گوید نتایج رسمی انتخابات را "به هیچ قیمتی" نمی‌پذیرد.

آقای عامری در بیانیه‌ای کوتاه مدعی "دستکاری" در نتایج شد و هشدار داد که این ائتلاف "با تمام قوا" از آرای نامزدهای فتح و رای‌دهندگان دفاع خواهد کرد.

نتایج اولیه انتخابات عراق نشان می‌دهد که ائتلاف فتح، شاخه سیاسی حشد شعبی - نیروهای مسلح حامی ایران در عراق - تنها ۱۵ کرسی به دست آورده که شکستی سخت برای این ائتلاف به حساب می‌آید. این گروه در انتخابات قبلی بیش از ۵۰ کرسی کسب کرده بود.

کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرده که معترضان می‌توانند تا سه روز بعد از اعلام نتایج نهایی به این کمیسیون شکایت کنند.

بر اساس نتایج اعلام‌شده جریان صدر به رهبری مقتدی صدر بیش از ۷۰ کرسی کسب کرده و بعد از آن ائتلاف تقدم، متشکل از احزاب و گروه‌های سنی، ائتلاف شیعه دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و حزب دموکرات کردستان با بیش از ۳۰ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.

مقتدی صدر

 

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف برنده در انتخابات عراق، خواهان ممنوعیت استفاده از سلاح خارج از محدوده اختیار دولت شد

کتائب حزب‌الله: برای مرحله‌ای حساس آماده باشید

پیش از این هم یکی از رهبران ارشد "کتائب حزب‌الله" از گروه‌های مسلح وابسته به ایران در عراق، نتایج انتخابات را "تقلب و فریبکاری بزرگ" خوانده بود.

ابوعلی عسکری که مسئول امنیتی کتائب معرفی شده از گروه‌های مقاومت در عراق خواست آماده "مرحله‌ای حساس" باشند.

او انتخابات پارلمانی عراق را چیزی در حد "همه‌پرسی‌های رژیم گذشته" توصیف کرد و در توییتی نوشت: "به خاطر عهدی که با ملتمان بسته‌ایم اعلام می‌کنیم که با قاطعیت برای بازگردان اوضاع به مسیر درست تلاش می‌کنیم."

این فرمانده کتائب حزب‌الله، نیروهای حشد شعبی را هدف اصلی این انتخابات خواند و از گروه‌های متحد خواست که برای دفاع از حشد آماده باشند.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف برنده در انتخابات، در سخنرانی دوشنبه شب گفت که تنها دولت باید کنترل سلاح را در دست داشته باشد و خواهان ممنوعیت استفاده از سلاح خارج از محدوده اختیار دولت شد. او گفت این ممنوعیت باید شامل کسانی هم بشود که خود را "محور مقاومت" می‌دانند.

 

گروه‌های عراقی تحت حمایت ایران: نتایج انتخابات پارلمانی را نمی‌پذیریم

احزاب و گروه‌های مسلح شیعه عراقی تحت حمایت ایران روز سه‌شنبه بیستم مهر نتایج انتخابات پارلمانی عراق را که به ضرر آنها تمام شده، محکوم کرده و گفته‌اند که به هیچ عنوان این نتایج را نمی‌پذیرند.

این گروه‌ها دست‌اندرکاران انتخابات را به «دستکاری» و «کلاهبرداری» متهم کردند.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق که روز دوشنبه ۱۹ مهر اعلام شد نشان می‌دهد که ائتلاف به رهبری مقتدی صدر بزرگترین برنده این انتخابات بوده و تعداد کرسی‌های پارلمانی خود را افزایش داده است.

ائتلاف به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، نیز دومین برنده بزرگ در میان احزاب شیعه عراق بوده است.

در همین حال، احزاب شیعه طرفدار ایران و مرتبط با حشدالشعبی (نیروهای بسیج مردمی) با کاهش عمده آراء خود مواجه شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در میان گروه‌های حامی ایران، ائتلاف فتح، به رهبری هادی عامری، که پیشتر دومین بلوک بزرگ در پارلمان بود، با کاهش شدید، از ۴۸ کرسی به تنها حدود ۱۲ کرسی روبه‌رو شده است.

در بیانیه مشترک چند حزب شیعه از جمله ائتلاف فتح آمده‌است: «ما به نتایج اعتراض داریم و آن را رد می‌کنیم.»

در این بیانیه که توسط حزب حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق، نیز امضا شده آمده است که «ما تمام اقدامات موجود را برای جلوگیری از دستکاری آرا انجام خواهیم داد.»

بنابر نتایج اولیه اعلام‌شده، جریان صدر با کسب بیشترین سهم از کرسی‌های پارلمانی، برتری خود را به ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی مجلس افزایش داده است.

مقامات عراقی و اکثر صاحبنظران معتقدند که کاهش میزان آرا گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران نمادی از ضربه شدید به اعتبار این گروه‌ها به‌دلیل مشارکت در سرکوب اعتراضات مردمی است.

گروه‌های شیعه از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که موجب سقوط صدام حسین شد بر دولت‌ها تسلط داشته‌اند و همراه با کردها قدرت را قبضه کرده‌اند.

میزان اندک شرکت رای‌دهندگان در انتخابات سراسری عراق که هدف از برگزاری زودهنگام آن کنار زدن گروه‌های سیاسی و مذهبی حاکم بود نشان می‌دهد که همان گروه‌ها در قدرت باقی خواهند ماند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان شرکت در انتخابات حدود ۴۱ درصد بوده که نازل‌ترین رقم مشارکت از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام حسین است. درصد پایین مشارکت مردم نشان می‌دهد برگزاری این انتخابات زودهنگام که پاسخی به جنبش اعتراضی ماه‌های آخر سال ۲۰۱۹ بود نتوانسته است اعتماد گروه‌های ناراضی و به خصوص جوانان عراق را جلب کند.

در جریان آن اعتراضات حدود ۶۰۰ نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، مجبور به استعفا شد.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر جدید عراق در واکنش به مطالبات معترضان برای تشکیل یک دولت کارآمد و مورد اعتماد مردم انتخابات زودهنگام را اعلام کرد که به‌دلیل محدودیت‌های بحران کرونا به تاخیر افتاد و بالاخره در روزهای اخیر برگزار شد.

یکی از خواست‌های مهم معترضان علاوه بر بهبود خدمات عمومی، مبارزه با فساد و ایجاد اشتغال، کوتاه کردن دست گروه‌های شبه‌نظامی و مذهبی از ارکان قدرت بود. دولت جدید عراق قانون جدید انتخابات را تصویب کرد که زمینه را برای شرکت نامزدهای مستقل و محلی فراهم می‌کند. حوزه‌های انتخابی کوچکتر شد و روش اعطای رای به فهرست‌های مورد حمایت احزاب بزرگ لغو شد.

با این همه به‌نظر می‌رسد که کماکان احزاب عمده و نیرومند عراق حتی بر اساس قوانین انتخاباتی جدید بیشترین قدرت بسیج را دارند. اکثر فعالان سیاسی مستقل یا رای‌گیری را تحریم کرده و یا به فهرست همین احزاب پیوسته‌اند. کارشناسان ارزیابی می‌کنند که رقم پایین شرکت در انتخابات به نفع احزاب صاحب قدرت تمام خواهد شد.

طبق آمارهای رسمی، میزان شرکت مردم در انتخابات به خصوص در بغداد بسیار پایین و بین ۳۱ تا ۳۴ درصد از واجدان شرایط تخمین زده می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مراجعه خبرنگاران این خبرگزاری به تعداد زیادی از حوزه‌های رای‌گیری در نقاط گوناگون پایتخت عراق در روز یکشنبه نشان داد که میزان مشارکت در تمامی آن‌ها زیر ۲۵ درصد بود.

در تمامی پنج انتخابات پارلمانی که پس از سقوط رژیم صدام حسین برگزار شده است، ائتلاف‌هایی به رهبری گروه‌های شیعه به پیروزی رسیده‌اند.

درگیری‌های مسلحانه فرقه‌ای در مقایسه با سال‌های اول اشغال عراق توسط آمریکا کاهش یافته و نیروهای عراقی با کمک ائتلاف بین‌المللی توانستند که در سال ۲۰۱۷ گروه موسوم به «خلافت اسلامی» را شکست دهند.

با این همه اکثر مردم کشور به شدت از وضع خدمات عمومی مثل بهداشت و آموزش و پرورش، کمبود برق و بیکاری شکایت دارند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فر دا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.