رفتن به محتوای اصلی

پرونده صد‌ و یازده صفحه‌ای اروپایی ها برای دستگیر کردن ابراهیم رئیسی
13.10.2021 - 13:59

 

"درخواست بازداشت ابراهیم رئیسی در صورت ورود به اسکاتلند"

روزنامه تایمز می‌گوید فعالان مدنی از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند در صورت ورود ابراهیم رئیسی به گلاسکو او را بازداشت کنند. رئیسی به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ و ارتکاب جنایت جنگی متهم می‌شود.

 

قرار است بیست و ششمین اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در روزهای دهم و یازدهم آبان ماه در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار شود و مطابق گزارش‌ها ابراهیم رئیس تمایل دارد برای نخستین سفر خارجی به عنوان رئیس دولت سیزدهم در آن شرکت کند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی تایمز شماری از بستگان قربانیان شکنجه و اعدام در جمهوری اسلامی با تنظیم یک درخواست رسمی از پلیس اسکاتلند خواسته‌اند در صورت ورود رئیسی به گلاسکو او را بازداشت کنند.

ابراهیم رئیسی متهم است که در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ یکی از اعضای "هیئت مرگ" بوده و به طور مستقیم در این کشتار دست داشته است.

تایمز روز گذشته (هفتم اکتبر/ ۱۵ مهر) از قول استران استیونسون، سیاستمدار محافظه‌کار و نماینده پیشین اسکاتلند در پارلمان اروپا گزارش داد که او درخواست رسمی بازداشت ابراهیم رئیسی را به پلیس اسکاتلند ارائه داده است.

رئیسی در انتظار تقدیر به خاطر کشتار ۶۷

رئیسی آن زمان قاضی بوده و نقش خود در اعدام‌های دست جمعی زندانیان سیاسی را انکار نمی‌کند. او پس از معرفی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم گفته است در آن دوران با کسانی که دست به "اقدام ضد بشری" زده‌اند برخورد کرده و باید از این عملکرد تقدیر شود.

پیش از این نهادهای حقوق بشری، شماری از برندگان جایزه نوبل و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل پیرامون نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ شده‌اند.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی متهم به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و می‌تواند بر پایه "صلاحیت قضائی جهانی" بازداشت و محاکمه شود.

امکان تعقیب بین‌المللی ناقضان حقوق بشر

مطابق این اصل متهمان به نقض حقوق بشر بدون توجه به مکانی که در آن مرتکب اقداماتی که مصداق جنایت علیه بشریت باشد و در هر کشوری بازداشت و محاکمه شوند.

نهادهای حقوق بشری، از جمله سازمان عفو بین‌الملل معتقدند همانگونه که آگوستو پینوشه، رئیس جمهوری و دیکتاتور سابق شیلی در سال ۱۹۹۸ به اتکا به همین اصل در بریتانیا بازداشت شد ابراهیم رئیسی را هم می‌توان بازداشت کرد.

از زمانی که حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در سال ۶۷ به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سوئد بازداشت شد و در حال محاکمه است بستگان و بازماندگان قربانیان شکنجه و اعدام در جمهوری اسلامی نسبت به شنیده شدن فریاد دادخواهی خود امیدوار شده‌اند.

با این همه بازداشت یک مقام ارشد حکومتی در یک سفر رسمی بسیار دور از انتظار است. در همین حال ممکن است اسکاتلند به عنوان میزبان اجلاس تغییرات اقلیمی از شخص رئیسی دعوت نکرده باشد یا او به خاطر اعتراض نهادها و فعالان حقوق بشری تمایلی به سفر به گلاسکو نداشته باشد.

  • تصاویر ۱۳ قربانی اعدام‌های سال ۶۷. از بالا چپ به راست: جبار شبانی، مریم پاکباز، ابوالقاسم زهرایی، نسرین رجبی، اقدس همتی، محمدرضا صادقی، سیمین خیریه صفایی، آصف رزم‌دیده، پرویز سلیمی، محمود پولچی، امیرهوشنگ هادی‌خانلو و سید احمد سیدین. حکومت ایران در جوابیه خود به نماینده ویژه سازمان ملل در رابطه با اعدام‌ این افراد گفته بود، این اسامی جعلی بوده و این افراد وجود خارجی نداشته‌اند.
     

    گزارش تازه عفو بین‌‌الملل در مورد کشتار سال ۶۷؛ "نام‌های جعلی"، چهره‌های واقعی

     

    تصاویر ۱۳ قربانی اعدام‌های سال ۶۷. از بالا چپ به راست: جبار شبانی، مریم پاکباز، ابوالقاسم زهرایی، نسرین رجبی، اقدس همتی، محمدرضا صادقی، سیمین خیریه صفایی، آصف رزم‌دیده، پرویز سلیمی، محمود پولچی، امیرهوشنگ هادی‌خانلو و سید احمد سیدین. حکومت ایران در جوابیه خود به نماینده ویژه سازمان ملل در رابطه با اعدام‌ این افراد گفته بود، این اسامی "جعلی" بوده و این افراد "وجود خارجی نداشته‌اند".

  •  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.