رفتن به محتوای اصلی

از مسعود و مریم رجوی و ۱۹ نفر دیگر از اعضای این سازمان شکایت شد!
13.10.2021 - 18:23

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه ایران درباره "دادخواست ۴۲ نفر از اعضای سابق" سازمان مجاهدین گفت این پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران رسیدگی شده و "جمعی از جداشدگان" از سازمان مجاهدین و "تعدادی از مردم" که از اقدامات این سازمان "آسیب" دیده‌اند، "طرح دعوی و مطالبه جبران خسارات مادی و معنوی" خود را کرده‌اند.

آقای خداییان گفت کسانی که از سازمان مجاهدین جدا شده‌اند شکایت داشتند که "سال‌ها در اسارت" بوده‌اند و "آنها را به کارهای اجباری وا می‌داشتند و اجازه خروج به آنها داده نمی‌شد."

ذبیح‌الله خداییان

 

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی جدید قوه قضاییه ایران

به گفته سازمان مجاهدین در این پرونده از مسعود و مریم رجوی و نوزده نفر دیگر از اعضای این سازمان از جمله مهدی ابریشمچی و علیرضا جعفرزاده شکایت شده بود. این سازمان می‌گوید در این دادگاه "قاتل به جای قاضی نشسته است."

سلمان پورمریدی، قاضی این دادگاه گفته بود ویژگی این شکایت این است که "برای اولین بار در تاریخ کشورمان این دعوی در شعبه حقوقی مطرح‌ می‌شود."

اکنون به گفته سخنگوی قوه قضاییه، دادگاه حکم را صادر و "سرکرده" سازمان مجاهدین را به "پرداخت حدود ۷۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب‌دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به آنها وارد شده محکوم کرده و این حکم قطعی شده و لازم الاجراست."

او همچنین اضافه کرد که دادگاه از طریق وزارت خارجه، وزارت دادگستری کشورهایی را که سازمان مجاهدین در آن فعالیت دارد از این حکم مطلع کرده و آنها هم حکم را به این سازمان "ابلاغ" کرده‌اند: "همه شما مشاهده کردید که سرکرده این گروهک در یک فایل صوتی نسبت به این پرونده واکنش نشان داد."

سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران

 

سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران

خبر شکایت از سازمان مجاهدین اسفند پارسال اعلام و در آن به نام کشورهای "فرانسه و آلبانی" اشاره شد.

پس از اعلام این خبر سازمان مجاهدین بیانیه‌ای منتشر کرد با عنوان "پیام صوتی مسعود رجوی" که در آن "بار دیگر" از آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی "دعوت" شده بود "اگر جرات دارند با ما به یک دادگاه بین‌المللی بیایند با حضور همه شاهدان و شاکیان و مدعیان."‌

سخنگوی قوه قضاییه ایران همچنین سازمان مجاهدین را به "اقدامات تروریستی"، "جنایات در دوران جنگ" و کشتن "بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم بی‌گناه" متهم کرد و گفت چون اقدامات این سازمان "جنبه عمومی" دارد، نیاز به شکایت نیست و مدعی العموم در این خصوص صلاحیت تعقیب را دارد.

مریم رجوی

 

ادای احترام مریم رجوی به کشته‌شدگان سازمان مجاهدین

حکم دادگاه ایران برای سازمان مجاهدین در حالی اعلام می‌شود که دادگاه حمید نوری در سوئد در جریان است و دیروز جلسه ۲۷ام آن تشکیل شد. حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ از جمله هزاران عضو سازمان مجاهدین است.

این نخستین باری است که یکی از متهمان به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در دادگاهی رسمی محاکمه می‌شود.

در جلسه دیروز حسین سید احمدی که چهار تن از اعضای خانواده‌اش اعدام ‌شده‌اند درباره اعدام برادرش محسن سید احمدی در کشتار ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت شهادت داد و با اشاره به "قتل" شماری از اعضای مجاهدین در کمپ اشرف، نیروی قدس سپاه را "تروریست" خواند. حمید نوری در پاسخ سازمان مجاهدین را "جنایتکار" خواند و جلسه به تشنج کشیده شد و قاضی تنفس داد.

حسین سید احمدی به عنوان شاکی در دادگاه حاضر شده است.

تصویر ماهواره‌ای قبرستان خاوران تهران

 

تصویر ماهواره‌ای قبرستان خاوران تهران که اعدام‌شدگان سال ۶۷ در آن دفن شده‌اند

در دادگاه دیروز همچنین خدیجه برهانی زندانی سیاسی سابق که شش برادرش اعدام شده‌اند، گفت دو برادرش در عملیات چلچراغ و فروغ جاویدان کشته شدند و چهار برادرش به دلیل ارتباط با سازمان مجاهدین اعدام شدند، از جمله برادر ۱۷ ساله‌اش که به اتهام فروش نشریه مجاهد به حبس ابد محکوم شده بود.

خود خانم برهانی هم در ۱۲ سالگی دستگیر اما با ضمانت آزاد شده بود.

خدیجه برهانی به دادگاه گفت "ماموران سپاه" پدر و مادرش را هم بارها "شکنجه" کرده‌اند و به خانه‌شان "مواد آتش‌زا" پرتاب می‌‌شده است.

حمید نوری

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او که ۶۰ سال دارد به اتهام نقض فاحش قوانین بین‌المللی (جنایت جنگی) و قتل در این دادگاه محاکمه می‌‎شود.

حمید نوری و وکلایش این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گویند علیرغم فعالیت در زندان اوین، جز برای کارهای اداری به زندان گوهردشت نرفته و در زمان کشتار زندانیان سیاسی در مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ به خاطر تولد فرزندش در مرخصی بوده است.

از میان زندانیان سیاسی سابق و خانواده‎های اعدام‌شدگانی که مایل بودند در پرونده شرکت کنند، ۳۵ نفر بعنوان شاکی (۲۲ زندانی جان بدربرده با اتهام مجاهد و شش عضو خانواده اعدام‌شدگان با اتهام مجاهد) و ۲۶ نفر بعنوان شاهد مستقیم (هفت زندانی سیاسی سابق/جان بدربرده با اتهام مجاهد) در کیفرخواست ذکر شده‌‎اند.

آنها خواهان دریافت غرامت هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.