رفتن به محتوای اصلی

ابراهیم رئیسی و روسای جمهوری که به تخت جمشید رفتند
14.10.2021 - 17:33


تخت جمشید یا پرسپولیس مجموعه آثار به جا مانده از کاخ داریوش، پادشاه هخامنشی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی در مجموعه آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شمار زیادی از ایرانیان کوروش را نماد عدل و داریوش را عامل ایجاد نظم سیاسی و اقتصادی، و آثار به جا مانده را نمادی از تمدن عظیم ایران باستان می‌دانند. اما امروز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هنگام بازدید از تخت جمشید گفته است: پیام دیگر بنای تخت جمشید خطاب به ستمگران است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست.

او البته از "هنر" به کار گرفته شده در ساخت بناهایی مثل تخت جمشید ستایش کرده و آن را نشانه هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته و "مایه حیرت" توصیف کرده است.

آقای احمدی‌نژاد بعد از پایان ریاست جمهوری هم به پاسارگاد و آرامگاه کوروش رفت
توضیح تصویر،

آقای احمدی‌نژاد بعد از پایان ریاست جمهوری هم به پاسارگاد و آرامگاه کوروش رفت

بیشتر روسای جمهوری ایران از این مجموعه تاریخی که از آغاز انقلاب از آن به عنوان نمادی از "طاغوت" یاد می‌شد، بازدید کرده‌اند اما توجه بیشتر محمود احمدی‌نژاد به منشور کوروش و پاسارگاد و تخت جمشید و تاکید بر جنبه "ملی" باعث انتقاد شدید طیف محافظه‌کارتر جمهوری اسلامی ایران از او شده بود.

آقای احمدی‌نژاد علاوه بر دیدار از تخت جمشید در مقابل دوربین‌ها از پاسارگاد و آرامگاه کوروش هم بازدید کرد.

حساسیت مقام‌های امنیتی ایران به این موضوع تا حدی بوده که در روز هفتم آبان که به طور مردمی روز کوروش نامگذاری شده در چند سال پیاپی شماری از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد بازداشت شده‌اند.

مجموعه کاخ تخت جمشید در ۶۰ کیلومتری شیراز است و محل دفن کوروش هم ۸۰ کیلومتر دورتر از تخت جمشید است.

حسن روحانی هم به تخت جمشید رفته بود

 

حسن روحانی هم به تخت جمشید رفته بود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور قبلی ایران با اینکه رویه‌ای متفاوت با محمود احمدی‌نژاد در این زمینه داشت اما او هم به ایران‌گرایی و باستان‌گرایی نگاه مثبتی نشان داد.

او در دفتر یادبود مجموعه جهانی تخت جمشید نوشته بود: "تخت جمشید یکی از آثار بسیار گرانبها از دوران کهن در این سرزمین است. نشان از حکمت و مدیریت مردم فرهیخته ایران که در این آثار علم، هنر، فن‌آوری، مدیریت و تدبیر به خوبی مشاهده می‌شود."

۲۱ آذر سال ۱۳۶۷ ماه‌های پایانی ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای

 

۲۱ آذر سال ۱۳۶۷ ماه‌های پایانی ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای

سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای هنگام بازدید از تخت جمشید در ۲۱ آذر سال ۱۳۶۷ و زمانی که رئیس‌جمهور ایران بود، بی‌شباهت به سخنان امروز ابراهیم رئیسی نیست که هم از هنر و هم از ظلم سخن گفته است.

اینستاگرام و توییتر وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران ۳۱ سال بعد از این بازدید سخنانش درباره تخت جمشید را اینطور بازنشر کرد: "در بازدید از آثار تاریخی #تخت_جمشید دو نقطه روشن را در کنار یک دیگر دیدم: یک، هنر و استعداد بشر؛ که بدون ابزار پیشرفته و فقط با همت آثاری ساخت که اعجاب‌انگیز است. و دوم سلطه ظالمانه؛ که از آن هنر، تخت قدرت ساخته و بر کبریای ظالمانه خودافزوده."‌

اکبر هاشمی رفسنجانی هم چند سال بعد از آقای خامنه‌ای در دوره‌ای که دیگر بنیانگذار جمهوری اسلامی زنده نبود، به تخت جمشید سفر کرد و آن را باعث "غرور ملی" خواند. او البته تاکید کرده بود که این تاریخ باید با اسلام و "مشعل نورانی اسلام" پیوند زده شود.

اما در میان همه این روسای جمهور، رویکرد محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او به گذشته ایران و تاریخ هخامنشی بود که باعث نگرانی امنیتی و ایجاد حساسیت شد. رویکردی که سعی داشت اینگونه توجه بخشی از جامعه ایران را که نگاهی ستایش‌آمیز به گذشته "پر افتخار" خود دارد، جلب کند.

در همان سال‌ها برای مقابله با رشد "ایران‌گرایی" و "باستان‌گرایی" یا به تعبیر نهادهای نزدیک به حکومت "ملی‌گرایی"، بی‌اعتبار کردن کوروش سیاست بخشی از بازیگران فضای سیاسی ایران شد، روندی که پس از مراسم‎ و گردهمایی‌های پرجمعیت روز کوروش در پاسارگاد شدت گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.