رفتن به محتوای اصلی

گفت‌وگو با نظامی سابق ایران که جمهوری اسلامی قصد داشت او را در ترکیه برباید
15.10.2021 - 06:18

رسانە‌های ترکیە روز چهارشنبه ۲۱ مهر از یک عـملیات آدم‌ربایی در استان وان در شرق این کشور و بازداشت دو مأمور ایرانی خبر دادند.

شخصی که قرار بود در این عملیات ربوده شود «مهرداد آبدارباشی» نام دارد که خلبان سابق ارتش ایران است و سه سال پیش به ترکیه پناهنده شد.

این آدم‌ربایی با دخالت سازمان اطلاعات ترکیه و همکاری پلیس این کشور شکست خورد و هشت نفر، از جمله ۶ شهروند ترکیه، دستگیر شدند.

مهرداد آبدارباشی در گفت‌وگوی اختصاصی با سوران خاطری گزارشگر بخش فارسی صدای آمریکا از آنچه باعث شد ایران را ترک کند گفت.

به گفته او، بیش از سه سال پیش و وقتی نیروهای سپاه در سوریه هدف حملات اسرائیل قرار گرفتند، سپاه تصمیم گرفت از نیروهای ارتش هم استفاده کند.

این نظامی سابق ایران افزود، در سال ۹۷ چند تا از همکاران من به ما اعلام کردند که آماده باشید تا چند هفته دیگر توجیه می‌شوید تا به سوریه اعزام شوید.


آقای آبدارباشی گفت برای نرفتن به سوریه بهانه‌هایی آورد که همین باعث شد کار او به اطلاعات سپاه کشیده شود و چند مرحله مورد بازجویی قرار گرفت.

وی در نهایت تصمیم به ترک وطن گرفت و برای نجات جان خود و خانواده‌اش به نزدیکترین کشوری که ممکن بود برود.

این خلبان سابق ارتش ایران درباره دلیل تلاش برای ربودن او گفت، خودشان گفته بودند که من برای آنها ارزشی ندارم، اما این کار یک نمایش قدرت خواهد بود.

 

ترکیه 'دو مامور ایرانی را دستگیر کرد'
 
 
خبرگزاری رسمی ترکیه از دستگیری هشت نفر از جمله "دو مامور ایرانی" خبر داده که به گفته مقام‌های امنیتی قصد ربودن یک نظامی پیشین ایرانی را داشته‌اند.

 

فیلم لحظه دستگیری ماموران رژیم

 

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه در عملیاتی مشترک در استان وان، واقع در مرز ایران، هشت نفر از جمله دو مامور اطلاعاتی ایران را دستگیر کرده است.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی این افراد "قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام پیشین نظامی ایران را داشتند."

مقام‌های استان وان ترکیه گفته‌اند که شش نفر دیگر "همدستان محلی" ماموران ایرانی بوده‌اند.

این مقام‌ها هویت دستگیرشدگان یا فردی را که گفته شده نقشه ربودن او را کشیده بودند، اعلام نکرده‌اند.

چه اطلاعاتی از این عملیات منتشر شده؟

به گزارش خبرگزاری آناتولی فردی که قصد ربودنش را داشتند ساکن شهر وان بوده و از او با نام اختصاری م. الف یاد شده است.

عملیات دستگیری مظنونان این پرونده در روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) انجام شده اما درباره آن خبررسانی نشده است.

به گفته مقام‌های امنیتی ترکیه دستگیرشدگان شبکه‌ای با بودجه ۳۰ هزار دلار برای عملیات آدم‌رربایی تشکیل داده بودند.

به نوشته خبرگزاری رسمی ترکیه دستگیرشدگان به همسر فردی که قصد ربودنش را داشتند، پیشنهاد داده بودند در ازای همکاری با آنها ده هزار دلار دریافت کند و او را تهدید کرده بودند که اگر این پیشنهاد را نپذیرد خانواده اش را در ایران آزار خواهند داد.

بنا بر این گزارش سازمان اطلاعات ترکیه پیشاپیش از عملیات ربایش خبردار شده بوده و ساعت ۹ شب ۲۴ سپتامبر در حالی که یکی از ماموران ایرانی به همراه همدست ترکیه‌ای خود قصد ورود به خانه فرد مورد نظر برای ربودن او را داشتند، آنها را دستگیر کرد.

ماه بهمن سال گذشته هم ترکیه یک کارمند کنسولگری ایران در استانبول را برای تحقیقات درباره قتل مسعود مولوی در سال ۲۰۱۹ در این شهر بازداشت کرد.

مسعود مولوی آبان سال ۱۳۹۸ به ضرب گلوله در استانبول کشته شد. گفته می‌شد که او سابقه کار برای نهادهای اطلاعاتی ایران را داشته و سپس در شبکه‌های اجتماعی با عنوان "جعبه سیاه" مطالبی را با ادعای افشاگری اسناد علیه حکومت منتشر ‌کرده بود.

مسعود مولوی

 

مسعود مولوی آبان سال ۱۳۹۸ در استانبول به قتل رسید

حبیب اسیود، یکی از رهبران گروه‌های مخالف حکومت ایران هم یک سال پیش در سفر به استانبول ربوده و به ایران منتقل شد.

دو ماه بعد از ربودن او مقام‌های امنیتی ترکیه گفتند که ۱۳ نفر را در ارتباط با این پرونده دستگیر کرده‌اند که همگی شهروندان ترکیه و اعضای باند ناجی شریفی زیندشتی، قاچاقچی بین‌المللی بودند که اصالتا ایرانی است.

خبرگزاری رسمی ترکیه در آن زمان گزارش داد که یافته‌های اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات ایران از سال ۲۰۱۵ از شبکه باند زیندشتی و زیرمجموعه‌های آن برای ترور و ربودن مخالفان حکومت ایران در ترکیه استفاده کرده است.

ماموران اطلاعاتی و امنیتی ایران در سال‌ها اخیر چندین نفر از مخالفان و منتقدان را از کشورهای همسایه ربوده و به ایران منتقل کرده‌اند.

روح‌الله زم یکی از این افراد بود که در عراق ربوده شد و بعد از انتقال به ایران زندانی و اعدام شد.

 

بازداشت یک ایرانی در ترکیه به اتهام تلاش برای ربودن یک نظامی سابق

 

 

یک مقام ارشد دولت ترکیه روز چهارشنبه از بازداشت یک شهروند ایرانی و یک شهروند ترک به ظن آنچه «جاسوسی» در آن کشور عنوان شده است خبر داد.

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام که هویتش را مشخص نکرده است گزارش داد که این دو متهم در حال برنامه‌ریزی برای ربودن یک مقام نظامی سابق ایران در استان وان در شرق ترکیه و بازگرداندن او به ایران بوده‌اند.

به گفته منبع این خبرگزاری، شش «همدست محلی» این دو متهم نیز در جریان عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی و پلیس ترکیه بازداشت شده‌اند.

این مقام دولت ترکیه هویت مظنونان به جاسوسی، همدستان آن‌ها، و فردی را که قرار بود ربوده شود، فاش نکرد.

‎خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی،  نیز در گزارشی در همین ارتباط نوشت عملیات مذکور ۲۴ سپتامبر امسال انجام شد و هویت فردی که متهمان قصد داشتند او را بربایند را «م.ا» معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، اعضای این شبکه به دستور افسران اطلاعاتی ایران به «م.ی» همسر «م.ا» پیشنهاد داده بودند به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار به ربودن «م.ا» کمک کند و او را تهدید کرده بودند در صورت رد پیشنهاد اعضای خانواده‌اش در ایران آسیب خواهند دید.

ترکیه و ایران به‌طور سنتی روابط اقتصادی نزدیکی با یکدیگر دارند، اما گاهی روابط سیاسی آن‌ها به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل منطقه‌ای، مانند جنگ سوریه، دچار تنش می‌شود.

ترکیه در ماه فوریه گذشته یکی از کارمندان کنسولگری ایران در استانبول را در ارتباط با تحقیقات مربوط به ترور یک منتقد حکومت ایران در ترکیه در سال ۲۰۱۹، به‌طور موقت بازداشت کرد.

جاسوسان ایرانی که قصد ربودن "یک عضو قدیمی نیروهای نظامی ایران" را داشته‌اند در خاک ترکیه دستگیر شدند

turkey_101321.jpg

رادیو بین المللی فرانسه - ترکیه اعلام کرد هشت نفر را بازداشت کرده که از سوی جمهوری اسلامی برای ربودن فردی مأموریت داشته‌اند. از این عده، دو نفر مأمور حرفه‌ای ایران و شش نفر "همکاری محلی" بوده‌اند.

روز چهارشنبه ۲۱ مهر، یک مسئول عالیرتبۀ ترک که نام برده نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت: "هشت نفر طی عملیات مشترک سازمان ملی اطلاعات (MIT) و پلیس ترکیه بازداشت شده‌اند". این عملیات روز ۲۴ سپتامبر/۲ مهر انجام گرفته است.

به گفتۀ این منبع ترک، مأموران ایرانی قصد داشته‌اند یک نظامی قدیمی ایرانی را که در شهر وان زندگی می‌کرده بربایند. شهر وان نزدیک به صد کیلومتری مرز ایران واقع است. هویت نظامی ایرانی فاش نشده است.

از هشت نفری که تحت بازداشت قرار گرفته‌اند، دو نفر - یک ترک و یک ایرانی - به عنوان جاسوسان جمهوری اسلامی معرفی شده‌اند. احتمالاً بقیه، افرادی بوده‌اند که به استخدام این دو نفر درآمده بودند. خبرگزاری فرانسه این شش نفر را "همکاران محلی" دو جاسوس معرفی می‌کند.

نزدیک به سه ماه قبل، دولت آمریکا چهار ایرانی را به اتهام تلاش برای ربودن مسیح علینژاد تحت پیگرد قرار داد.

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.