رفتن به محتوای اصلی

۶۰ درصد دانشجویان پزشکی در ایران سهمیه‌ای‌ هستند
18.10.2021 - 13:34

بر اساس گزارش حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، ۶۰ درصد از دانشجویان رشته پزشکی در ایران سهمیه‌ای‌اند. نمره‌ها و رتبه برخی از این افراد «به‌شدت پایین» است و حتی در برخی از درس‌ها نمره صفر یا منفی گرفته‌اند و با رتبه‌های بالای ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار به دانشکده‌های پزشکی وارد می‌شوند. حضور این افراد در کلاس‌های درس، در کنار ۴۰ درصدی که با تلاش شبانه‌روزی موفق شده‌اند، علاوه بر اینکه عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد، از بازدهی علمی کلاس‌های درس نیز می‌کاهد و نتیجه آن چیزی جز به خطر افتادن جان و سلامت مردم ایران نیست.

هم‌زمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، بار دیگر موضوع سهمیه‌ای‌ها در دانشگاه‌های ایران در رسانه‌های اجتماعی، مطرح شده است. در برخی صفحه‌ها، حتی کارنامه افرادی که با سهمیه انتصابی یا انتسابی موفق شده‌اند به دانشگاه وارد شوند، در حال انتشار است و انتقادها بار دیگر بالا گرفته است.

اعتراض به پذیرش دانشجویان سهمیه‌ای در رشته‌هایی مثل پزشکی که با جان و سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، نسبت به دیگر رشته‌ها بیشتر است. داوطلبان این رشته پس از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی، باید در کنکور سراسری با افرادی رقابت کنند که سهمیه دارند. روزنامه سپید که به مسائل پزشکی می‌پردازد، در سال ۱۳۹۵، در گزارشی خبر داده بود که ۴۰۸ نفر از طریق سهمیه سپاه پاسداران، به ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی ایران وارد شده‌اند.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر ۱۹ نهاد مختلف در کنکور سهمیه‌ دارند. ایثارگران، همسران و فرزندان رزمندگان و جانبازان نیز برای ورود به دانشگاه‌ها سهمیه اختصاصی دارند. علاوه بر این افراد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران موظف است ۳۰ درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از دانشجویان بومی با اولویت مناطق محروم پذیرش کند.

به گزارش روزنامه اینترنتی فراز، حمید اکبری، به پیامدهای نشستن افراد سهمیه‌ای کنار قبول‌شدگان واقعی در کلاس‌های درس نیز اشاره کرده و گفته است: «حضور این افراد با دانش پیش‌نیاز اندک در این رشته، هم بار علمی کلاس را پایین می‌آورد و هم بر زحمت استادان می‌افزاید و آن‌ها باید در بسیاری موارد، وقت کلاس را برای توضیح مبانی دروس برای این دانشجویان صرف کنند.»

حمید اکبری پیش‌تر نیز گفته بود: «من مطلعم که برای دانشگاه علوم پزشکی تهران، نفراتی که رتبه ۵۲ و ۵۳ کنکور را داشته‌اند، به‌صورت آزاد هم قبول نشدند؛ چون سهمیه‌های کنکور بیش از حد بوده است و باید آن‌ها را پذیرش می‌کردند.» به گفته او، ۶۰ درصد سهمیه پزشکی باعث شده است افراد بااستعداد و کسانی که واقعا درس می‌خوانند و برای رشته‌ دشوار پزشکی تلاش می‌کنند، نتوانند به این رشته راه یابند.

بر اساس اعلام این مقام وزارت بهداشت، برخی از دانشجویان سهمیه‌ای در طول تحصیل حداقل سه ترم مشروط می‌شوند اما نکته «نگران‌کننده» خروجی این افراد به‌عنوان پزشک عمومی و گاه متخصص است. سهمیه ۶۰ درصدی به این معنا است که اگر یک هزار پزشک در دانشگاهی پذیرش شوند، ۶۰۰ نفر آنان دانشجویان سهمیه‎‌ای‌اند.

این افراد با مدرک پزشک عمومی به جامعه وارد می‌شوند؛ در حالی‌ که دانش و تخصص لازم را کسب نکرده‌اند. تجویزها و تشخیص‌های اشتباه آنان علاوه بر اینکه اعتماد عمومی به جامعه پزشکی را از بین می‌برد، جان و سلامت مردم را هم به خطر می‌اندازد. با وجود این خطرها، جمهوری اسلامی در راستای کاهش سهمیه‌ها و اجرای عدالت آموزشی اقدام مناسبی نکرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.