رفتن به محتوای اصلی

طالبان می گویند : خلیلزاد همکار خوبی بود!
19.10.2021 - 18:45

آقای خلیلزاد در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته که "ترتیبات سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان آنطور که پیش بینی شده بود پیش نرفت". او نوشته است:"دلایل این امر بسیار پیچیده است و من در روزها و هفته های آینده برداشت خود را با شما در میان خواهم گذاشت." وی افزود که با توجه به نتیجه کنونی برای مردم افغانستان "ناراحت" است.

کناره‌گیری آقای خلیلزاد، واکنش‌های مختلفی در میان فعالان اجتماعی و سیاسی و مقام‌های پیشین افغانستان در پی داشته است.

از جمله رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان نوشته است:"خلیل‌زاد نقش ویران‌گرش را در روند اسارت‌باری بنام صلح تکمیل کرد. او‌ نه تنها برخی از رهبران ساده انگار را با خود هم‌سو کرد بلکه با استفاده از احساسات شؤنیستی قومی این روند را ممکن ساخت."

آقای اسپنتا در ادامه افزوده است:"او رفت اما نتایج کار ویران‌گر او و تمدن‌ستیزی باور‌نکردنی هستی مردم‌ما را تباه کردند."


پایان پست Twitter, 1

همچنین رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در توییتر خود نوشته است:"بالاخره این مرد کلاهبردار پس از کشاندن افغانستان به یک فاجعه برگشت‌ناپذیر از صحنه اخراج شد!"

اما انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در توییتی از "چندین دهه خدمت خستگی‌ناپذیر" او به مردم آمریکا قدردانی کرده است و توماس وست، معاون او را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان معرفی کرده است.


پایان پست Twitter, 2

اما بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی افغانستان تلاش‌های او برای آوردن صلح در افغانستان و ایجاد یک توافق میان طالبان و دولت پیشین ناکام خوانده‌‌اند.

تمیم عاصی، مسئول "انستیتوت/انستیتوی مطالعات جنگ و صلح" نوشته است: "او برای تحقق صلح، مبارزه با تروریسم و خروج منظم نیروهای آمریکایی به این سمت گماشته شده بود. اما هیچ کدام را نتوانست انجام بدهد. صلحی در افغانستان نیامده، تروریسم در حال بازگشت و افزایش است و خروج نیروهای آمریکایی هرچیزی داشت به جز نظم."

آقای عاصی افزوده که آقای خلیلزاد در همه سمت‌هایی که به عهده داشته "ناکام" بوده است.

گروه طالبان

 

جریان امضای توافقنامه میان طالبان و آمریکا

همچنین علی میثم نظری، سخنگوی "جبهه مقاومت ملی" نیز نوشته است:"دولت آمریکا باید یک تحقیق کامل در مورد معاملات پشت پرده زلمی خلیلزاد با گروه جنایتکار طالبان انجام دهد."

آقای نظری مدعی شده که آقای خلیلزاد در سه سال گذشته به گروه طالبان امتیازات زیادی بخشید و بدون هیچ پیامد ملموسی به آن رسمیت بخشید و به این ترتیب "به آمریکا و افغانستان خیانت کرد."

در همین حال عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشته است که "ما در مذاکرات خود با آمریکا که به رهبری آقای زلمی خلیلزاد انجام شد، شاهد پیشرفت خوبی بودیم."

او اضافه کرده است که طالبان امیدوار است که با نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان موافقنامه دوحه "به طور کامل عملی و روابط دو کشور عادی شود".

در فبروری/فوریه سال گذشته آمریکا و طالبان یک توافقنامه تاریخی را امضا کردند که مطابق آن آمریکا باید تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کرد و طالبان هم از جمله متعهد شدند که به نیروهای آمریکایی حمله نمی‌کنند و به گروه‌های تروریستی پناه نمی‌دهند و اجازه نمی‌دهند خاک افغانستان علیه آمریکا استفاده شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.