رفتن به محتوای اصلی

دولت بایدن قصد دارد تحریم‌های «فلج‌کننده» علیه ایران را لغو کند
19.10.2021 - 18:49

مقامات دولت جو بایدن اعلام کردند که این کشور در نظر دارد تحریم‌های «فلج‌کننده» اقتصادی علیه ایران را لغو کند. این تحریم‌ها توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، وضع شده بود.

به گزارش «وال‌ستریت ژورنال»، پس از یک بررسی 9 ماهه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، مقامات این کشور، دوشنبه 18 اکتبر، اعلام کردند دولت آمریکا قصد دارد برای «بهبود» تاثیر کارآمدی ابزار تحریم‌، سیاست اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی را تغییر داده و آن را محدود کند.

این تغییر گسترده در سیاست خارجی آمریکا پس از آن صورت گرفت که بسیاری از ناظران از میزان کارآمدی و تاثیر تحریم‌ها انتقاد کرده بودند.

به گفته مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تغییر رویه، باعث تقویت تاثیر تحریم‌ها می‌شود.

ادویل ادیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که رهبری این بررسی 9 ماهه را برعهده داشت، در این زمینه گفت: «این رویکرد جدید به منظور اطمینان از کارایی تحریم‌ها و ادامه استفاده از آن‌ به عنوان یک ابزار امنیت ملی است.»

در دو دهه‌ گذشته، شمار تحریم‌های واشینگتن علیه دولت‌ها، شرکت‌ها، اشخاص و مقامات 10 برابر افزایش یافته است. این رشد در زمان دولت دونالد ترامپ به اوج خود رسید.

 

آمریکا برای این‌که دولت‌های دیگر را به رعایت منافع خود وادار کند، از تحریم به عنوان مجازات آنچه که «تخلف» می‌پندارد استفاده می‌کند.

شمار زیادی از دولت‌های خارجی، از جمله برخی متحدان آمریکا، با توصیف تحریم‌ها به عنوان «سیاستی نادرست» دست به انتقاد از واشینگتن زده‌اند.

برخی از منتقدان، به «شکست» دونالد ترامپ در جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران اشاره کرده و آن را مانند «شکست» در براندازی رژیم مادورو، عدم موفقیت در جلوگیری از آزمایش موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از مضامین ناکارآمدی تحریم‌ها می‌دانند.

جو بایدن از ابتدای تشکیل دولت خود، در استفاده از تحریم‌ها عقب‌نشینی کرد. بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، حدود 450 شخص، شرکت و سایر نهادها در زمان دولت بایدن در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته است.

این عدد کمتر از نصف تحریم‌های وضع‌شده در نخستین سال ریاست‌جمهوری ترامپ است.

به گفته مقامات آمریکا، معافیت‌های بشردوستانه برای ایران، ونزوئلا و افغانستان در اولویت این طرح جدید برای رفع تحریم‌‌ها هستند.

پیش‌تر الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه دولت پیشین ایالات متحد در مقاله‌ای برای وبگاه «نشنال ریویو» گفته بود که به نظر می‌رسد سازمان امنیت خارجی آمریکا «سیا»، در قبال افزایش توانایی‌های خود برای مقابله با تهدیدهای چین، در حال کاهش توانایی‌هایش برای مقابله با تهدیدهای ایران است.

او گفته بود «تحرکات بوروکراتیک» اخیر دولت جو بایدن، که نشانگر «اتخاذ خط مشی ملایم‌تری در قبال تهدیدات ایران» است، کاری «بسیار خطرناک و نامعقول» است.

دولت جو بایدن پیش‌تر در گزارشی که به کنگره ارائه داده بود، نشان داد تحریم‌های ترامپ علیه جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران را فقط در یک سال، 18 میلیارد دلار کوچک‌تر کرد و آن را «به زانو درآورد.»

دولت ترامپ با فعال‌کردن سازوکار «ماشه» در اوت 2020، تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند و در کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران، ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرد. این امر باعث سقوط چشمگیر حجم مبادلات تجاری ایران شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.