رفتن به محتوای اصلی

مدیرکل آژانس و عدم دسترسی به دوربین‌ها و پنج پیش‌شرط ایران
20.10.2021 - 04:14

 Missing media item.

Missing media item.

 

پنج پیش‌شرط ایران
اولین پیش‌شرط دولت جدید ایران برای آغاز مجدد مذاکرات اتمی، ادامه روند نقض تعهدات برجامی تهران تا زمان لغو کامل تحریم‌ها خواهد بود. بر این اساس، دولت رئیسی رویکرد «التزام و احترام متقابل» را رد می‌کند ‌و در ابتدا خواستار «اقدام اول» آمریکا برای نشان‌دادن حسن‌نیت واشینگتن است.
تهران همچنین تغییر در جداول زمان‌بندی شده در توافق هسته‌ای مانند تاریخ پذیرش ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای در سال ۲۰۲۳ یا تاریخ پایان برخی قطعنامه‌های شورای امنیت در سال ۲۰۲۵ را نخواهد پذیرفت.
گزارش‌ها از مذاکرات اتمی وین حاکی از آن بود که آمریکا ‌و کشورهای اروپایی خواستار درج بندی در برجام بودند تا بر اساس آن طول مدت برخی تعهدات تهران افزایش یابد.
ایران درج چنین بندی را تلاش برای تغییر جداول زمان‌بندی شده مندرج در برجام به‌شمار آورد و با آن مخالفت کرد.
پیش‌شرط سوم مربوط به تحریم‌های حقوق بشری و مرتبط با تروریسم است. بر اساس نظر خامنه‌ای، هر گونه تحریم تحت عنوان حقوق بشر، تروریسم یا مرتبط با مسائل نظامی پس از امضای توافق هسته‌ای، نقض این توافق محسوب می‌شود.
بر این اساس، هیئت جدید مذاکره کننده ایران نه تنها خواستار لغو تمامی تحریم‌های پیش از توافق برجام است، بلکه بر لغو همه تحریم‌های وضع شده پس از برجام مانند «شروط دادن ویزا» در سال ۲۰۱۵ یا تحریم‌های دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اصرار دارد.
پیش شرط چهارم‌ دولت رئیسی نیز دادن «ضمانت» از سوی دولت آمریکا مبنی بر عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته‌ای است.
مهمترین پیش‌شرط
اما مهمترین پیش‌شرط از سرگیری مجدد مذاکرات اتمی که رهبر جمهوری اسلامی بارها بر آن تاکید کرده، لغو «راستی آزمایی»شده تحریم‌ها است.
رئیسی در سخنان اخیرش نیز بر این شرط تاکید کرد و گفت که «اگر خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجامی هستند، باید واشینگتن تمامی تحریم‌ها را لغو کرده و ما مطمئن شویم که واقعا تحریم‌ها به‌طور درستی لغو شده‌اند.»

 

مدیرکل آژانس و عدم دسترسی به دوربین‌های نظارتی در ایران

Missing media item.

مدیرکل آژانس روز سه شنبه (۱۹ اکتبر) در حاشیه سفر رسمی خود به واشنگتن به خبرنگاران گفت: "ما توافق کردیم که یک بحث سطح بالا انجام شود و این هنوز به نتیجه نرسیده است." او افزود: "امیدوارم این کار به زودی انجام شود."

آقای گروسی گفت که قرار است برای یک "گفتگوی سیاسی" با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر کند.

مدیرکل آژانس گفت نمی داند که احتمالا با کدام مقام ارشد ایرانی صحبت خواهد کرد. "این (مقام) می تواند رئیس جمهور باشد، (می تواند) وزیر امور خارجه باشد، من نمی دانم. این به آنها مربوط می شود."

او گفت انتظار دارد که تا پیش از اجلاس شورای حکام آژانس در ماه نوامبر این دیدار انجام شود.

آقای گروسی همچنین ابراز تاسف کرد که بازرسان آژانس علیرغم توافق سپتامبر، هنوز به یک واحد تولید قطعات سانتریفیوژ در کرج دسترسی ندارند.

گفته می شود که یکی از چهار دوربین آژانس در کارگاه موسوم به "تسا کرج" در یک عملیات خرابکاری در ماه ژوئن از بین رفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران سپس دوربین‌ها را برداشته و فیلم دوربین تخریب شده نیز مفقود شده است.

مدیرکل آژانس گفت:"ما یک مشکل داریم زیرا دوربین‌ها در اثر خرابکاری آسیب دیدند. اتفاقی افتاد که دوربین‌های ما تحت تأثیر قرار دارد."

رافائل گروسی روز دوشنبه (۱۸ اکتبر) با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بلینکن در این دیدار بر حمایت محکم آمریکا از ماموریت راستی آزمایی آژانس، از جمله در ایران تأکید کرده است. بنا بر این بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر آنچه ضرورت پایبندی ایران به تعهدات هسته ای، توقف "تحریکات هسته‌ای" خود و بازگشت ایران به روند دیپلماتیک خوانده، تاکید کرده است.

رافائل گروسی در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که دو طرف توافق کردند که بازرسان آژانس برای سرویس تجهیزات و تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای، به ایران سفر کنند.

آقای گروسی گفت که اجرای توافق جدید در "چند روز آینده" آغاز می‌شود و به این ترتیب آژانس قادر خواهد بود "اطلاعات لازم را نگه دارد".

با این حال به گفته آقای گروسی،‌ دسترسی به آنچه دوربین‌های جدید ضبط می‌کنند "نیاز به توافقی در سطح برجام دارد."

مذاکرات احیای برجام از فروردین ۱۴۰۰ در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و در حالی که شش دور خود را سپری کرده و طرف‌های آن درباره به نتیجه رسیدنش ابراز خوشبینی می کردند، از ماه ژوئن متوقف شد و هنوز از سر گرفته نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.