رفتن به محتوای اصلی

۲۸ مهر سالروز تولد ستارخان سردار ملی
20.10.2021 - 09:58

ستارخان ؛ سردار بزرگ انقلاب مشروطه ایران + کلیپ

فیلم کمیاب و دیده‌نشده از مراسم با‌شکوه رونمایی از تندیس ستارخان در تبریز سال۱۳۲۴

وی پسر سوم حاج حسن قره‌داغی است. وی در روستای سردار کندی در شهرستان ورزقان به دنیا آمد. روح سرکش و آزادی‌خواه او باعث شد که همیشه در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کند. پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی توسط محمد علیشاه، ستارخان فرماندهی نبرد تبریز را به عهده گرفت. وی از تبریز در برابر قوای استبداد، به عنوان آخرین سنگر آزادی دفاع نمود. به همین دلیل نامش بر تارک تاریخ تبریز جاودانه ماند.

بعد از به توپ بسته شدن مجلس، تبریز به عنوان آخرین پایگاه آزادیخواهان مورد حمله نیروهای استبداد قرار گرفت.

در حین این حمله، کنسول روس از ستارخان خواست که با برافراشتن پرچم روسیه به او و خانواده‌اش امان بدهد. اما ستارخان فریاد زد:‌ «ژنرال کنسول، من مي‌خواهم هفت دولت به زير بيرق ايران بيايد. من زير بيرق بيگانه نروم.»

 محاصره تبریز بیش از ۱۱ ماه طول کشید که در نهایت به شکست نیروهای استبداد انجامید. پس از شکست نیروهای استبداد در تبریز، نیروهای مشروطه‌طلب از گیلان، اصفهان، و آذربایجان به سمت تهران روانه شدند. آنها توانستند با شکست نیروهای محمد علیشاه به استبداد صغیر در ایران پایان دهند. بازگشت مشروطه به ایران مرهون مقاومت و پایداری تبریز است. فرماندهان این مقاومت ستارخان و باقرخان بودند.

ستـارخان ۴۸سال، قهرمانانه زیست و پاکدست و مظلوم و شرافتمند جاودانه شد. ستـارخان، انقلاب بزرگ مشروطیت ایران را از شکست کامل نجات داد. گرچه خود بعدها گرفتار فاجعه میوه‌چینان تازه‌ به‌دوران‌ رسیده شد و به تیر خیانت، از پای افتاد.

پس از فتح تهران عافیت‌طلبان و میوه‌چینان انقلاب بر سرکار آمدند. میوه‌چینان انقلاب، ستـارخان و نیروهایش را سد راه رسیدن به مطامع خود می‌دیدند. آنها تلاش کردند که با گذراندن طرحی در مجلس ستـارخان را خلع سلاح کنند. تلاش‌های ستارخان برای بازگشت به تبریز سرانجامی نداشت و به‌دلیل توطئه سران حکومت وقت نیروهای دولتی به پارک اتابک حمله کردند. در این حمله ستارخان زخمی شد. هرچند تیر به پای وی اصابت کرد. اما براستی قلب این آزاد مرد را نشانه رفته بودند. او به چشم دید که نهال انقلابی که با خون یارانش آبیاری شده بود، چگونه در چنگال نامردمان گرفتار آمده است. ستارخان با قلبی مالامال از درد در ۲۵ آبان ۱۲۹۳ در گذشت.

 خلع سلاح نیروهای ستارخان راه را برای بازگشت دوباره استبداد این بار در لباس رضاخان قزاق باز کرد. دست تقدیر سرنوشت شومی برای همه میوه‌چینان انقلاب ترسیم کرد. هر کدام از آنها به نحوی توسط رضاخان به قتل رسیدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران کارگر
برگرفته از:
سایت ایران کارگر
سایت ایران کارگر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.