رفتن به محتوای اصلی

تفنگ صحنه چیست و چرا خطرناک است؟
22.10.2021 - 16:13

 

الک بالدوین، هنرپیشه هالیوود هنگام فیلمبرداری با شلیک تفنگ نمایشی باعث مرگ مدیر فیلمبرداری و همچنین مجروح شدن کارگردان شد.

اطرافیانش گفته‌اند حال روحی‌اش آشفته است و بیرون مرکز پلیس در حال گریه دیده شده است.

او از اینکه تفنگ باعث مرگ یک نفر شده شوکه شده است. سخنگوی او تاکید کرده که تفنگ نمایشی و گلوله مشقی بوده و قرار نبوده این حادثه اتفاق بیفتد.

تفنگ صحنه چیست؟

تفنگ‌های با فشنگ خالی از گلوله یا پوکه خالی در صنعت سینما استفاده می‌شود تا با آنها صحنه‌های شلیک فیلمبرداری شود.

دلیل واقعی بودن این صحنه ها آن است که فشنگ خالی یا پوکه مانند گلوله واقعی می‌ماند اما در واقع فشنگ مشقی است.

گلوله‌های جدید از یک فشنگ تشکیل شده که فلزی است و دور ماده انفجاری یا باروت را می‌گیرد. وقتی تفنگ شلیک می‌شود ماشه باروت را منفجر می‌کند و گلوله‌ای که سر فشنگ است به سمت هدف حرکت می‌کند.

در فشنگ‌های صحنه معمولا به جای فلز برای گلوله سر فشنگ که کشنده است، از مواد دیگر مانند کتان یا کاغذ برای سر فشنگ استفاده می‌کنند.

تفنگ‌های صحنه در عین حال که می‌توانند تفنگ غیرواقعی مانند تفنگ‌های اسباب بازی باشند، گاهی هم تفنگ‌های واقعی خالی از گلوله هستند.

ترکیب آنها با هم قرار است به واقعی بودن نمایش کمک کند. اینکه گلوله غیرواقعی با تفنگ نمایشی شلیک شود، صدای بلند شنیده شود و دست با یک ضربه ناگهانی به عقب تکان بخورد و نور فلاش‌مانندی دیده شود. نوری که به طور واضح از انفجار باروت داخل تفنگ ایجاد می‌شود.

آیا قبلا چنین حوادثی اتفاق افتاده؟

بله ممکن است شما ماجرای براندون لی را به یاد داشته باشید. او در ۲۸ سالگی سر صحنه فیلمبرداری فیلم کلاغ در سال ۱۹۹۳ کشته شد. گلوله مشقی از یک تفنگ نمایشی شلیک شده بود.

گلوله‌های مشقی برای نمایش نمای بسته یا کلوزآپ استفاده می‌شوند و باید قبلا از سر فشنگ بیرون آورده شوند.

بعد از آنکه به براندون لی شلیک شد، دوربین‌ها به ضبط فیلم ادامه دادند. وقتی همه متوجه شدند اتفاقی افتاده که او در پایان صحنه از جایش بلند نشد.

در واقعه‌ای دیگر در سال ۱۹۸۴ جان اریک هگزام هنرپیشه آمریکایی از اینکه فیلمبرداری دیر شروع شده حوصله‌اش سر رفت و شروع کرد در اطراف استودیو به شوخی و راه رفتن.

او تفنگ را با فشنگ مشقی پر کرد. تفنگ را بر سرش گذاشت و شلیک کرد.

برعکس لی او با فشنگ کشته نشد بلکه فشار انفجار به اندازه کافی قوی بود که جمجمه‌اش را بشکند. او ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت.

امن بودن تفنگ صحنه و گلوله مشقی چطور تضمین می‌شود؟

مرگ هگزام نشان داد که فشنگ‌های مشقی یک مشکلی دارند حتی اگر گلوله نداشته باشند که قسمت مرگبار فشنگ است.

علاوه بر این در بعضی از فیلم‌ها برای اینکه تاثیر شلیک به خوبی دیده شود از باروت اضافه هم استفاده می‌شود.

در استودیوهای فیلمسازی برای استفاده از تفنگ نمایشی مقررات سختی وجود دارد. معمولا کارشناسان متخصص سلاح این اسلحه‌ها را تهیه می‌کنند و به اعضای کادر فیلم درباره امنیت آن مشورت می‌دهند.

بیل دیویس، کارشناس سلاح که مشاور چند محصول فیلم و سینما بوده می‌گوید: "اگر کسی از گلوله واقعی استفاده کند در قدم اول اینکه اصلا نباید روی ست فیلمبرداری باشد."

"در مرحله دوم، اول باید لوله تفنگ را با یک خودکار بررسی کنند که مطمئن شوند هیچ جسمی در داخل لوله باقی نمانده است و در مرحله سوم باید هر فشنگی را که داخل تفنگ می‌گذارند به دقت بررسی کنند."

شماری از این متعجب هستند که با این همه فناوری دیجیتال برای اضافه کردن جلوه‌های ویژه چرا باید از تفنگ استفاده کرد.

کرگ زوبل، کارگردان و بازیگر سینما توییت کرده "هیچ دلیلی برای استفاده از تفنگ پر با فشنگ یا هرچیزی شبیه آن وجود ندارد. این باید کاملا کنار گذاشته شود."

 

شلیک الک بالدوین در صحنه فیلمبردار را کشت و کارگردان را زخمی کرد

 
الک بالدوین ۶۳ ساله بازیگر تئاتر و سینما و مجری تلویزیون است

 

الک بالدوین ۶۳ ساله بازیگر تئاتر و سینما و مجری تلویزیون است

الک بالدوین، هنرپیشه هالیوود هنگام فیلمبرداری با شلیک تفنگ صحنه باعث مرگ فیلمبردار فیلم و همچنین مجروح شدن کارگردان شد.

پلیس ایالت نیومکزیکو که فیلمبرداری در آنجا انجام می‌شده با تایید مرگ یک زن و زخمی شدن یک مرد، گفته حادثه هنگام فیلمبرداری یک فیلم وسترن قرن ۱۹ میلادی اتفاق افتاده است.

فیلمبردار زن با هلی‌کوپتر به بیمارستان برده شد اما در نهایت جان باخت. کارگردان هم در بیمارستان و تحت مراقبت‌های ویژه است.

سخنگوی آقای بالدوین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته در این حادثه یک تفنگ ویژه فیلمبرداری شلیک شده که باید خالی می‌بوده است.

عکس آرشیو مربوط به سال ۲۰۱۸ است

 

عکس آرشیو مربوط به سال ۲۰۱۸ است

زنی که جان باخته، هالینا هاچینز ۴۲ ساله و مدیر فیلمبرداری فیلم بوده است. مرد زخمی جویل سوزا، ۴۸ ساله کارگردان فیلم 'راست' به معنی زنگ زدگی یا پوسیدگی.

در وبسایت شخصی خانم هاچینز نوشته شده که او اهل کشور اوکراین است و در کی‌اف روزنامه‌نگاری و در لس‌آنجلس در رشته فیلم تحصیل کرده است. نشریه فیلمبرداری به نام امریکن سینماتوگرافر در سال ۲۰۱۹ او را "ستاره نوظهور" عرصه عکاسی فیلم توصیف کرده است.

خط

آیا قبلا سابقه داشته؟

مرگ بر اثر شلیک اشتباهی هنگام فیلمبرداری هرچند به شدت غیرمعمول است اما اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد.

سال ۱۹۹۳ در جریان فیلمبرداری فیلم کلاغ، براندون لی، پسر بروس لی بازیگر و ستاره رزمی‌کار، به طور تصادفی با شلیک تفنگ در صحنه کشته شد.

بعدا تحقیقات نشان داد که تفنگ قبلا یک دور شلیک شده بوده و در شلیک قبلی فشنگ در لوله تفنگ گیر کرده است. سپس هنگام شلیک در صحنه فیلم و زمانی که تصور می‌شده تفنگ خالی است، فشنگ و گلوله آزاد شده و براندون لی را کشته است.

خط

پلیس مشغول تحقیق است و کسی در این رابطه متهم نشده است.

پلیس نیومکزیکو گفته کارآگاهان با آقای بالدوین صحبت کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس نوشته است: "او داوطلبانه آمد و در پایان مصاحبه هم ساختمان پلیس را ترک کرد."

آقای بالدوین در این فیلم که در حال فیلمبرداری بوده، نقش مرد قانون شکنی را دارد که نوه ۱۳ ساله‌اش به قتل غیرعمد محکوم شده است. او جزو تهیه‌کنندگان این فیلم هم است.

آقای بالدوین سه برادر کوچک‌تر دارد که همه آنها هم بازیگر هستند. او از دهه ۱۹۸۰ میلادی در تعدادی فیلم و تئاتر بازی کرده است.

او چند جایزه سینمایی برده است از جمله به خاطر بازی در نقش جک دوناگی در کمدی تلویزیونی ۳۰ راک شبکه ان‌بی‌سی و همچنین جایزه امی برای ایفای نقش کمدی دونالد ترامپ در برنامه ستردی نایت لایو (شنبه شب).

شباهت او به آقای ترامپ در این برنامه باعث شده بود که یک روزنامه جمهوری دومنیکن عکسش را به اشتباه در یک مطلب سیاسی کنار عکس نخست‌وزیر سابق اسرائیل منتشر کند. این روزنامه بعدا عذرخواهی کرد.

آقای ترامپ از الک بالدوین انتقاد کرده و اجرای او را در برنامه ستردی نایت لایو "جانبدارانه، بی‌مزه، غیرقابل تماشا و غم‌انگیز " خوانده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.