رفتن به محتوای اصلی

وعده دوباره ایران: مذاکرات هسته‌ای به زودی از سر گرفته می‌شود
23.10.2021 - 21:08

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر وعده داد که مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ «به زودی از سر گرفته خواهد شد.»

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه، اول آبان، در دیدار با دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، با اشاره به گفت‌وگو‌های اخیر با اتحادیه اروپا در تهران و ادامه آن در بروکسل، گفت که به زودی مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته خواهد شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، به همراه هیئت اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشریه پولیتیکو در گزارشی سفر انریکه مورا و هیئت اتحادیه اروپا به تهران را برای متعهد کردن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، ناموفق ارزیابی کرد.

این نشریه به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا نتوانسته است ایران را به از سرگیری مذاکرات وین متعهد کند و «ایران هنوز برای شرکت در مذاکرات وین آماده نیست.»

جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا و سایر اعضای توافق موسوم به «برجام» تاکنون در پایتخت اتریش شش دور مذاکره غیر مستقیم داشته‌اند، اما به دلیل برگزاری انتخابات در ایران و تشکیل دولت جدید، آن مذاکرات در خرداد ماه متوقف شد.

ایالات متحده آمریکا بارها هشدار داده است که اگر ایران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، آمریکا گزینه‌های دیگری را پیگیری خواهد کرد.

 چهارشنبه ۲۲ مهرماه، آنتونی بلینکن در یک نشست خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود در واشنگتن گفت: «در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که بازگشت به توافق هسته‌ای دیگر منافع آن را حاصل نخواهد کرد.»

جمهوری اسلامی ایران بارها به «وقت‌کشی در مذاکرات» به منظور تقویت برنامه هسته‌ای خود متهم شده است.

روز سه‌شنبه ۱۹ اکتبر، گیلعاد اِردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در یک سخنرانی در نشست شورای امنیتِ آن نهاد بین‌المللی گفت که ایران از روند مذاکرات برای «خرید زمان» استفاده می‌کند تا بتواند اورانیوم را در سطح «نزدیک به تسلیحاتی» غنی‌سازی کند، و به میزانی از دانش هسته‌ای دست یابد که دیگر «قابل بازگشت» نباشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.