رفتن به محتوای اصلی

تهران پول کافی برای خرید تسلیحات از روسیه را ندارد
24.10.2021 - 20:38

"آندری فرولوف" کارشناس نظامی در مقاله‌ای در روزنامه روسی "ایزوستیا" چشم انداز مذاکرات ایران و روسیه در زمینه خرید تسلیحات روسی از سوی ایران را مطرح کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این مقاله آمده است: "محمد باقری" رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در جریان سفر اخیر خود به مسکو خواستار خرید تازه‌ترین هواپیما‌های روسی از جمله بالگرد‌ها و جنگنده‌ها شده و در این‌باره با مقام‌های نظامی روسیه مذاکره کرده است. ایران چندین سال است که تمایل خود را برای خرید سامانه‌های تسلیحاتی روسی مطرح کرده است. ایران فهرستی بلندبالایی از تسلیحات سفارشی را مطرح کرده، اما پول لازم برای پوشش دادن این حجم از سفارش را ندارد.ایران توان مالی کافی برای خرید مدل‌های تسلیحات تازه روسی را ندارد.

این روزنامه مدعی شد: نیرو‌های مسلح ایران در وهله نخست نیازی فوری به نوسازی و احیای تجهیزات نظامی موجود خود دارند. ایران در معرض تهدیدات زیادی قرار دارد. از خطر حمله هوایی اسرائیل و امریکا به تاسیسات هسته‌ای و موشکی آن کشور مهم‌ترین تهدید است. در نتیجه، تهران به جنگنده‌های مدرن، سامانه دفاع هوایی، ایستگاه‌های راداری و ابزار‌های جنگ الکترونیک نیاز دارد. علیرغم تمام مشکلات مالی‌ای که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، آن کشور احتمالا یک یا دو سامانه موشکی ضد هوایی اس -۴۰۰ را خواهد خرید.

این روزنامه روسی در ادامه می‌افزاید: از سوی دیگر، درگیری‌های منطقه‌ای با شدت و ضعف متفاوت در جریان هستند به خصوص در سوریه. در این صورت، تهران به هواپیما‌های ترابری نظامی، سلاح‌های تک‌تیرانداز و تجهیزات نیروی زمینی علاوه بر جنگنده نیاز دارد. این تجهیزات همگی در اولویت خرید ایران قرار دارند.

اما آیا کشوری وجود دارد که بتواند با تولیدکنندگان تسلیحات روسی در بازار ایران رقابت کند؟ در شرایط فعلی تنها چین می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. با این وجود، به احتمال زیاد تهران برای خرید تسلیحاتی به منظور حفظ توازن و تعادل در رابطه روسیه را ترجیح می‌دهد، اما همه چیز بستگی به توانایی مالی ایران دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.