رفتن به محتوای اصلی

قاضی تردست به ریحانه جباری گفته بود که حداقل میگذاشتی بهت تجاوز میکرد بعد شکایت میکردی!
25.10.2021 - 18:44

قاضی حسن تردست کیست ؟ – بازنشر در سالگرد اعدام ریحانه جباری

قاضی حسن تردست در قوه قضاییه سمت های مختلفی چون دادیار، بازپرس و رییس دادگاه داشته و از سال ۱۳۸۷ به مدت شش سال رییس شعبه ۷۴ دادگاه کیفری بوده است.
او سال ۱۳۹۱ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که سال های متمادی قاضی پرونده های قتل عمد بوده و در این مدت بیش از هزار حکم اعدام صادر کرده که ۸۰۰ مورد آن اجرا شده است.

حسن تردست که حدود شش سال رئیس شعبه در دادگاه کیفری استان تهران بوده، در مصاحبه‌ای می‌گوید:
«بیشتر سال‌های قضاوتم قاضی ویژه قتل بودم و در آخرین خاکریز هم چون جناب آقای آوایی، رییس محترم دادگستری استان تهران که از معدود مدیران ارشد است که دغدغه جدی‌تری نسبت به اجرای قانون و عدالت دارد از سال‌های دور به بنده لطف داشتند، در دادگاه کیفری استان تهران مشغول شدم».

بیوگرافی :

حسن تردست در ابتدای انقلاب مسئول فرهنگی سپاه منطقه ۱۲ تهران بوده و همزمان در دبیرستان و هنرستان‌های منطقه ۱۱ تهران تدریس عربی می‌کرد. در سال ۶۴ پس از ورود به دستگاه قضایی با مساعدت «محمدهادی مروی» تا سال ۷۰ دادیار و بازپرس در شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان بوده است. وی بعدتر رئیس دادسرای عمومی و انقلاب ساوه شد و از سال ۸۷ با حکم «علیرضا آوایی» رئیس شعبه ۷۴ دادگاه کیفری تهران بوده است.

تردست پس از بازنشستگی به شغل وکالت روی آورد که پرونده «حسن حشمتیان» و قتل «لیلا فتحی» یک نمونه از فعالیت حقوقی وی در دوران وکالتش بوده است. او همچنین یکی از ۲۰ وکیل تایید شده برای پرونده‌های خاص امنیتی در دوران ریاست قبلی قوه قضائیه است. گفته می‌شود ارتباطات او با نهادهای امنیتی و صدور احکام اعدام در پرونده‌های حساس یکی از دلایل بالا کشیدن این قاضی در قوه قضائیه بوده است.

پرونده های جنجالی:

حسن تردست قاضی بیش از هزار پرونده قضایی بوده که حداکثر ۲۰ درصد آن‌ها منجر به برائت شده است. معنای این حرف صدور حکم اعدام نزدیک به ۸۰۰ نفر توسط این به اصطلاح قاضی است.

پرونده ریحانه جباری و بهنود شجاعی از جمله جنجال برانگیزترین پرونده هایی بود که حسن تردست در آن حکم اعدام صادر کرد.

تردست در پرونده ریحانه جباری با همکاری بازپرس شاملو و دادیار قاسم شعبانی حکمی را صادر کرد که در ۳ آبان ۱۳۹۳ منجر به اعدام این زن شد. مرتضی عبدالعلی سربندی یکی از کارمندان سابق وزارت اطلاعات بود و پس از خروج از این نهاد فعالیت اقتصادی می کرد وی با کشاندن ریحانه جباری به یک آپارتمان قصد تجاوز به این دختر ۱۹ ساله را داشت. ریحانه جباری اعلام کرده بود که برای دفاع از خود در مقابل تجاوز، مرتکب قتل سربندی شده است.

تردست در مقابل دفاع ریحانه جباری از خودش در دادگاه به او گفته بود: «باید اجازه میدادی او به تو تجاوز کند و بعد شکایت میکردی!»

دیگری جوانی به نام «بهنود شجاعی» است. تردست در خصوص این پرونده گفته او نقش مشاور برای دادن نظر نهایی را در پرونده‌اش داشته است. درحالیکه وکیل پرونده این جوان به صراحت این موضوع را رد کرده است. محمد مصطفایی در خصوص نقش قاضی تردست در اجرای حکم اعدام بهنود خطاب به وی می‌گوید:

«در پرونده بهنود شجاعی رضایت گرفته شد اما شما (تردست) درخواست توقف حکم بنده را رد کردید و اعدام را ترجیح دادید. شما قلمتان برای محکوم کردن افراد بسیار تیز و توجیه کننده بود. شب‌ها تا صبح بیداری می‌کشیدید تا اعدام فردی را توجیه کنید و با حوصله و تامل این کار را می‌کردید، شما صدها نفر را به این شیوه اعدام کرده‌اید».

خانم شعله پاکروان در لایو اینستاگرامی خود در پاسخ به داماد قاضی جنایتکار تردست که گفته بود « با آبروی خانواده ما بازی نکنید. حکم های صادر شده از سوی آقای تردست، درست بوده او در کارهایش دقیق و حساس بوده و بهترین قاضی در ایران بوده است. انسان شریف، رستگار و …» چنین پاسخ داد:

«آقای رحیم علی پور شما دختر ۹ ساله ای دارید به اسم لیان که اگر نوزده ساله شد، ممکن است هر چیزی برایش پیش بیاید آیا می پذیرید یک نفر به او بگوید، اگر در معرض تجاوز بودی باید میگذاشتی تجاوز انجام شود و بعد نزد ما می آمدی؟ آیا این را از هر کس و هر قاضی و… می شنیدید که به عزیزترین فرزندتان این را بگوید بصورتش تف نمی کردید. من تف می کنم! چون این قاضی یعنی پدر زن شما به دختر من گفت..!

«حسن تردست» رو به دختر جوان ١٩ ساله ی من کرد و گفت باید می گذاشتی تجاوز کند و بعد می آمدی…! شما می گویید او شریف بود. من می گویم بیشرف تر از این قاضی ندیدم. اگر چه همه قضات حکومت اسلامی بی شرف بودند، ولی این هم یکی از بیشرف ها بود». 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.