رفتن به محتوای اصلی

آمریکا در پی تشکیل جبهه‌ای واحد با اروپا در برابر ایران
26.10.2021 - 20:11

 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که گذشته از دیپلماسی، همه گزینه‌های دیگر برای برخورد با ایران موجود است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود برنامه‌های سفر هفته آینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، را به اروپا تشریح کرد.

او گفت که بایدن در دیدار با سران کشورهای اروپایی و دیگر متحدان خود، خواهد کوشید همگرایی میان متحدان را تقویت کند و از جمله جبهه واحدی در برابر برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورد.

او گفت پس از چهار سال حاکمیت دولت دونالد ترامپ، که شکافی میان آمریکا و اروپا بر سر سیاست برخورد با ایران وجود داشت، بایدن مصمم است که جبهه واحدی تشکیل دهد.

سالیوان افزود: «همانند چند ماه گذشته، ما و متحدان اروپایی‌مان – به‌خصوص سه کشور [آلمان، فرانسه و بریتانیا] که در مذاکرات هسته‌ای حضور دارند – این پیام یکصدا را به ایران خواهیم داد که این فرصت به صورت نامحدود وجود ندارد وایران باید به میز مذاکره برگردد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که گذشته از دیپلماسی، همه گزینه‌های دیگر برای برخورد با ایران موجود است.

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز سه‌شنبه به ایران هشدار داد که در صورت سر باز زدن از مذاکرات هسته‌ای ممکن است با تحریم‌های بین‌المللی بیشتری روبه‌رو شود.

لیز تراس روز سه‌شنبه به مجلس عوام بریتانیا گفت که اگر ایران از «تعامل معنادار» بر سر برنامه‌ هسته‌ای خود قصور کند «همه گزینه‌ها روی میز هستند.»

خانم تراس در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان پارلمان در باره شدت گرفتن غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت که تحریم‌های بیشتر علیه ایران در میان گزینه‌ها است.

یک روز پیش از آن، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با سفیر جدید بلژیک در ایران، کوشید بر اختلاف میان اروپا و آمریکا تاکید کند. او گفت: «کشورهای اروپایی چه در توافق برجام و چه در مسائل دیگر نباید به نحوی عمل کنند که آمریکا احساس کند اروپا حوزه نفوذ اوست.»

Missing media item.

وزیر خارجه بریتانیا: همه گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است

Missing media item.

وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران هشدار داد که در صورت سر باز زدن از مذاکرات هسته‌ای ممکن است با تحریم‌های بین‌المللی بیشتری روبه‌رو شود.

لیز تراس روز سه‌شنبه به مجلس عوام بریتانیا گفت که اگر ایران از «تعامل معنادار» بر سر برنامه‌ هسته‌ای خود قصور کند «همه گزینه‌ها روی میز هستند.»

خانم تراس در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان پارلمان در باره شدت گرفتن غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت که تحریم‌های بیشتر علیه ایران در میان گزینه‌ها است.

در این نشست، جیمز کلورلی، معاون وزیر خارجه بریتانیا، گفت که برنامه هسته‌ای ایران «هرگز تا این اندازه پیشرفت نکرده بوده و امروز شاید بیش از هر زمان دیگر مایه نگرانی باشد.»

ماه گذشته خانم تراس از ایران خواسته بود که هرچه سریع‌تر به مذاکرات احیای برجام باز گردد.

خانم تراس به مجل عوام گفت: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تشدید برنامه هسته‌ای خود ندارد. همچنانکه به‌روشنی به همتای ایرانی‌ام گفتم، ایران باید فورا به میز مذاکره برگردد.»

گرگ اسمیت، نماینده محافظه‌کار پارلمان، ایران را «بزرگترین حامی گروه‌های تروریستی، از جمله آنهایی که کمر به نابودی اسرائیل بسته‌اند» خواند. وی افزود که دستیابی به سلاح هسته‌ای، چتر محافظ نهایی برای گسترش نفوذ بدخواهانه ایران در منطقه خواهد بود.

آقای کلورلی در پاسخ گفت: «اطمینان می‌دهم که اولویت مطلق ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.