رفتن به محتوای اصلی

دین و آئین را سپر مملكت داری نکنید!
02.11.2021 - 10:25
 
 
حکمرانان بپذیرند رفیق بی‌کلک‌شان چین، اگر چین امروز شده است، به دلیل آموختن روش و منش مملکت‌داری بوده است. همان بودایی که در زمان مائو بود در زمان دنگ شیائوپنگ هم بود! اما وقتی طرز نگاه مملکت‌داری بر اساس قواعد و قوانین صحیح جهانی شد. چین توانست از نظر اقتصادی و معیشتی به توسعه‌یافتگی برسد. بنابراین دین و آئین‌ها در همه فصول دنیای جدید همانی هستند که در دنیای قدیم بودند. اما این حکمرانان بوده‌اند که دین و آئین‌ها را به واسطه قدرت غالب‌شان و با همراهی دوستان نانی و زبانی‌شان، دچار تحلیل و تفسیرهای متفاوت می‌کردند.
بر همین اساس حکمرانان ایران بپذیرند تا هنگامی که روش و منش مملکت‌داری‌شان، بر اساس واقعیت‌ها و قواعد و قوانین اقتصاد جهانی و همچنین نظم جهانی نشود، نمی‌توانند مشکلات موجود را حل و فصل کنند.
اگر هم امیدتان به شرق یا همان چین و روسیه است حداقل از آنان روش و منش روابط بین‌الملل را بیاموزید. ببینید چطور و چگونه با دشمنان‌تان یعنی اسرائیل و آمریکا روابط تنگاتنگ و پیچیده‌ای دارند؟
اگر امیدتان به چین و روسیه است، امید آنان نیز در بعضی موضوعات کلان منطقه‌ای و جهانی به اسرائیل و آمریکاست. روش و منش و آئین مملکت‌داری برای تامین منافع ملت‌شان بسیار عمیق و قابل درک است.
جامعه جهانی برای یک‌بار هم نشده از حلقوم حکمرانان چین و روسیه بشنود که قرار است فلان کشور و بهمان کشور را زمین‌گیر کنند.
بزرگان دین و آئین برای هر موضوعی بر اساس عقلانیت طرح و نقشه می‌کشیدند و نبردهای آغاز اسلام مصداقی برای این مدعاست. مگر می‌شود دشمن را تهدید کنیم، اما تهدید نشویم.
در نظام بین‌الملل جواب های، هوی است فراموش نشود ایران یک دوست از صدها دوست چین و روسیه است بنابراین چین و روسیه برای تامین منافع‌شان توامان با ایران و اسرائیل ارتباط دارند.
احساس می‌شود اگر چین به جای آمریکا تبدیل به قدرت اول جهان شود! باز هم در آخر صف دوستی با چین خواهیم بود چرا که کشورهای منطقه به درستی روابط بین‌الملل را آموخته‌ و بر اساس منافع‌شان و با توجه به اقتضای زمان و مکان اقدام و عمل می‌کنند.
حکمرانان بپذیرند وقتی به مقصد اشتباه رسیده‌اند، برای رسیدن به مقصد درست، باید از همان مسیر اشتباه بازگشت کنند. چنین واقعیتی یک موضوع طبیعی و بدیهی‌ست و اگر هم بزرگان دین و آئین حضور داشتند همین درخواست یعنی بازگشت از مسیر اشتباه را درپیش می‌گرفتند.
حکمرانان نباید تاریخ و تمدن یک سرزمین و ملت آن را با تاریخ شخصی و فردی خود گره بزنند! انواع و اقسام تناقضات برای اکثریت ملت طرح سوال کرده است. برای مثال اگر مدارا با طالبان بر اساس منافع ملی‌ست برای ملت سوال است که چرا حکمرانان در خصوص تامین منافع‌ ملت‌شان این مدارا و درک را در سیاست‌خارجی با امثال غرب و ...نمی‌کنند؟
همه کنش و واکنش بزرگان دین بر اساس سود و زیان بوده است بنابراین در فضایی که اکثریت ملت به دلیل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های حکمرانان دچار فقر، ناامیدی، افسردگی، سرخوردگی و ...شده‌اند. آیا نباید در زمینه سیاست‌داخلی و خارجی تغییر و تبدیل صورت بگیرد؟
پس لازم است همه موضوعات با دین و آئین گره زده نشود، چرا که خداوند به بشر قدرت اختیار و انتخاب و ...داده است تا خود بتواند به تکامل برسد.
 
* امید فراغت، روزنامه‌نگار
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.