رفتن به محتوای اصلی

نظام بیشتر از تکرار آبان ۹۸، نگران تکرار ۸۸ است
03.11.2021 - 07:42
Missing media item.
 
شاید از نگاه برخی، جنجال‌های اخیر پیرامون آیت الله صافی گلپایگانی، یک نزاع دست چندم یا یک جنگ زرگری باشد! اما اگر کسی روحانیت شیعه را بشناسد، حتماً به اختلافات چشم‌گیر در میان آنها واقف است و گسل‌های متعددی را مشاهده می‌کند که به راحتی می‌تواند چالش‌های حاد سیاسی ایجاد کند. علی رغم وجود شواهد متعدد، به نظر می‌رسد ابراز نگرانی‌های شخص رهبری می‌تواند شواهد مناسبی برای این ماجرا باشد.
آیت الله خامنه‌ای در آبان سال ۸۹ در سفری که به قم داشتند، از اینکه آنتی تز انقلاب از قم بروز پیدا کند، احساس نگرانی کردند و گفتند: "از سالهای آخر دهه‌ی اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبهه‌ی دشمن با استفاده از کارشناس‌های ایرانی یک سیاستی را طراحی کردند و آن سیاست این بود که از قم #آنتی‌تز_انقلاب درست کنند. همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک ضد انقلاب هم از قم به وجود بیاورند. قم حوزه‌ی روحانیت است... لذا سعی کردند در قم زمینه‌ی فتنه را فراهم کنند."
یا ایشان در مهر۹۴ از اینکه نام جمهوری اسلامی و یک معمم در راس آن باقی بماند ولی ایران تامین کننده اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد، ابراز نگرانی کردند؛ "در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده‌ی اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه‌ی قدرت جهانی باشد."
ایشان در اسفند۹۴ در دیدار با طلاب تهران طرح "حوزه انقلابی" را مطرح کردند و گفتند:
"حالا حوزه‌ی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟ انگیزه‌هایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است. بنده عرض میکنم اگر بخواهیم نظام اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سه‌گانه‌ای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاه‌ها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در #خطر_انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. من این را به شما عرض کنم: حوزه‌ی قم پشتوانه است."
بر اساس این موارد و شواهد متعدد دیگر، بر این باورم که آنچه مجموعه حاکمیت را نگران می‌کند، تکرار وقایع ۸۸ است. گرچه ۸۸ به لحاظ کمی، بسیار کوچک‌تر از مثل دی ۹۶ یا آبان ۹۸ بود، اما به لحاظ کیفی تا حدی خسارت بار بود که مرداد۹۲ آیت الله خامنه‌ای در توصیف آن گفتند: «کشور تا لبه پرتگاه رفت!»
 
Missing media item.Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.