رفتن به محتوای اصلی

همسر نازنین زاغری به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد
06.11.2021 - 11:11

 

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران بازداشت شد و پنج سال را به اتهام "جاسوسی" در زندان گذراند. خانم زاغری همواره اتهام‌های وارده را رد کرده است.

آقای رتکلیف دو هفته پیش در برابر ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا دست به اعتصاب غذا زده و به سیاست این کشور در قبال ایران در پرونده همسرش اعتراض دارد.

او در گفتگو با روزنامه گاردین از "سیاست انتظار" دولت بوریس جانسون انتقاد کرده و گفته است "آنها منتظرند ایران "کار درست و صحیح" را انجام دهد و هیچ استراتژی برای برگرداندن نازنین وجود ندارد."

همسر نازنین زاغری در مورد اعتصاب غذایش به خبرگزاری فرانسه گفت: "این یک کار نمایشی نیست، بازی نیست، اعتصاب غذا، امر ساده‌ای نیست."

او از ۲۴ اکتبر اعتراض خود را آغاز کرده و گابریلا دختر ۷ ساله او نیز در مقاطعی در کنار پدرش حضور می‌یابد. شماری از چهره‌های سرشناس بریتانیایی در محل اعتصاب غذا با آقای رتکلیف دیدار کرده و از او حمایت کرده‌اند.

آقای رتکلیف گفته است ادامه وضع موجود قابل قبول نیست.

اخیرا، دادگاه تجدید نظر در تهران پس از ماه‌ها، محکومیت یک سال زندان نازنین زاغری رتکلیف را تایید کرد. در صورت اجرای این حکم، خانم زاغری تا سال ۲۰۲۳ میلادی حق خروج از ایران و پیوستن به خانواده‌اش را نخواهد داشت.

این دومین بار است که آقای رتکلیف در اعتراض به سیاست دولت بریتانیا در مورد همسرش دست به اعتصاب غذا می‌زند. او گفته است "اگر فکر نمی‌کردم سیاست آنها شکست می‌خورد، اینجا نبودم."

با سرد شدن هوا در لندن، آقای رتکلیف کلاه و لباس گرم از مردم هدیه گرفته است. او گفته است به رغم سردی هوا به اعتراض خود ادامه می‌دهد.

شماری از مقام‌ها در بریتانیا معتقدند که حکومت ایران با طولانی کردن این پرونده به دنبال دریافت طلب خود از قرارداد تانک‌های چیفتن مربوط به قبل از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ است که حدود ۴۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود.

در سال‌های اخیر شهروندان دو تابعیتی زیادی در ایران بازداشت شدند که تعدادی از آنها در تبادل با زندانیان دیگر آزاد و ایران را ترک کردند و برخی از آنها همچنان در زندان هستند.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.