رفتن به محتوای اصلی

«اعلام درمانی» ابتکار جدید ابراهیم رئیسی برای کنترل افزایش قیمت‌ها!
11.11.2021 - 20:50

گرانی و تورم در کشور آن‌چنان سرعت بالایی دارد که تغییر قیمت‌ها در مواردی ساعتی است. سوال مهم این است که اعلام قیمت اقلام خوراکی چه تاثیری در ثبات تورم و گرانی خواهد داشت؟ یک اقتصاد‌دان تاثیر اعلام روزانه قیمت اقلام خوراکی بر کنترل گرانی را بی‌نتیجه و غیرعلمی می‌داند. وی می‌گوید: ‌«قیمت‌گذاری‌ها به نحوه اداره امور کشور از سوی دولت وابسته است. و اینکه چگونه دولت می‌خواهد با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برخورد کند.»

اقدام دولت برای استقراض از بانک مرکزی علت اصلی تورم و گرانی است

دولت هر ساله برای تامین کسری بودجه خود از روش‌ استقراض از بانک مرکزی استفاده می‌کند. استقراض باعث افزایش شدید نقدینگی می‌شود.

محمود جام‌ساز در ادامه می‌گوید: «آنچه مشخص است و امسال نیز رخ داد، دولت مجددا به بانک مرکزی متوسل خواهد شد. از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد که نتیجه آن افزایش شدید نقدینگی است. این در حالی است که هم اینک این نقدینگی به آستانه ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و قیمت‌ها هم دایما دستخوش تغییر هستند.»

معیشت مردم مهم‌ترین چالشی است که ابراهیم رئیسی با آن روبرو است. اکثریت جامعه در حال حاضر در تامین مایحتاج خود مانده‌اند. معیشت مردم فقط شامل مواد غذایی نمی‌باشد. قیمت مسکن، اجاره بها، گرانی هزینه‌های سوخت، آب و برق تاثیر زیادی در زندگی مردم و معیشت آنها دارد.

چالش‌های پیش روی ابراهیم رئیسی و نداشتن استراتژی مشخص

 خشک‌سالی، کمبود آب، قطعی برق، نداشتن امید به آینده، کاهش جمعیت، بی‌ثباتی اقتصادی و بیکاری گسترده چالش‌هایی است که می‌تواند این حکومت را به زانو درآورد. بیش از ۲۵درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند. آنها قربانیان سیاست‌های چپاول و سرقت اموال عمومی توسط سران حکومت می‌باشند. تغییر بافت جمعیتی درکشور و خالی شدن شرق و جنوب کشور بدلیل خشک‌سالی، می‌تواند موجب ایجاد چالش بزرگ امنیتی شود.

کابینه ابراهیم رئیسی که مجمع افراد غیرمتخصص است، با دادن طرح‌های غیراصولی، بیشتر باعث تنش در جامعه می‌شود. نداشتن استراتژی مشخص برای پاسخ به چالش‌ها باعث بی‌ثباتی در جامعه و اقتصاد شده است. از دستور درمانی برای ارزان شدن ارز که دلار را به کانال ۲۸ هزار تومان رساند. تا ساخت یک میلیون مسکن در سال که مشخص شد فقط در حد تلفظ کولوتیر غیرتخصصی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران کارگر
برگرفته از:
سایت ایران کارگر
سایت ایران کارگر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.