رفتن به محتوای اصلی

توپ تانگ فشفشه آخوند باید گم بشه و کامنت های جالب و خواندنی!
20.11.2021 - 20:16

Missing media item.

 

هوشنگ اسدی :

یک اپوزیسیون متحد آرزویم است 
 
مزدک بامدادادن
ولی من می‌شنوم:
توپ تانک فشفشه
زاینده رود تشنشه
 
سیما محظری
خوب که چی ؟؟
توپ تانک فشفشه
زاینده رود تشنشه
 
مزدک بامدادادن
هیچی، فقط من چیز دیگری می‌شنوم
 
سیما محظری
مزدک جان منظورم این نبود که تو چه میشنوی یا دیگری چه میشنود .گله ام از این شعارهای بی اثر است
 
هوشنگ اسدی :
دقیقا من ضمن همدردی عمیق ، به بی اثری این شعار ها فکر میکنم . آبی به این زاینده‌رود برنخواهد گشت و مردم انگار باور دارند که با زور تظاهرات و شعار به خواست های برحق خود می رسند. این قطار واژگون شده است ، سرنشینان زخمی فریاد می زنند . الان سالها است اینگونه خواست ها تلنبار شده 
 
 
مزدک بامدادادن
تا وقتی که اصفهانی نفهمد که ریشه مشکل او با ریشه مشکلات خوزستانی و تهرانی و آذربایجانی و خراسانی یکی است، شاهد چنین شعارهای مسخره‌ای هم خواهیم بود. حالا می‌توانید دستکم تا اندازه‌ای درک کنید که چرا من بر طبل ناسیونالیسم می‌کوبم و چاره کار را در یک حس ملی فراگیر می‌دانم؟
 
هوشنگ اسدی :
شاید راه نجات میهن در مسیر جاده پر پیچ و خم خواست های محلی بر کوشندگان مسیر تحمیل شود. من باوری به اکثریت مردم ایران در رابطه با نجات ملی و میهنی ندارم . ناسیونالیسم ایرانی با حصور نکبت - اسلامی در طول این چهل و اندی سال ، بطور عمده در شکل مقاومت فرهنگی - هنری نمود داشته است . این ناسیونالیسم در رابطه با نجات میهن فقیر است . توماج ، امید طوطیان ، شیدا نمونه منحصر بفرد هستند .‌ مقاومت مردم در مقابل ج.ا بصورت مقاومت قبیله ها، شهرها علیه خان منطقه شده است، ملت در برابر اشغالگران نیست 
سیما محظری
 
با پایان آرمانگرایی در سه چهار دهه اخیر اگر نتوان هویت ملی را با مسایل و دغدغه های امروز و فردا ی انسان ایرانی پیوند زد و راه حل واقعی ارایه داد ،نمیتوان آن را عامل و انگیزه پیوند دانست.
 
هوشنگ اسدی :
به گمان من نکته خوبی را اشاره کرده ای که محصول دوران مدرن /عصر حاضر است . در خود اروپا این ملی گرایی در مقابل حضور فراوان آن دیگری « وجود خارجی تباران » توانسته است با بخشی از جامعه جوانان خود رابطه برقرار کند، که ما آنرا در گسترش و بروز راست افراطی با عقبه نازیسم می بینیم . در جنگ دوم جهانی این ناسیونالیسم مردمی مدافع همگان ، آزادیبخش بود (البته دنبالچه نازیسم هم وجود داشته است ) . مزدک خود صاحب سخن این نکات است منتها جسارت من در این است اشاره کنم در ایران پیش رو ، چنین «ناسیونالیسم» پلورال چند فرهنگی با وجود رژیم نکبت اسلامی تا حدی جنبه نجاتبخش با محتوای ایرانسازانه را بخود گرفته است، اما نفوذش در بخش کمی از جامعه نمود پیدا کرده است. این خواست ملی خواهی بیشتر در مقابله فرهنگی و تمرد از ارزشهای اسلامی درجا زده است . بنظر می آید دوران انتظار ملی گرایی به مفهوم فشرده خواست‌های همگانی زیر پوشش یک پرچم ، یک کشور ، بویژه در جامعه غیر هموژن قبیله سالارانه ایران واقعبینانه نیست 
 
مزدک بامدادادن
مگر قرار است با چه چیز دیگری پیوند زده بشود؟
ما تجربه درخشان ناسیونالیسم ایرانی را در جنبش مشروطه داریم، همینکه تو امروز چادر و روبنده نداری، دستآورد آن ناسیونالیسم است:
انجمن نسوان وطنخواه
انجمن مخدرات وطن
جنبش ملی شدن نفت هم که ۱۰۰در۱۰۰ ناسیونالیستی بود، مگر دغدغه چه را داشت؟
اصلا ناسیونالیسم مگر می‌تواند به چیزی جز مسائل و دغدغه‌های روز بپردازد؟
ناسیونالیسم هندی به استقلال هند پرداخت
ناسیونالیسم افریقای جنوبی به آپارتاید پرداخت و . . .
 
سیما محظری
 مزدک عزیز دنیا بسیار سریع تر از آنچه فکر میکنیم به پیش می‌رود سخن از امروز است نه از ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش.
 
پاندورا نوری
با درود ،
۱) شما میفرمایید “ باید هویت ملی را با دغدغه های امروز و فردای انسان ایرانی پیوند زد “ و در عین حال از شعاری که در اصفهان در باره زاینده رود سر داده شد انتقاد میکنید .
دوست گرامی ، یکی از نقاط پیوند هویت ملی با دغدغه های انسان ایرانی همین مسئله محیط زیست است . یک درد مشترک که تمدن و حتی حیات این جغرافیا را به خطر انداخته و راه حل محلی هم ندارد . پس ایراد در شعار نیست بلکه در عدم اتصال آن به دغدغه های هم جنس در مناطق دیگر است . به امید اینکه این اتصال بوجود آید . اگر خشکیدن دریاچه ارومیه تبدیل به دغدغه ملی شده بود شاید به این مرحله نمیرسیدیم .
۲) باید مسئله سرکوب را در نظر داشت . شاید به ظاهر مردم شعار هایی در خطاب به حکومت میدهند تا این مسئله و یا آن مسئله را حل کند ولی لزوما به این معنی نیست که نفهمیدند که این حکومت به بن بست رسیده .
۳) تاکتیک جلب نیرو از طرف معترضان را نباید فراموش کرد . این شعار ، خانم چادری کشاورز را همراه جوان شهری به میدان آورد و قابل سرکوب نیست . در مقایسه با اعتراضات صنفی معلمان که قشر آگاه تر جامعه هستند و از حکومت رتبه و حق پاداشت میخواهند بسیار فراگیر تر و رادیکال تر است .
۴) موثر بودن یک کنش بیشتر از آنکه به رادیکال بودن شعار بستگی داشته باشد به توان جذب نیرو بستگی دارد . در این مورد این کنش بسیار موثر بوده .
۵) در کنار این شعار ، نام خامنه ای را هو کردند و دو باره شعار “ دشمن ما همین جاست “ را سر دادند
 
سیما محظری
 
 شما گویا متوجه منظور من نشدید
بله محیط زیست از مسایل بسیار جدی مردم ایران است
بعد از سال ها مبارزه در حوزه های مختلف انتظار شعارهای مشخص و دقیق‌تری می‌رود .در
این گرد همایی عظیم یک سخنران ارزوی باران میکرد برای رفع این بلا.
فردی پشت تریبون ارزوی سلامتی رهبر را داشت که البته با هو کردن عده ای روبه رو شد.
در این روزهای پر از التهاب در ایران متاسفانه بنظر می اید رژیم ملاها بسیار دقیق و با ظرافت عمل میکند حتی در سازماندهی اعتراضات و بی اثر کردن آن و هر بار مردم باید از نو آغاز کنند.
حداقل سه دهه فعالین سیاسی شعار پیوند بین جنبش های گوناگون را طرح و انرا آرزو کرده‌اند.جنبش گارگری ،زنان ،محیط زیست،دانشجویی………اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده یا بسیار اندک و محدود. و همانطور که گفتی خشک شدن رودخانه ها و دریاچه ها ی مناطق مختلف درد مشترک به حساب نیامد.
باید چاره ای جست و این پیوند را ایجاد کرد
 
 
Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
فیسبوک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.