رفتن به محتوای اصلی

ابراز امیدواری گروسی به از سرگیری فعالیت 'ضروری' آژانس در ایران
22.11.2021 - 14:52

 

Missing media item.

 

 

قرار است آقای گروسی امشب وارد تهران شود. وی در توییت خود گفته است: امروز به تهران سفر می‌کنم تا با مقام های ایرانی دیدار کنم و به سؤالات باقی مانده (درباره برنامه اتمی) ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال موثر و بر مبنای مشارکت از گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس اتمی بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری خود را در این کشور از سربگیرد".

ساعاتی پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران از "تاثیر قابل توجه خراب کاری‌ها" بر همکاری ایران و آژانس گفته بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی می‌داند تمامی خراب کاری‌ها و اعمال تروریستی که متاسفانه برخی کشورهای مدعی هم همراه بوده تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است".

آقای خطیب‌زاده گفته است که "این مسائل بین ما و آژانس در چهارچوب خودش پیگیری شده و در این سفر هم پیگیری می‌شود".


 

ایران در ماه های اخیر سطح همکاری خود با آژانس را کاهش داده است. آژانس می گوید این کشور به برخی از سئوالات بازرسان از جمله کشف مواد رادیواکتیو در مکان های از قبل اعلام نشده به آژانس، پاسخ نداده است.

تاسیسات اتمی ایران در ماه های اخیر از جمله در نطنز و کرج هدف حملاتی قرار داشته است که ایران می گوید از سوی یک کشور خارجی انجام شده است. برخی از مقام های ایرانی انجام این حملات را به اسرائیل نسبت داده اند.

از جمله این حملات به یک مرکز فنی ایران در کرج بوده که در زمینه سانتریفیوژها نسل جدید در آن تحقیق می‌شود. پس از این حمله ایران می‌گوید دوربین های نظارتی آژانس در آن آسیب دیده و تا زمان تکمیل بررسی ها اجازه نصب مجدد آن را نمی دهد. این موضوع به موارد اختلاف ایران و آژانس اضافه شده است.

یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس بر سر نصب دوربین های نظارتی در یکی از مراکز اتمی ایران در کرج است

مدیرکل آژانس در سفر خود به تهران است قرار است درباره این موارد با مقام های ایران گفت و گو کند و از جمله اعلام شده که با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور هم دیدار خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: "ما همواره به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها جهت‌گیری‌های سیاسی و اغراض سیاسی‌شان را به نام آژانس جلو ببرند. طبیعی است ما در چهارچوب تحولات بر اساس شرایط تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنیم".

اقای خطیب زاده گفته "موضوعاتی که بین ایران و آژانس است ما سعی کردیم همواره در چارچوب فنی این موضوعات را حل و فصل کنیم و از آژانس هم در همین چارچوب خواستیم که کار را جلو ببرد و این سفر در همان راستا است".

ایران از آژانس خواسته است تا حمله به تاسیسات اتمی اش را محکوم کند. مدیرکل آژانس به تازگی این اقدامات را محکوم کرده اما گفته ایران باید توضیح بدهد که چه اتفاقی در تاسیسات اش رخ داده تا آژانس بتواند درباره آن اظهارنظر فنی کند.

دیدار مدیرکل آژانس از تهران در آستانه دور دیگری از جلسات فصلی شورای حکام و پیش از دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای توافق هسته ای برجام انجام می شود.

ایران

 

ایران از آژانس خواسته است تا حمله به تاسیسات اتمی اش را محکوم کند. مدیرکل آژانس به تازگی این اقدامات را محکوم کرده اما گفته ایران باید توضیح بدهد که چه اتفاقی در تاسیسات اش رخ داده تا آژانس بتواند درباره آن اظهارنظر فنی کند.

قرار است مذاکرات به میزبانی وین از هفته آینده با حضور کشورهای ۱+۴ یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان انجام شود.

کشورهای ۱+۴ و آمریکا خواستار ادامه مذاکرات از نقطه متوقف شده در بهار ۱۴۰۰ هستند. آیت‌الله علی خامنه‌ای نتایج مذاکرات اتمی در شش دور قبلی را تایید نکرده و با انتقاد از آن گفته است که مواردی که خواسته بود، در پیش نویس تواتفق برآورده نشده است.

آمریکا می گوید در صورت شکست مذاکرات آماده است تا راه های جایگزین آن را در برابر ایران به اجرا درآورد. وزیر دفاع این کشور اخیرا اقدام نظامی را خارج از گزینه های ایالات متحده، ندانسته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.