رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: اگر ایران در مذاکرات حسن نیت نشان ندهد، به راه‌های دیگر خود روی می‌آوریم
24.11.2021 - 05:41

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه فرصت مذاکرات برای احیای برجام همیشگی نیست، گفت که اگر ایران با اقدام‌ یا انفعال خود نشان دهد که «حسن نیت و شفافیت موضع» ندارد، ایالات متحده ناچار خواهد بود به «راه‌های دیگر خود» روی بیاورد.

پرایس در نشست خبری خود گفت: در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران «ما راه‌های مختلف دیگری داریم که آنها را با متحدان و شرکای خود مورد بررسی قرار داده‌ایم، اما مطرح کردن عمومی آنها به مصلحت نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران با «آمادگی و حسن نیت» در مذاکرات احیای برجام حاضر شود و به پیشرفت‌هایی که در شش دور گذشته مذاکرات به دست آمده بیفزاید.

ند پرایس با اشاره به اینکه کاخ سفید برای بازگشت طرفین به تعهدات خود، دیپلماسی را ترجیح می‌دهد گفت که برجام چارچوبی را در اختیار قرار می‌دهد که می‌تواند به صورت دائم و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

پرایس خاطرنشان کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در سفر خود به اروپا فعالیت‌های نگران‌کننده هسته‌ای ایران را با سه کشور اروپایی عضو برجام و سایر متحدان اروپایی واشینگتن مورد بحث قرار داده است.

او همچنین به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با نمایندگان سایر کشورهای عضو برجام در اروپا و نیز سفر رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور ایران به کشورهای خاورمیانه و اروپایی اشاره کرد و گفت حتی در مدتی که در مذاکرات وقفه پیش آمده بود، واشینگتن درباره مساله هسته‌ای ایران با متحدان و شرکای خود در حال تبادل نظر بود.

در همین حال، چند روز مانده به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه برای نخستین بار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کرد.

گروسی در این دیدار ابراز آمادگی کرد تا با حسن نیت و همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی مسائل فنی باقی‌مانده میان آژانس و ایران را در کوتاه‌ترین زمان ‌ممکن حل و فصل کند.

امیر عبداللهیان نیز طی این دیدار از آژانس خواست که از «اتخاذ مواضع سیاسی» پرهیز کند.

پس از برگزاری این دیدار، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که رافائل گروسی کنفرانس خبری خود را که برای عصر سه‌شنبه و پس از بازگشت او از تهران برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرده است.

از سوی دیگر، قرار است نشست مجازی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه سوم آذر برگزار شود و موضوع نظارت و راستی‌آزمایی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از موضوعات این نشست خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.