رفتن به محتوای اصلی

خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی نسبت به سطح مسئولیت متهمان فعلی اعتراض دارند
25.11.2021 - 13:21

 

به گفته وی نیمی از کیفرخواست در جلسه اول قرائت شده اما پیش از شروع دادگاه "پرونده برای مطالعه در اختیار وکلا قرار نگرفته بود".

آقای علیزاده می‌گوید که "بر اساس نظریه کارشناسی که ما هنوز ندیدیم،‌ متهمان پرونده ۱۰ نفر هستند که در جلسه رسیدگی حضور داشتند".

وکیل خانواده برخی از قربانیان بدون ذکر نام گفت که خانواده‌ها از اشخاص دیگری هم شکایت کرده بودند اما نام آنها در میان ۱۰ متهم نبود و یا به شکایت آنها "رسیدگی نشده یا منع تعقیب خورده و منع تعقیب به ما ابلاغ نشده است".

چهار روز پیش، هم زمان با برگزاری دادگاه نظامی متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی در تهران، خانواده قربانیان این پرواز در مقابل محل برگزاری دادگاه تجمع کردند.

این خانواده‌ها عکس‌های قربانیان و همچنین پلاکاردهایی حمل می‌کنند که بر روی آن نوشته شده "مطالعه پرونده پیش از رسیدگی حق مسلم و قانونی ماست".

در تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی از تجمع خانواده‌های در تهران منتشر شد، برخی معترضان شعار "مرگ بر خامنه‌ای"، "مرگ بر جمهوری اسلامی" سر دادند.

تجمع خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در مقابل دادگاه غیرعلنی متهمان این حادثه

 

تجمع خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در مقابل دادگاه غیرعلنی متهمان این حادثه

آنها به ویژه از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انتقاد کردند که اخیرا گفته بود "چطور می‌شود هواپیما به این پهن پیکری با چند کیلوگرم مواد منفجره، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند".

دادسرای نظامی تهران اردیبهشت ماه در نامه‌ای به این خانواده‌ها اعلام کرده بود که شکایتشان را علیه گروهی از مقام‌های و نهادها بررسی نخواهد کرد.

به گفته انجمن جان‌باختگان، در نامه دادسرای نظامی تهران آمده است که ۱۰ متهم پرونده "به جرایم مشارکت در قتل غیرعمد ۱۷۷ نفر، بی‌مبالاتی، اهمال، سهل‌انگاری و عدم رعایت نظامات خدمتی شایسته‌ کیفر دانسته شده‌اند."

فرمانده سیستم دفاع موشکی تور ام-یک و دو نفر از اپراتورهای این سیستم از جمله کسانی هستند که به گفته انجمن جان‌باختگان مجازات خواهند شد. اما انجمن جان‌باختگان می‌گوید که بر اساس تحقیقات دولت کانادا "بالاترین مقامات حکومت جمهوری اسلامی در این جنایت دست داشته‌اند و شایسته‌ی مجازاتند."

روز گذشته هم انجمن خانواده‌های پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در یک گزارش تحقیقاتی مسوولیت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی را متوجه مقامات ارشد حکومت ایران دانست.

انجمن خانواده‌های پرواز ۷۵۲ روز چهارشنبه (۲۴ نوامبر/۳ آذر) در گزارش خود نوشت: "ما نمی توانیم اظهارات جمهوری اسلامی ایران را کورکورانه بپذیریم".

در این گزارش آمده است: "باور انجمن این است که مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی، مسئول سرنگون کردن پرواز پس۷۵۲ هستند و برخالف ادعاهای جمهوری اسلامی، این مسئولیت محدود به چند عضو رده پایین سپاه پاسداران نیست."

پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸) هدف اصابت دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و با انفجار و سقوط در آسمان تهران همه ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.