رفتن به محتوای اصلی

غرق شدن قایق پناهجویان و در نظرداشت همه گزینه‌ها' توسط بریتانیا و فرانسه
25.11.2021 - 13:26

 

نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه گفتند گروه‌های قاچاق، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. فرانسه در همین رابطه قرار است جلسه اضطراری برگزار کند.

عصر چهارشنبه خدمه یک قایق‌ ماهیگیری در آب‌های نزدیک کاله در فرانسه، اجسادی را روی آب مشاهده کردند. پناهجویان تلاش کرده بودند خود را از طریق کانال مانش به جنوب انگلستان برسانند.

ژرارد درمنن، وزیر کشور فرانسه گفت پنج زن و یک دختر در میان جانباختگان هستند. او گفت دو نفر نجات داده شدند اما یک نفر همچنان مفقود است.

در این رابطه ۵ نفر بازداشت شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت این واقعه، از زمان گردآوری آمار در سال ۲۰۱۴، بزرگترین تلفات جانی در این کانال است.

تا چهل روز به پایان سال ۲۰۲۱، پناهجویانی که با قایق خود را از فرانسه به بریتانیا رساندند سه برابر کل سال گدشته میلادی بوده است.

پناهندگان در بریتانیا

امروز صبح (پنج‌شنبه) هم دو قایق حامل پناهجویان با حدود چهل سرنشین به وسیله گارد ساحلی بریتانیا از آب گرفته شدند و به بندر دوور در جنوب بریتانیا منتقل شدند.

امدادگران می‌گویند تا زمانی که پناهجویان، از گذرگاه‌هایی بین فرانسه و بریتانیا عبور کنند، خطر جانی همچنان آنها را تهدید خواهد کرد.

مناقشه فرانسه و بریتانیا بر سر پناهجویان

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت از این تراژدی "وحشت‌زده" شده است و افزود برای متوقف کردن گروه‌های قاچاقچی "از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد."

ایران

 

عکس نشان می‌دهد که پناهجویان، قایق بادی را برای عبور از کانال حمل می‌کنند.

آقای جانسون روز چهارشنبه گفت در حالی که بریتانیا و فرانسه توافق کردند که اقدامات بیشتری ضرورت دارد، اما "دشواری‌هایی" برای ترغیب فرانسه هست که "کارهایی را به شیوه‌ای انجام دهد که ما فکر کنیم متناسب با وضعیت جاری است."

آقای جانسون در جلسه اضطراری دولت بریتانیا (کوبرا) گفت مشخص است که تلاش‌های فرانسه برای متوقف کردن قایق پناهجویان "کافی" نبوده است.

مقامات فرانسه گفتند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، به آقای جانسون گفته بود "او از بریتانیا انتظار داشت که همکاری کاملی داشته باشد و برای اهداف سیاسی از این موقعیت تراژیک پرهیز کند."

پیش از این، دو کشور توافق کرده بودند که برای جلوگیری از عبور پناهجویان از کانال مانش، فرانسه شمار ماموران پلیس گشت‌زنی در سواحل خود را به دو برابر افزایش خواهد داد. این برنامه همزمان با افزایش بی‌سابقه عبور غیرقانونی از کانال مانش اعلام شده است.

پناهندگان در بریتانیا

وزیران کشور فرانسه و بریتانیا با اعلام این توافق گفته‌اند که بریتانیا ۵۴ میلیون پوند به عنوان کمک به هزینه افزایش گشتی‌های پلیس به فرانسه پرداخت خواهد کرد.

در سال گذشته، تعداد افرادی که از این طریق خود را به بریتانیا رساندند در کل سال به ۸۴۶۱ نفر رسید که نسبت به آمار سال قبل از آن که ۱۸۵۰ بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌داد. در سال جاری، تعداد این افراد در هفت ماه اول سال از این رقم بیشتر بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.