رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: مذاکرات با رافائل گروسی به دلیل کمبود وقت «ناتمام» ماند
26.11.2021 - 05:04

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با تاکید بر مرکز ساخت سانتریفیوژ کرج مشمول پادمان نمی‌شود، درباره بی‌نتیجه ماندن سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت که این مذاکرات «ناتمام» ماند و «به‌دلیل کمبود وقت» نتوانستیم جمع‌بندی داشته باشیم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که ایران اجازه نصب دوربین‌های جدید در مرکز ساخت سانتریفیوژ کرج را نمی‌دهد و افزود که در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم، افزود که بنابراین این مکان مشمول قوانین پادمانی نخواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد که کارگاه کرج، سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم که سانتریفیوژهای پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست تا از نهادی اجازه بگیریم.

پیش از این وال‌استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات گزارش داد که در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، ایران دسترسی به تاسیسات کرج را به کنار گذاشته شدن بخش‌هایی از تحقیق آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای اعلام نشده، مشروط کرد اما گروسی این شرط ایران را نپذیرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به توافق شهریور ماه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر «سرویس دوربین‌های کارگاه کرج»، افزود که این دوربین‌ها هر ۱۰ ثانیه یک فریم‌ تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود اما در حال حاضر این تصاویر بر اساس قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به آژانس داده نمی‌شود و آنها هم‌اکنون نظارتی ندارند.

کمالوندی در ادامه گفت که صرف مذاکره در خصوص نصب دوربین‌ها در مذاکرات با آژانس موضوعیت نداشته و محدود به آن نبوده است و در مذاکرات شهریور ماه نیز موضوع «سرویس دوربین‌ها» نه «تعویض دوربین‌ها» مطرح شد که دو موضوع کاملا متفاوت است اما آژانس بعد از این، درخواست تعویض دوربین‌ها را داشت که با توافق ما مغایر بود.

کمالوندی اضافه کرد که اگر بنا به بازگشت به اجرای تعهدات باشد و اگر بخواهیم پروتکل الحاقی را روزی در آینده اجرا کنیم نیاز به «جمع بندی نهایی» داریم که در آن هنگام این نظارت‌ها بیان می‌کند تمامی فعالیت‌ها در کشور صلح آمیز است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به حمله چند ماه قبل به این مرکز ساخت سانتریفوژ‌ها در کرج، افزود که ما از آژانس خواستیم که حداقل به خاطر تجهیزات از بین رفته آژانس هم که شده این اقدامات خرابکارانه را با جدیت محکوم کند و در مذاکرات اخیر نیز به طور جدی اعلام کردیم که اینگونه اقدامات در همکاری ایران و آژانس اختلال ایجاد می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.